Wat is verbeterd in de snelheid van een online administratie?

SnelStart werkt met cloud-administraties. Zo plukken onze klanten de voordelen van de cloud, zónder te hoeven wisselen van programma. Ook zetten zij hun administraties eenvoudig online en weer offline, wanneer ze dat willen.

Waarom is een online administratie soms traag?

Bij de introductie van de cloud-administratie verminderde de snelheid van de applicatie. Dit kwam doordat SnelStart jarenlang was ontwikkeld op basis van een administratie die op dezelfde computer (of hetzelfde netwerk) stond als de applicatie. Hierdoor was het handig om de database en het SnelStart programma intensief met elkaar te laten communiceren.

Bij een cloud-administratie werkt het averechts om de administratie intensief met de computer of het netwerk te laten communiceren. De afstand tussen het SnelStart-pakket op je desktop en de administratie in de cloud is groter. De twee zijn verbonden via internet. De communicatie duurt met een online administratie iets langer en het pakket werkt dus soms iets minder snel.

Snel, sneller, snelst?

Sinds de introductie van SnelStart 12 zijn wij continu bezig met het verbeteren van de snelheid van het pakket. Dit heeft de afgelopen jaren veel kleine en grote verbeteringen opgeleverd in performance. Elke nieuwe versie van SnelStart is de snelste versie 12 ooit. Daarom blijven we verbeteren.

Ook eind 2016 hebben wij hard gewerkt aan een aantal wijzigingen in het pakket om te zorgen dat de vertraging vermindert. Lees hieronder de twee belangrijkste verbeteringen.

Verbetering 1: Data tijdelijk vasthouden

Sommige informatie uit de administratie wordt door SnelStart 12 intensief gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn de landentabel en de informatie voor het opmaken van een factuur. Deze informatie is weinig tot niet aan verandering onderhevig. Om SnelStart 12 sneller te laten werken, halen we deze informatie niet langer elke keer opnieuw uit de administratie op.

Sinds versie 12.30, wordt de landentabel nog maar één keer opgehaald na het openen van de administratie. Omdat de landentabel ook wordt gebruikt voor het berekenen van de btw op een factuur, wordt het factureren hierdoor een klein beetje sneller. Op snelle internetverbindingen is dit verschil misschien niet merkbaar, maar op langzame internetverbindingen wel.

Een grotere verbetering komt met versie 12.31 en 12.32. In deze versie laden we alle informatie die nodig is voor het maken van een factuur nog maar één keer. Deze wijziging leidt op een cloud administratie tot een grote versnelling van het maken van een factuur. Bij een gemiddelde online administratie is factureren nu ongeveer 30% tot 40% sneller.

Verbetering 2: Minder intensief communiceren

De belangrijkste reden voor vertragingen in SnelStart 12 is de intensieve communicatie tussen applicatie en administratie. Voor sommige processen is veel informatie nodig, die ook nog eens regelmatig wijzigt. Lokaal bijhouden is dan geen optie. Een voorbeeld hiervan is het inlezen van bankafschriften.

Het is niet mogelijk om een onderdeel van SnelStart 12 achteraf aan te passen zodat dit minder intensief met de administratie communiceert. De enige oplossing is dan het herbouwen van zo’n onderdeel. Dit hebben we bijvoorbeeld gedaan met het inlezen van bankafschriften. Deze wijziging is sinds versie 12.22. voor al onze klanten beschikbaar. Hierdoor is het inlezen van afschriften tot wel 100 keer sneller geworden. Duurde het inlezen van tientallen afschriftregels op een grote administratie eerst enkele minuten, nu duurt het nog slechts seconden.

Het herbouwen van stukken van het programma is veel werk. Toch overwegen we dit voor meer onderdelen te gaan doen. De resultaten spreken immers voor zich!

Snelheid in de toekomst?

Wij verwachten dat in de toekomst steeds meer mensen willen werken met een webbased applicatie. Een relevant deel van onze ontwikkelcapaciteit investeren wij dan ook in het ontwikkelen van een dergelijke applicatie. In dat geval staat zowel de applicatie als de database in de cloud. De communicatielijnen zijn dan weer kort. Daarnaast kunnen we dit platform volledig nieuw ontwikkelen. Over die webbased oplossing hoor je snel meer. Tot die tijd blijven we keihard werken aan een stabiel en steeds snellere SnelStart 12.

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.