Boekhoudprogramma voor stichtingen

Stichtingen zijn verplicht een boekhouding bij te houden. Het liefst doe je dat op een slimme, efficiënte en makkelijke manier. SnelStart is een betaalbaar en goed boekhoudprogramma voor stichtingen. Met SnelStart besteed je minimale tijd aan je administratie en heb je meer tijd voor je stichting.

  • Heel eenvoudig de boekhouding bijwerken
  • Minder tijd kwijt aan je administratie
  • Actueel inzicht in binnengekomen donaties
Boekhoudprogramma stichtingen-1

Waarom kiezen voor SnelStart?

SnelStart is een intuïtief boekhoudprogramma. Zelfs zonder boekhoudkundige kennis en ervaring houd je eenvoudig je administratie bij. Het programma bevat bovendien de meest uiteenlopende functionaliteiten die meer dan handig zijn voor stichtingen en goede doelen.

Boekhoudkundige plicht als stichting

Stichtingen zijn voor de Belastingdienst verplicht om een boekhouding bij te houden. Vooral om de inkomsten (denk aan donaties) en uitgaven (kosten) te kunnen aantonen en verantwoorden. Dit geldt voor stichtingen mét en stichtingen zonder btw-plicht.

Btw-plicht

In veel gevallen ziet de Belastingdienst stichtingen (en verenigingen) als ondernemer. Bijvoorbeeld wanneer je stichting entreegeld vraagt of tegen (lage) kosten iets verkoopt. In dat geval moet je voor deze activiteiten ook btw afdragen. SnelStart helpt je om dit op de juiste manier te verwerken in de administratie.

Btw-vrijstelling als stichting

Je stichting kan ook deels of zelfs geheel zijn vrijgesteld van de btw-plicht. Dit hangt af van de stichtingsactiviteiten. Btw-vrijstelling geldt bijvoorbeeld vaak voor fondsenwervende activiteiten. Is jouw stichting volledig vrijgesteld van btw-aangifte? Dan geef je dat in SnelStart eenvoudig met een vinkje in de instellingen aan. Het indienen van de btw-aangifte wordt dan geblokkeerd. Wordt je vereniging wel weer btw-plichtig? Dan haal je het vinkje net zo eenvoudig weg en kun je weer de btw-aangifte berekenen en versturen.

Voordelen van Snelstart als boekhoudprogramma voor stichtingen

Boekhoudsoftware - StichtingenVoor stichtingen heeft het veel voordelen om de boekhouding bij te houden in SnelStart. Niet voor niets gebruiken duizenden stichtingen en verenigingen dit boekhoudprogramma. De kracht zit hem in de combinatie van gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit, prijs én de uitgebreide mogelijkheden. Hiermee voorkom je als penningmeester veel frustraties en je bespaart veel tijd. We lichten enkele voordelen en functionaliteiten verder uit.

 

Tijdsbesparing en efficiëntie

Je zet je in je voor je stichting om een maatschappelijk, sociaal of ideëel doel te behalen. Daar wil je dus ook je tijd in stoppen, niet in de (verplichte) administratie. Dat wordt vaak zelfs gezien als een noodzakelijk kwaad. Met SnelStart kun je veel administratiezaken automatiseren. Zo ben je niet 6 uur per week bezig met het invoeren, uitlezen of overzetten van gegevens, maar slechts 1 uur. Vrijwel alle herhalende handelingen breng je eenvoudig terug tot één handeling. Je kunt ook diverse slimme koppelingen gebruiken om tijdrovende activiteiten te automatiseren. Denk aan de bankkoppeling die de banktransacties automatisch overzet in je boekhoudprogramma. Zo beschikt SnelStart over talloze functionaliteiten die je veel tijdwinst opleveren.

Online boekhouding

Met SnelStart kun je de boekhouding van je stichting online doen. En dat biedt veel voordelen. Je hebt met een online boekhoudprogramma bijvoorbeeld overal en altijd toegang tot de administratie. Ben je buiten de deur en vraagt een medebestuurslid om een actuele financiële update? Dan kun je direct op je smartphone de laatste stand van zaken zien. Een ander voordeel is dat je geen groot papieren archief hoeft te bewaren: je kunt alles digitaal opslaan. Een bon of factuur schiet je via ‘scan en herken’ direct de online administratie in. Dat scheelt ruimte én het creëert rust, want je weet zeker dat je geen bonnen of facturen kunt kwijtraken. En het mooie is: dit alles is veiliger dan een offline administratie.

Veiligheid en databescherming

In een online administratie van SnelStart zijn je gegevens extra goed beveiligd. Geen brand kan de data vernietigen en het kan niet fysiek worden gestolen. SnelStart werkt samen met Microsoft, wereldwijd marktleider op het gebied van online werken. Microsoft beheert de servers van de meest uiteenlopende grote (overheids)organisaties. Deze servers worden 24 uur per dag en 7 dagen in de week bewaakt en gecontroleerd. Iedere dag worden back-ups in het datacenter gemaakt. Ook de boekhouding van jouw stichting komt op zo’n strak beveiligde server, waar je alleen met de juiste inloggegevens bij kan.

Inzichtelijke rapportages

Het bijhouden van een boekhouding is niet alleen verplicht, maar ook heel handig. Je ziet bijvoorbeeld in een overzicht precies hoeveel donaties al zijn binnengekomen. En als je btw-plichtig bent, zie je op elk moment de actuele hoogte van het bedrag dat je de volgende keer moet afdragen. Zo kun je daar alvast rekening mee houden. En het financiële overzicht is altijd tot op de dag nauwkeurig actueel. De meeste stichtingen hebben voldoende aan dit soort basisrapportages, die standaard in elk SnelStart-pakket zitten. Behoefte aan een diepere financiële rapportage of nog meer inzichten? Dan kan dat ook met SnelStart.

Stichtingen-administratieExtra hulp en ondersteuning

Hoe eenvoudig en intuïtief boekhouden in SnelStart ook is, het is altijd fijn als je op weg wordt geholpen. Daarom krijg je vanaf je start met SnelStart via korte video’s en heldere artikelen allerlei tips en tricks om optimaal in de boekhoudsoftware te werken. Loop je toch nog ergens tegenaan? Dan heeft SnelStart een uitgebreid Kennisplein en tientallen experts die klaar zitten om je te helpen.

De beste prijzen

Je stichting heeft geen winstoogmerk en de inkomsten wil je zo goed mogelijk inzetten. Dat geld spendeer je als non-profit organisatie liever niet aan dure boekhoudsoftware. Daarom is SnelStart ideaal: het boekhoudprogramma is kwalitatief ijzersterk, biedt ontzettend veel functionaliteiten én is betaalbaar. SnelStart heeft verschillende boekhoudpakketten, die je qua prijs en functionaliteit kunt afstemmen op de wensen en eisen van jouw stichting.

"SnelStart werkt makkelijk. Het doet precies waar ik het voor nodig heb. Ik hoef al die extra poepelegein niet."

Penningmeester van kleinschalige stichting

Probeer SnelStart nu uit voor jouw stichting

Benieuwd hoe SnelStart jouw stichting kan helpen? Probeer het een maand lang gratis en vrijblijvend uit.

Gratis proefperiode

Tijdens de gratis proefperiode kun je van alle functionaliteiten gebruikmaken én heb je onbeperkt toegang tot de deskundige supportafdeling. Is het toch niets voor jouw stichting? Dan hoef je niets te doen: het proefabonnement stopt vanzelf, tenzij je zelf aangeeft dat je er graag mee doorgaat.

Pakketkeuze

Bekijk het overzicht van alle SnelStart-pakketten, functionaliteiten en bijbehorende prijzen. Vind je het lastig om te kiezen welk pakket het beste bij jouw stichting past? Plan dan een afspraak in met een van de productadviseurs. Zij zetten per pakket alle voor- en nadelen voor je op een rij.

Bekijk alle pakketten Ik wil advies

Veelgestelde vragen

SnelStart heeft een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het is eenvoudig aan te passen aan de (veranderende) wensen van jouw stichting. Heb je een kleine, overzichtelijke administratie? Dan red je het waarschijnlijk met een zeer betaalbaar basispakket van SnelStart. Meer functionaliteiten nodig? Dan breid je het eenvoudig uit naar een ander (betaalbaar) pakket. Minstens zo belangrijk: SnelStart werkt heel intuïtief.

In SnelStart draai je in een handomdraai de gewenste rapportages uit. Zo heb je altijd een up-to-date overzicht van je financiële gezondheid. Je ziet direct hoeveel het ervoor staat met de inkomsten en uitgaven en kunt snel gegronde analyses maken. Behoefte aan meer rapportfunctionaliteiten? SnelStart biedt ook pakketten waarmee je eenvoudig de meest diepgaande rapportages uitdraait.

Absoluut. Dat is zelfs een van de grote voordelen van SnelStart. SnelStart biedt meerdere pakketten, er is er altijd een die past bij de situatie van jouw stichting. Organiseert je stichting eenmaal per jaar een activiteiten en gaat het om een zeer overzichtelijke boekhouding? Dat doe je eenvoudig in SnelStart. Organiseert je stichting aan de lopende band evenementen, aangevuld met de (online) verkoop van kaarten en snuisterijen? Dan heb je behoefte aan een boekhoudprogramma met meer functionaliteiten. Ook dat biedt SnelStart. Bekijk hier alle pakketten en functionaliteiten.

SnelStart ondersteunt je op administratief vlak met alles wat je nodig hebt. Om te beginnen staat de basisboekhouding voor je klaar; je hoeft het alleen nog maar in te vullen en bij te werken, waarna veel zaken zijn geautomatiseerd. Met SnelStart kun je bovendien eenvoudig offertes en facturen versturen, bonnen inscannen, de btw-aangifte indienen, de bankrekening koppelen en rapportages uitdraaien. Bekijk hier alle functionaliteiten van de SnelStart-pakketten.

Dit hangt af van het pakket wat je gebruikt. SnelStart is het beste boekhoudprogramma als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding. Voor een lage prijs heb je een basis-boekhoudprogramma waarmee de meeste stichtingen zich prima kunnen redden. Ook de uitgebreidere pakketten van SnelStart blijven betaalbaar. Bekijk de functionaliteiten en prijzen van alle pakketten.

Heel eenvoudig: kies het pakket dat je wilt uitproberen en klik op ‘Probeer gratis’. Je ziet de belangrijkste voordelen nog even op een rij, vult je gegevens in en je meldt je aan voor een proefabonnement. Je kunt het pakket nu vrijblijvend 30 dagen lang gratis uitproberen. Bevalt het niet? Dan hoef je niets te doen, het proefabonnement stopt automatisch. Ben je net zoals de meeste stichtingbestuurders enthousiast? Dan activeer je eenvoudig je abonnement en kun je van alle functionaliteiten gebruik blijven maken.