6 veelvoorkomende oorzaken van een faillissement

door: Lisette Verhagen-Dijkers op: 9 juni 2022

6 Veelvoorkomende oorzaken van een faillissement | SnelStart

Een faillissement, je moet er niet aan denken. Toch overkomt het jaarlijks duizenden ondernemers. 2021 telde 'slechts' 1536 faillissementen, maar in 2020 en 2019  gingen respectievelijk 2703 en 3209 bedrijven kopje onder. Externe factoren, zoals de coronacrisis of een economische crisis - zijn vaak niet de (enige) aanleiding. De oorzaak voor een bankroet zit doorgaans in het bedrijf zelf. Wat zijn die oorzaken en hoe voorkom je een faillissement?

In dit blog lees je 6 veelvoorkomende oorzaken van een faillissement.

1. Je kent de belangrijkste cijfers niet

Lang niet alle ondernemers zijn écht goed op de hoogte van de cijfers binnen hun bedrijf. Hoe snel betalen debiteuren? Wat is de dagomzet? Wat zijn je vaste kosten per dag? Wanneer draai je break-even?  Zonder inzicht in deze belangrijke cijfers, maak je beslissingen op basis van een gok. Dat kan goed uitpakken, maar de kans is ook groot dat het mis gaat. Een slim boekhoudpakket helpt je met verschillende functionaliteiten aan een optimaal inzicht in de belangrijkste cijfers. We lichten er twee uit:

  • Een transitorische boeking verdeelt een grote betaling zoals een jaarpremie voor een verzekering eerlijk over 12 maanden. Zo ontstaat een extra betrouwbaar beeld van je financiële situatie, je hebt namelijk niet een laag maandresultaat in de maand dat je de jaarpremie betaalt.
  • Met kostenplaatsen weet je precies wat je per project of product verdient. Je houdt daarmee namelijk bij hoeveel omzet en hoeveel kosten ieder project of product oplevert.

Werken met transitorische boekingen en kostenplaatsen zijn twee van de acht manieren waarop een slimme administratie je bedrijf meer succes kan opleveren. Benieuwd naar de 6 andere manieren? Bekijk de video met '8 verrassende manieren voor een bewezen bedrijfssucces'. Onder de video vind je ook welke slimme boekhoudoplossing het beste bij jouw bedrijf past.


2. Te hoge vaste lasten

Vaste kosten, zoals personeelskosten, leaseauto’s en huisvesting kunnen je bedrijf de das omdoen. Vooral wanneer het (tijdelijk) minder goed gaat met je onderneming, kunnen hoge vaste lasten veel problemen opleveren. Merk je dat het financieel niet helemaal goed gaat met je bedrijf? Bouw dan je vaste kosten af waar mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld met flexibele contracten gaan werken, je leasecontracten opzeggen of een goedkopere locatie zoeken.

3. Geen inzicht in je kostprijs

Veel ondernemers kennen hun kostprijs niet. Toch is het heel belangrijk om dat te weten. Dat geldt niet alleen voor bedrijven die producten maken of verkopen, maar óók voor bedrijven die diensten leveren. Als je niet weet wat je kostprijs is, dan weet je ook niet in hoeverre je onderneming rendabel is. Zonder inzicht in je kostprijs, is een faillissement dichterbij dan je denkt.

4. De winst is te laag

Soms wordt aangenomen dat een lage omzet leidt tot een faillissement. De omzet zegt echter niets over hoe je er financieel voor staat. Het gaat erom wat je overhoudt. Je wilt natuurlijk meer overhouden dan je erin steekt. Wanneer je als ondernemer quitte speelt, maak je in ieder geval geen verlies. Je hebt alleen ook geld nodig om te groeien. Het liefste steek je je winst dan ook deels in je onderneming. Heb je kapitaal nodig om verder te groeien? Kijk dan eens naar Factuur Financiering. Daarmee verbeter je je cashflow en creëer je ruimte om te investeren. 

5. Hoge rente en financieringskosten

Om snel te groeien als ondernemer, is geld nodig. De bank biedt verschillende leningsmogelijkheden. Per definitie zijn dat kortlopende schulden. Vaak worden deze schulden echter te lang gebruikt, waardoor je lange tijd te maken kunt krijgen met hoge rentes en financieringslasten. In plaats daarvan wil je je schuld zo snel mogelijk aflossen.

6. Debiteuren betalen te laat of zelfs helemaal niet

Hoe langer je debiteuren open staan, hoe groter de kans is dat ze helemaal niet meer gaan betalen. Dit kan je onderneming in gevaar brengen. Wanneer je een ernstig tekort aan middelen hebt, gaat je onderneming ten onder. Ook als je nog veel geld moet ontvangen van debiteuren. Daarom is het belangrijk om achter je geld aan te gaan en te zorgen dat debiteuren (op tijd) betalen. Een slim boekhoudpakket kan je helpen je debiteurenbeheer te automatiseren.

Tip: houd je cashflow scherp in de gaten

Hoeveel facturen je ook hebt uitstaan, het zegt niets over hoeveel geld je op dit moment hebt. Al heb je voor een miljoen euro aan bestellingen uitstaan – als de pas over 2 maanden worden betaald terwijl je zelf nu je eigen rekeningen moet betalen, heb je een probleem. De meeste ondernemers weten wel dat de hoeveelheid omzet niet zoveel zegt, de hoeveelheid winst is belangrijker. Maar weet je ook dat je de cashflow scherp in de gaten moet houden? De cashflow zegt hoeveel geld op dit moment in je bedrijf zit en wat je financiële mogelijkheden zijn. Zicht op de cashflow kan een faillissement voorkomen.

Het verschil tussen omzet, winst, cashflow en werkkapitaal

Nog even op een rijtje: wat houden de begrippen omzet, winst, cashflow en werkkapitaal ook alweer in?

  • Omzet is het bedrag dat je in een periode verdient (alles wat je gefactureerd hebt).
  • Winst is alles wat je overhoudt als je alle gemaakte kosten voor je onderneming aftrekt van de omzet (het gaat hierbij om de kosten voor die periode).
  • Bij cashflow draait het om de geldstromen, dus de inkomsten en uitgaven in een bepaalde periode (het geld dat je ontvangt en uitgeeft via je bankrekening en je portemonnee).
  • Werkkapitaal bestaat uit meer dan alleen cash. Werkkapitaal laat zien over hoeveel geld je binnen afzienbare periode kunt beschikken om je rekeningen te betalen.
Als je een hoge omzet hebt, maar bijvoorbeeld veel geld hebt uitgegeven aan advertenties en hebt geïnvesteerd in dure apparatuur, dan kunnen omzet en winst ver uit elkaar liggen. Winst en cashflow zijn soms gelijk, terwijl de winst op papier hoger is, bijvoorbeeld omdat er nog openstaande facturen zijn. Je hebt dan wel facturen verstuurd en omzet en winst gemaakt, maar je hebt het geld nog niet op je bankrekening ontvangen. Hierdoor is je winst hoger dan je cashflow.

Meer inzicht en sneller bijsturen

Eenvoudig inzicht in up-to-date cijfers, zodat je snel kunt bijsturen? En gemakkelijk en snel de juiste gegevens bijhouden? Dan past een slim pakket wellicht goed bij je, want dit helpt je aan het juiste inzicht in de belangrijkste cijfers om succes te boeken (en dus een faillissement te voorkomen). Het pakket SnelStart inZicht* is hierin gespecialiseerd. Hiermee baseer je elke beslissing op betrouwbare resultaten.

Probeer SnelStart inZicht helemaal gratis.

* In SnelStart inZicht werk je veel in SnelStart 12, de desktopmodule van SnelStart. Werk je liever met software die online staat of kun je onze desktopmodule niet gebruiken op je platform, dan kun je werken in een web-based module, SnelStart 12 Plus. Lees hier meer over de verschillen tussen de desktopmodule en de web-based modules

Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud van dit artikel is met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het zijn dat de regels inmiddels zijn aangepast, of jouw situatie onder de uitzonderingen valt. Check daarom altijd met je boekhouder of accountant of je het goed doet. Komen jullie er samen niet uit? Vraag dan de Belastingdienst.