Marketing voor zzp’ers: hoe kom je aan nieuwe klanten?

Voor sommige zzp'ers is het knokken om werk binnen te krijgen. Maar ook bij zzp’ers waar het direct goed loopt, kan de klad erin komen en kunnen de opdrachten langzaam terug lopen. Hoe kom je aan nieuwe klanten? Deze beginnershandleiding voor marketing voor zzp'ers legt het je stap voor stap uit.

Hoe ziet je markt eruit? Wie is je doelgroep?

De eerste stap van marketing is het bepalen van je markt. Op welke doelgroep richt je je? Of zijn het er meerdere? Uit welke regio komt je doelgroep? En hoe ziet het profiel van jouw typische klant eruit: gezinssituatie, leeftijd, soort werk, inkomen, voorkeuren en interesses? Denk aan je laatste tien klanten: wat hadden ze gemeen? Deze vragen helpen met het creëren van een duidelijk beeld van je klant. De vervolgstap is dan direct: welke klant zou je juist willen hebben?

Wat is jouw toegevoegde waarde? Welk probleem los je op?

Je product of dienst lost een probleem voor je klant op. Welk problemen heeft jouw klant? Welke pijnpunten heeft jouw doelgroep? Zo kom je achter de toegevoegde waarde van je bedrijf. Een klant van een cv-installateur wil er bijvoorbeeld op kunnen vertrouwen dat zijn cv-ketel altijd warm water geeft, en de klant van een garagehouder wil een veilige auto zonder veel onderhoud. Beide klanten zijn meer geïnteresseerd in de oplossing dan in de technische omschrijving.

Koopproces: hoe wordt iemand uw klant?

Je hebt een beeld van je markt en je weet wat je product of dienst waard is. Het is nu tijd om je op de markt te begeven. Daarvoor kijken we naar het koopproces: de stappen die iemand uit de doelgroep doorloopt voordat die uw klant wordt. Aan dit koopproces zijn al verschillende namen gegeven: de AIDA-formule, ‘buyer journey’, de klantreis… Ze hebben in grote lijnen dezelfde opzet:

  1. Kennismaking
  2. Interesse
  3. Voorkeur
  4. Aankoop

Een voorbeeld: je ziet een folder van de HEMA, bladert deze door en ziet een aanbieding voor rode koffiekopjes. Je gaat naar de HEMA en vergelijkt de rode kopjes met de witte, en koopt de witte koffiekopjes. Het koopproces werkt vaak als een trechter: heel veel mensen ontvangen de HEMA-folder, wellicht bladert 10% deze door, weer een deel daarvan gaat naar de winkel en een kleine groep doet daadwerkelijk een aankoop. Wat is het koopproces van jouw eigen klanten? Hoe maken ze kennis met je? Wat gebeurt er voor de aankoop?

Welke marketingmiddelen zet je in?

Iedere stap van het koopproces werkt dus anders. Jouw potentiële klant heeft in iedere stap namelijk andere vragen. En per stap heb je daarom andere middelen beschikbaar.

Per stap in het koopproces zijn de meest voorkomende middelen voor zzp’ers als volgt ingedeeld:

 Kennismaking 

Autobestickering, uithangbord, draagtasjes, advertentie, website, brochure, flyer, LinkedIn, zoekmachineoptimalisatie, persbericht, Google Ads, Marktplaats, blog

 Interesse

Nieuwsbrief, Twitter, Facebook, visitekaartje, downloads

 Voorkeur

Aanbiedingen, offerte, vergelijkingswebsites, trial

 Aankoop

Persoonlijk gesprek, winkel, webshop


De inzet van middelen verschilt natuurlijk per bedrijf. Bij 'Kennismaking' maak je vooral gebruik van middelen die aanspreken (reclamemiddelen). In het koopproces werken alle middelen samen. Denk maar aan het radiospotje dat verwijst naar de website, of de folder die verwijst naar de winkel. Denk nu aan je eigen klant: via welke middelen doorloopt jouw potentiële klant het koopproces?

Aan de slag met je eigen marketing!

Bekijk de volgende vragen en geef direct uw eigen antwoorden:

 Je doelgroep

Op welke doelgroep richt u zich? Welke klant zou u juist willen hebben?

 Jouw toegevoegde waarde

Welk problemen heeft uw klant? Welke pijnpunten heeft uw doelgroep?

 Het koopproces

Wat is nu het koopproces van uw eigen klanten? Hoe maken ze kennis met u? Wat gebeurt er voor de aankoop?

 Jouw marketingmiddelen 

Via welke middelen doorloopt uw potentiële klant het koopproces?


Met de antwoorden op deze vragen krijg je een duidelijk beeld van de marketingmogelijkheden van jouw bedrijf.  

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.