Een goed begin van het nieuwe boekjaar 2026!

Het oude boekjaar afsluiten en beginnen met een nieuw jaar. Weet jij hoe je dat doet in SnelStart? Scroll door de meestgestelde vragen en vind alle tips, inclusief een handige checklist en een webinar.

Bekijk de checklist

Meestgestelde vragen over de jaarafsluiting

Op 31 december eindigt het boekjaar. Op 1 januari begint er dan een gloednieuw, fris boekjaar. De Belastingdienst wil bij je belastingaangifte weten hoeveel je hebt verdiend. Wat was je omzet? Heb je winst gemaakt? Wat was het saldo op je bankrekeningen aan het begin en eind van het jaar? Met de jaarafsluiting leg je al die bedragen vast. Je zegt hiermee als het ware: dit was de stand van zaken op 31 december en hier beginnen we op 1 januari. 

Toen iedereen de boekhouding nog op papier deed, sloot je het boekjaar af door alle totalen op te tellen. De balanstotalen (de waarde van je eigendommen, tegoeden, schulden), verlies of winst, openstaande rekeningen en saldi in kas of op de bank nam je over naar een nieuw boek voor het nieuwe jaar. SnelStart rekent het meeste nu automatisch voor je uit.

De jaarafsluiting doe je aan het begin van het nieuwe boekjaar, dus vanaf 1 januari. Ben je pas in december begonnen met je nieuwe bedrijf? Ook dan sluit je het boekjaar af aan het begin van het nieuwe kalenderjaar. De Belastingdienst wil namelijk jouw resultaten aan het eind van elk jaar (dus op 31 december) kunnen zien. 

Je hoeft niet precies op 1 januari de handeling 'boekjaar afsluiten' uit te voeren. Soms moet je nog inkoopfacturen of bonnen verwerken die een datum in het oude jaar hebben, of moet je de laatste btw-aangifte nog doen. Je kunt de definitieve jaarafsluiting dan op een later moment uitvoeren. Die legt dan toch de stand vast op 31 december.

Werk je in SnelStart Web of de SnelStart app, dan kun je in het nieuwe jaar gewoon aan de gang. 

Werk je in de desktopversie van SnelStart, SnelStart 12 of werk je in SnelStart Polaris, doe dan een voorlopige jaarafsluiting. Dan worden de totalen alvast doorgezet naar het nieuwe jaar. Zo kun je eenvoudig verder werken in het nieuwe boekjaar, maar ook de laatste boekingen van het oude jaar nog maken. 

Lees hoe je de voorlopige jaarafsluiting doet in SnelStart Polaris.  

Hier lees je hoe je dit doet in SnelStart 12.

Het afsluiten van het boekjaar moet goed gebeuren. Dat is belangrijk voor de belastingaangifte en eventuele controle van je boeken door de Belastingdienst. 

Weet jij niet zoveel van boekhouden? Heb je geen idee op welke grootboekrekeningen je de btw moet wegboeken (om maar wat te noemen)? Laat het afsluiten van het boekjaar dan over aan je boekhouder of accountant. Je weet zeker dat alles in orde is en kunt snel weer verder werken. 

Als je online samenwerkt met je boekhouder/accountant dan kan hij of zij altijd snel bij jouw administratie om dit en andere zaken te regelen of te kijken of je het goed hebt gedaan. In dit stappenplan zie je hoe online samenwerken werkt. 

Bekijk de checklist en lees hoe je het boekjaar afsluit in 3 stappen. 

Bekijk de checklist

Pas als alle boekingen voor het vorige jaar zijn gemaakt, kan het boekjaar definitief worden afgesloten. Dat kun je aan de boekhouder overlaten, maar je kunt ook veel zelf.

Dit kan je zelf:

  • Boek alle inkoopfacturen in die nog een datum hebben in het oude jaar. Zo boek je inkoopfacturen in SnelStart Polaris. Lees hier hoe je dat doet in SnelStart 12, of in SnelStart Web.

    Wist je dat je inkoop- en verkoopfacturen ook door kunt sturen naar je eigen mailbox in de SnelStart-software? Dit scheelt tijd, want hierdoor hoef je je factuur niet zelf te uploaden. De scan-en-herken functionaliteit wordt automatisch toegepast en binnen twee minuten staat je factuur, inclusief het e-mailbericht in je overzicht. Dit geldt ook voor je verkoopfacturen.
  • Zorg dat alle bankmutaties (bij- en afschrijvingen) van het oude jaar zijn verwerkt in je boekhouding. Nog geen bankkoppeling? Het is zo geregeld en bespaart je veel tijd. 
  • Maak je je facturen (nog) niet in SnelStart? Zorg dan dat alle facturen van het afgelopen boekjaar in je administratie staan.
  • Liggen er nog bonnetjes uit het oude jaar? Scan ze snel in met de SnelStart-app. 
  • Zorg dat de laatste btw-aangifte van het jaar is gedaan. Doet jouw boekhouder de btw-aangifte voor je? Ook daarvoor is het belangrijk dat alle bonnen en facturen van het hele jaar in je administratie staan. Bij de laatste btw-aangifte kan je boekhouder via de jaarsuppletie eventueel nog vergeten dingen uit voorgaande kwartalen rechttrekken.
  • In dit blog vind je meer tips die je helpen de jaarafsluiting goed voor te bereiden. 

Zijn alle administratieve werkzaamheden van het voorbije jaar afgerond, dan kan je boekhouder of accountant de jaarafsluiting doen.


Nieuw boekjaar, nieuwe kansen. Je wilt in volle vaart door, maar je boekhouder of accountant is nog met vakantie. Geen nood, je kunt gerust door. 

SnelStart Polaris: voorlopige jaarafsluiting

Werk je in SnelStart Polaris? Bij het wisselen naar het nieuwe boekjaar staan de totalen eerst op nul. Het oude jaar moet namelijk worden afgesloten voordat de totalen worden overgenomen. Moet jij nog boekingen afronden of is je accountant nog niet beschikbaar? Dan doe je eenvoudig een voorlopige jaarafsluiting. Daarmee rond je het afgelopen jaar in alle rust af en kun je toch alvast starten in het nieuwe jaar. Want de administratie wacht niet. Later volgt dan de definitieve jaarafsluiting.

SnelStart Web: je kunt gewoon door
Werk je vooral in SnelStart Web? Dan kun je gewoon doorwerken. Als je online samenwerkt met je boekhouder of accountant dan doet die de jaarafsluiting op een moment dat uitkomt (en nadat ook de laatste boekingen van het voorbije jaar zijn gedaan). Tot die tijd werk jij gewoon gelijk door in het nieuwe jaar. De balanstotalen van het vorig jaar lopen door in het nieuwe jaar. 

SnelStart 12: voorlopige jaarafsluiting
Wie vooral in SnelStart 12 werkt, zal merken dat bij het wisselen naar het nieuwe boekjaar de totalen op nul staan. Het oude jaar moet worden afgesloten voor de totalen worden overgenomen. Als jij nog boekingen moet afronden, of als je accountant nog even niet beschikbaar is, doe je gemakkelijk een voorlopige jaarafsluiting. Zo kun je het afgelopen jaar nog rustig afronden en toch alvast aan de slag in het nieuwe jaar. Want de zaken gaan door, toch? Op een later moment wordt dan de definitieve jaarafsluiting gedaan. 

Voordat je aan de jaarafsluiting begint, is het verstandig om af te stemmen met je boekhouder of accountant: wie doet de jaarafsluiting? Heb jij weinig ervaring met boekhouden? Laat dan je accountant het boekjaar afsluiten.

Doe je het liever zelf? Een uitgebreide uitleg vind je op ons Kennisplein.

SnelStart Polaris is de veilige en moderne opvolger van desktopversie SnelStart 12 (en later ook SnelStart Web). Met deze nieuwste versie van SnelStart ben je verzekerd van de modernste technologie, optimale beveiliging en continue doorontwikkeling. Lees meer over SnelStart Polaris.

Gebruik je SnelStart 12?
En werk je in het pakket:

  • SnelStart inStap
  • SnelStart inKaart
  • SnelStart inBalans

Jij kunt als eerste starten met SnelStart Polaris. Vraag toegang aan via dit formulier. Je administratie verhuist moeiteloos mee en je werkt direct met de nieuwste technologie: volledig in de cloud, met slimme functies en een moderne interface. 

Twijfel je of je in SnelStart 12 werkt? Check het hier.

Werk je in het pakket:

  • SnelStart inZicht
  • SnelStart inControle
  • SnelStart inHandel

Dan gebruik je waarschijnlijk uitgebreide functionaliteiten, die ingericht zijn door een specialist. We helpen je graag met een soepele start in SnelStart Polaris. Je hoort via e-mail wanneer je kunt starten.

Gebruik je SnelStart Web?
SnelStart Polaris biedt nu nog niet alle functionaliteiten die jij nu gebruikt. Daarom hebben SnelStart Web-gebruikers nog geen toegang tot SnelStart Polaris.

We werken hard aan de functionaliteiten. Je hoort van ons wanneer je kunt je starten en profiteren van één volledige oplossing voor je administratie.

Werk jij online samen met je boekhouder of accountant? Dan kun je de jaarafsluiting in SnelStart Web niet zelf doen. Je accountant doet dit voor je en in de tussentijd kun je gewoon doorwerken in SnelStart Web. De totalen van het voorgaande jaar lopen door in het nieuwe jaar. 

Ook als je werkt met kostenplaatsen of marge/globalisatie kun je het boekjaar niet afsluiten in SnelStart Web. De jaarafsluiting doe je dan in SnelStart 12. 

Heb jij geen rechten gegeven aan een boekhouder of accountant? Dan kun je (vanaf het pakket inKaart) wel zelf het boekjaar afsluiten in SnelStart Web. Gebruik daarvoor de onderstaande uitleg.

 Lees de volledige uitleg op ons Kennisplein

Je werkt online samen met je boekhouder of accountant
Werk jij online samen met je boekhouder of accountant? Dan kun je de jaarafsluiting in SnelStart Web niet zelf doen. De boekhouder of accountant doet het dan voor je, op een moment na 1 januari en voor de aangifte inkomstenbelasting. Je kunt ondertussen gewoon doorwerken in SnelStart Web. De balanstotalen van het voorgaande jaar lopen door in het nieuwe jaar. 

Kostenplaatsen/globalisatie
Ook wanneer je met kostenplaatsen of marge/globalisatie werkt, kun je het boekjaar niet afsluiten in SnelStart Web. De jaarafsluiting doe je dan in SnelStart 12. 

Voordat je met de jaarafsluiting begint, is het verstandig om even te overleggen met je boekhouder of accountant: wie doet de jaarafsluiting? Heb jij helemaal niet zoveel kaas gegeten van boekhouden? Laat je accountant dan het boekjaar voor je afsluiten.  

Toch zelf doen? Een uitgebreide uitleg vind je op ons Kennisplein

In SnelStart Polaris en in SnelStart 12 staan je saldo's op 1 januari op nul. Sluit eerst het boekjaar af, of doe een voorlopige jaarafsluiting als je nog boekingen moet maken of de btw-aangifte moet doen voor het afgelopen jaar. Na de (voorlopige) jaarafsluiting kun je doorwerken in het nieuwe jaar.

In SnelStart Web lopen je saldo's gewoon door in het nieuwe jaar. Je kunt de jaarafsluiting later (laten) doen.

Na de (voorlopige) jaarafsluiting in SnelStart Polaris of SnelStart 12 zijn de saldo's in alle modules weer gelijk.

Zo werkt het in SnelStart Polaris
Werk je in SnelStart Polaris? In deze artikelen lees je hoe je het boekjaar afsluit of de voorlopige jaarafsluiting doet in SnelStart Polaris.

Zo doe je het in SnelStart 12
Op ons Kennisplein vind je hoe je het boekjaar afsluit of de voorlopige jaarafsluiting doet in SnelStart 12.

 

Zodra het nieuwe jaar is begonnen, wil je natuurlijk door met je administratie. Toch zul je vaak nog niet helemaal klaar zijn met de boekingen voor het jaar dat voorbij is. 

In SnelStart Web kun je gewoon alvast aan de slag in de administratie voor het nieuwe jaar. Je sluit het oude boekjaar af als alle boekingen gemaakt zijn. 

In SnelStart Polaris en SnelStart 12 staan je saldo's op 1 januari op nul. Doe een voorlopige jaarafsluiting als je nog boekingen moet maken of de btw-aangifte moet doen voor het afgelopen jaar. Na de voorlopige jaarafsluiting kun je doorwerken in het nieuwe jaar en ook nog werken in het oude jaar.

Zo werkt de voorlopige jaarafsluiting in SnelStart Polaris.

Zo werkt de voorlopige jaarafsluiting in SnelStart 12.


Wil je in het nieuwe jaar een nieuwe factuurnummerreeks beginnen? Dat kan. Je stelt het in als je de jaarafsluiting doet.

Het kan ook buiten de jaarafsluiting om, in SnelStart Polaris of in SnelStart Web of in SnelStart 12. Alle modules werken naadloos samen. Je hoeft het dus maar in één module in te stellen. 

Let op

Je facturen moeten van de Belastingdienst per boekjaar altijd opeenvolgende nummers hebben. Je kunt dus niet tijdens het boekjaar zomaar de nummering van je facturen aanpassen. 

Welk nummer kies je?

Factuurnummers mag je gewoon door laten lopen. Vaak wordt het boekjaar gebruikt als begin van het factuurnummer. Dan begin je in het komend jaar de facturen bijvoorbeeld met '2026'. 

Wil je liever niet dat iedereen kan zien hoeveel facturen jij precies hebt verstuurd? Begin dan je factuurnummerreeks met een willekeurig getal. Dus bijvoorbeeld 20260123. Zolang je de rest van het jaar opeenvolgende nummers gebruikt is dat prima in orde. 

Heb je je aangemeld voor de kleineondernemersregeling (KOR)? Dan bereken je geen btw aan je klanten en kun je ook geen btw terugvragen. Je doet geen btw-aangifte. In dit artikel van de Belastingdienst lees je meer over de KOR. 

Je deelname aan deze regeling stel je eenvoudig in SnelStart in. Dat doe je via SnelStart Polaris, SnelStart Web of SnelStart 12 . Alle modules werken naadloos samen. Je hoeft het dus maar in eentje in te stellen.

Boekstuknummers worden langzaamaan iets uit het verleden. Zeker nu we steeds meer facturen digitaal ontvangen en verzenden. In SnelStart kun je bij elke boeking een digitaal bestand toevoegen.

Zo hoef je bestanden niet meer te nummeren, maar staat het document altijd bij de betreffende boeking opgeslagen. Je kunt het dus veel sneller terugvinden.

In dit Kennispleinartikel lees je hoe je digitale bestanden aan een boeking toevoegt in SnelStart Polaris. Lees hier hoe je dit doet in SnelStart Web en in SnelStart 12. 

Zo hoef je bestanden niet meer te nummeren, maar staat het document altijd bij de betreffende boeking opgeslagen. Je kunt het dus veel sneller terugvinden.

Digitale kopie van kassabonnetjes
Kassabonnetjes zijn vaak na een jaar niet meer goed leesbaar. Je moet er een kopie van maken. Als je deze bonnetjes hebt gefotografeerd met de SnelStart App en verwerkt in je boekhouding, geldt het bijbehorende bestand als een kopie en hoef je het bonnetje niet meer te bewaren.

Digitale facturen met e-mail bewaren in de SnelStart mailbox
Facturen die je per e-mail ontvangt moet je digitaal bewaren. Daarnaast moet je ook de e-mail die bij de factuur hoort bewaren. Met de mailbox van SnelStart wordt dit heel gemakkelijk. Je stuurt de e-mail met de factuur door aan je mailbox in je SnelStart-administratie. Dit scheelt tijd, want hierdoor hoef je je factuur niet zelf te uploaden. De scan-en-herken functionaliteit wordt automatisch toegepast en binnen twee minuten staat je factuur, inclusief het e-mailbericht in je overzicht. 

Werk je in SnelStart Polaris? Mailbox instellen in SnelStart Polaris.

Werk je in SnelStart Web? Mailbox instellen in SnelStart Web

 

In SnelStart bereken je met een druk op de knop het btw-bedrag dat je af moet dragen of terugkrijgt. Ook de ICP-aangifte, voor leveringen buiten Nederland, binnen de EU, bereken je binnen SnelStart. Na een laatste check stuur je de aangifte met een druk op de knop door naar de Belastingdienst. 

De wijze van berekening in SnelStart voldoet geheel aan de regels van de Belastingdienst. Voor de berekening worden de gegevens gebruikt die in je boekhouding zijn ingevoerd. Klopt de berekening niet? Dan is er bij het invoeren waarschijnlijk iets misgegaan. 

Op deze pagina leggen we je uit waar het mis kan gaan. Check de informatie op de pagina en zorg dat je btw- en ICP-aangifte weer helemaal kloppen.

contact-block

Meer hulp nodig?

Bovenstaande vragen gaan specifiek over de jaarafsluiting in SnelStart. Heb je andere vragen? Zoek je antwoord dan op ons Kennisplein. Kom je er echt niet uit? Onze Klantenservice helpt graag. Neem dan contact met ons op via 0222 36 30 60.