Crediteuren zijn schuldeisers waarmee elke ondernemer te maken krijgt

door: Niels Hoorn op: 1 juli 2022

Crediteuren zijn je schuldeisers | SnelStart

Crediteuren zijn onlosmakelijk verbonden aan elk bedrijf. Het zijn de ondernemingen, instanties, organisaties en/of personen die nog geld van jou krijgen. Waarin verschillen crediteuren ook alweer van debiteuren? En wist je dat de financiële gezondheid van je bedrijf verbetert als je slim omgaat met crediteuren? Je leest het hier!

Crediteuren? Huh?

Crediteuren is een van de bekendste boekhoudtermen. Weet je niet precies wat het ook alweer inhoudt? Dan ben je absoluut niet de enige. Maandelijks zoeken duizenden mensen in Google naar de betekenis van het woord ‘crediteuren’. Dit komt onder meer door het woord debiteuren wat onlosmakelijk is verbonden aan crediteuren. Vraag een willekeurige ondernemer om binnen 10 seconden het verschil tussen beide termen uit te leggen en de kans is groot dat hij je het antwoord schuldig moet blijven. Daarom helderen we eerst het onderscheid op tussen crediteuren en debiteuren.

Crediteuren zijn je 'schuldeisers'

Crediteuren zijn personen, instanties, bedrijven en/of organisaties die jij nog moet betalen. Elk bedrijf heeft minimaal één crediteur: de Belastingdienst, want iedereen moet btw afdragen. Maar ook leveranciers of de bank (als je een lening hebt) zijn crediteuren. Omdat crediteuren je facturen sturen en jij ze geld verschuldigd bent, vallen ze in de categorie schuldeisers.

Debiteuren heten ook wel schuldenaren

Debiteuren zijn instanties, bedrijven, personen en/of organisaties waarvan jij nog geld tegoed hebt. Meestal zijn dit klanten die een factuur van jou hebben ontvangen en nog niet direct hebben betaald. Dit worden ook wel ‘schuldenaren’ genoemd. Zodra een debiteur je openstaande factuur betaalt, is zijn schuld afgelost en is hij geen debiteur meer.

Met dit ezelsbruggetje onthoud je het verschil

Hoe zorg je dat je het verschil tussen debiteuren en crediteuren onthoudt zonder Google te hoeven raadplegen? Daar is een handig ezelsbruggetje voor.

  • Het woord crediteuren begint met de letters cr, net als het woord crash. Crash (Engels voor botsing) is een woord met een negatieve associatie - net als die ‘vervelende’ crediteuren die je nog moet betalen - en je bedrijf zal waarschijnlijk ook crashen als je teveel crediteuren hebt.
  • Debiteuren begint met de, net als deal. Deal is een woord met een positieve associatie – deals leveren je geld op, net als de debiteuren die jou nog moeten betalen – en je bedrijf zal succes hebben als je veel goede deals sluit en veel debiteuren hebt.

Dankzij dit ezelsbruggetje hoor jij straks bij de groep ondernemers die wél binnen 10 seconden het verschil tussen debiteuren en crediteuren kan aangeven wanneer je hier onverwachts naar wordt gevraagd.

Crediteuren op je balans

Crediteuren staan ook op je boekhoudkundige bedrijfsbalans. Deze balans heeft twee kanten: de debetzijde (activa) aan de linkerkant en de creditzijde (passiva) aan de rechterkant. Aan de creditkant staan je schuldeisers (alles wat jij nog moet betalen) en aan de debetzijde de staat iedereen die jou nog geld moet betalen. Beide zijden zijn altijd in balans, want het is de optelsom van al je zakelijke bezittingen en schulden.

Als ondernemer ben je wettelijk verplicht om je crediteuren- en debiteurenadministratie op orde te hebben. Voor je crediteurenadministratie gaat dat om het bijhouden van je openstaande facturen en je betaalde rekeningen. Het is overigens zonde om het voeren van een crediteurenadministratie te zien als een ‘moetje’, want je hebt er ontzettend veel profijt van als je dit goed bijhoudt. Hiermee voorkom je aanmaningen, geïrriteerde leveranciers, incassokosten en (te hoge) schulden. En je ziet zelf natuurlijk graag dat jouw klanten op tijd betalen, dus dan word je zelf waarschijnlijk ook niet graag gezien als wanbetaler.

TIP: Je kunt de financiële gezondheid van je bedrijf verbeteren door rekeningen van je crediteuren niet direct te betalen. Kijk wat de uiterlijke betaaldatum is en zorg dat je op die dag of vlak daarvoor betaalt. Zo stel je je uitgaven iets uit en beschik je tijdelijk over meer werkkapitaal. Dit heet ook wel 'je leverancierskrediet benutten’. Dit is niet altijd voordelig, want soms krijg je juist korting als je snel betaalt. Maak daarom altijd duidelijke afspraken met je crediteuren over prijzen en betalingstermijnen.

Maak je crediteurenadministratie makkelijk

Het goed bijhouden van de crediteurenadministratie is dus belangrijk en nuttig, maar het is niet voor iedereen even makkelijk of leuk om te doen. Daarom werken veel ondernemers met boekhoudsoftware. Hiermee weet je zeker dat je jouw crediteuren op het juiste moment betaalt én hiermee staan alle benodigde crediteurengegevens automatisch keurig op een rij. In één oogopslag zie je wie je moet betalen, wanneer je moet betalen en hoeveel je moet betalen.

Met slimme boekhoudsoftware kun je de crediteurenadministratie (deels) jezelf bijhouden óf uitbesteden aan een accountant. Zo weet je wat crediteuren zijn en wat je ermee moet doen, maar heb je er zelf (bijna) geen werk aan.