Marketing voor ZZP’ers: hoe kom je aan nieuwe klanten?

door: SnelStart op: 3 september 2014 13:09:00 CEST

Marketing voor ZZP’ers: hoe kom je aan nieuwe klanten?

Niet iedere ZZP’er heeft een vliegende start: voor sommige ondernemers is het knokken om het werk binnen te krijgen. Maar ook bij ZZP’ers waar het direct goed loopt, kan de klad erin komen en kunnen de opdrachten langzaam terug lopen. Begin op tijd met het beantwoorden van onderstaande vragen:

  • Hoe begint u als ZZP'er met marketing?
  • Hoe komt u aan nieuwe klanten?

Voordat u meteen een Facebookpagina of Twitteraccount opent, lees eerst deze beginnershandleiding tot marketing. En pak alvast pen en papier, want we gaan de nodige vragen doornemen:

Hoe ziet uw markt eruit? Wie is uw doelgroep?

De eerste stap van marketing is het bepalen van uw markt. Op welke doelgroep richt u zich? Of zijn het er meerdere? Uit welke regio komt uw doelgroep? En hoe ziet het profiel van uw typische klant eruit: gezinssituatie, leeftijd, soort werk, inkomen, voorkeuren en interesses? Denk aan uw laatste tien klanten: wat hadden ze gemeen? Deze vragen helpen u met het creëren van een duidelijk beeld van uw klant. De vervolgstap is dan direct: welke klant zou u juist willen hebben?

Wat is uw toegevoegde waarde? Welk probleem lost u op?

Uw product of dienst lost een probleem van uw klant op. Welk problemen heeft uw klant? Welke pijnpunten heeft uw doelgroep? Zo komt u achter de toegevoegde waarde van uw bedrijf. Een klant van een cv-installateur wil er bijvoorbeeld op kunnen vertrouwen dat zijn cv-ketel altijd warm water geeft, en de klant van een garagehouder wil een veilige auto zonder veel onderhoud. Beide klanten zijn meer geïnteresseerd in de oplossing dan in de technische omschrijving.

Koopproces: hoe wordt iemand uw klant?

U heeft een beeld van uw markt en u weet wat uw product of dienst waard is. Het is nu tijd om u op de markt te begeven. Daarvoor kijken we naar het koopproces: de stappen die iemand uit uw doelgroep doorloopt voordat die uw klant wordt. Aan dit koopproces zijn al verschillende namen gegeven: de AIDA-formule, ‘buyer journey’, de klantreis… Ze hebben in grote lijnen dezelfde opzet:

  • Kennismaking
  • Interesse
  • Voorkeur
  • Aankoop

Een voorbeeld: u ziet een folder van de HEMA, bladert deze door en ziet een aanbieding voor rode koffiekopjes. U gaat naar de HEMA en vergelijkt de rode kopjes met de witte, en koopt de witte koffiekopjes. Het koopproces werkt vaak als een trechter: heel veel mensen ontvangen de HEMA-folder, wellicht bladert 10% deze door, weer een deel daarvan gaat naar de winkel en een kleine groep doet daadwerkelijk een aankoop. Wat is nu het koopproces van uw eigen klanten? Hoe maken ze kennis met u? Wat gebeurt er voor de aankoop?

Welke marketingmiddelen zet u in?

Iedere stap van het koopproces werkt dus anders. Uw potentiële klant heeft in iedere stap namelijk andere vragen. En per stap heeft u daarom andere middelen beschikbaar.

Per stap in het koopproces zijn de meest voorkomende middelen voor ZZP’ers als volgt ingedeeld:

 Kennismaking 

Autobestickering, uithangbord, draagtasjes, advertentie, website, brochure, flyer, LinkedIn, zoekmachineoptimalisatie, persbericht, Google Ads, Marktplaats, blog

 Interesse

Nieuwsbrief, Twitter, Facebook, visitekaartje, downloads

 Voorkeur

Aanbiedingen, offerte, vergelijkingswebsites, trial,

 Aankoop

Persoonlijk gesprek, winkel, webshop


De inzet van middelen verschilt natuurlijk per bedrijf. Bij Kennismaking maakt u vooral gebruik van middelen die aanspreken (reclamemiddelen). In het koopproces werken alle middelen samen. Denk maar aan het radiospotje dat verwijst naar de website, of de folder die verwijst naar de winkel. Als u nu denkt aan uw eigen klant: via welke middelen doorloopt uw potentiële klant het koopproces?

Aan de slag met uw eigen marketing!

Bekijk de volgende vragen en geef direct uw eigen antwoorden:

 Uw doelgroep

Op welke doelgroep richt u zich? Welke klant zou u juist willen hebben?

 Uw toegevoegde waarde

Welk problemen heeft uw klant? Welke pijnpunten heeft uw doelgroep?

 Uw koopproces

Wat is nu het koopproces van uw eigen klanten? Hoe maken ze kennis met u? Wat gebeurt er voor de aankoop?

 Uw marketingmiddelen 

Via welke middelen doorloopt uw potentiële klant het koopproces?


Met de antwoorden op deze vragen krijgt u een duidelijk beeld van de marketing- mogelijkheden van uw bedrijf. Klaar voor de volgende stap? Lees dan Nieuwe klanten wanneer u dat wilt: maak uw eigen Marketingplan

Thomas Lapperre
Contentmarketeer bij SnelStart en zelfstandig ondernemer bij Bloeise 

In een serie blogs over ondernemen ondersteunt SnelStart de startende ZPP’er met praktische tips.