Een complete concurrentieanalyse in 10 stappen

Digitaal factureren: hoe doet u dat?

Met een concurrentieanalyse kom je er snel en makkelijk achter hoe je je onderscheidt van je concurrenten. Maar hoe maak je nu een concurrentieanalyse? Wij helpen je in 10 stappen hoe je een compleet concurrentieonderzoek maakt. Doorloop de stappen en werk aan een betere bedrijfspositie.  1. Bepaal het doel

Het onderzoek naar concurrenten kan veel tijd in beslag nemen. Bepaal daarom van te voren eerst het doel: waar wil je het onderzoek voor gebruiken? Is dit om je positie in de markt te bepalen? Of wil je weten waar de concurrentie mee bezig is? Bepaal ook de focus. Wat wil je van de concurrentie weten? Hoe ziet het productaanbod er uit? Wat is het prijsbeleid? Hoe ziet de service er uit en en is de concurrentie actief met (online) marketing?

2. Beschrijf uw eigen organisatie

Voor een goede vergelijking is het van belang om je eigen organisatie in kaart gebracht te hebben. Pak het ondernemersplan en/of je marketingplan erbij. Wat is de doelgroep, welke producten biedt je aan, voor welke prijs en wat maakt je onderscheidend? En wees kritisch. Is dit nog steeds actueel?

3. Bekijk de markt

doe een klein marktonderzoek. Wat zijn de ontwikkelingen binnen de markt? Zijn er veel nieuwe toetreders of juist veel faillissementen? En op welk niveau is dit? (inter)nationaal of regionaal. Op het ondernemersplein is veel relevante branche-informatie te vinden. Ook nieuwssites en brancheverenigingen kunnen hierbij helpen. 

4. Zoek naar concurrenten

Nu het doel bepaald is en de markt in kaart is gebracht kan het onderzoek echt starten. Maak een lijst met bedrijven die je als concurrentie ziet. Ga daarna het internet op en zoek met behulp van een zoekmachine naar nog meer concurrenten. Als je werkzaam bent voor een kapperszaak in de omgeving van Haarlem, zoek dan bijvoorbeeld ‘kapperzaak Haarlem’ en bekijk de zoekresultaten. Zoek hierbij alleen naar bedrijven die relevant zijn en dezelfde producten en/of diensten als jouw bedrijf aanbiedt. 

Wanneer is een concurrent  een concurrent?

Een concurrent is een concurrent als jij dat zo ervaart. Een zelfstandige timmerman kan een concurrent zijn van een timmerbedrijf. Een doe-het-zelf bouwmarkt kan ook een concurrent zijn. Een concurrent hoeft dus niet perse dezelfde producten aan te bieden maar kan bijvoorbeeld wel in dezelfde behoefte voorzien.

5. Bepaal de belangrijkste concurrenten

Een onderzoek naar alle vergelijkbare organisaties is niet realistisch en relevant. De samengestelde lijst met concurrenten is onder te verdelen in verschillende niveaus:

Niveau 1: concurrenten die zich in hetzelfde vaarwater begeven. Deze bedrijven hebben bijvoorbeeld dezelfde doelgroep voor ogen, hanteren hetzelfde prijsbeleid en/of vervullen dezelfde behoefte.

Niveau 2: dit zijn de bedrijven die zich misschien richten op een ander segment, opereren vanuit een andere plaats of een andere ondernemingsvorm hebben.

Voor nu is niveau 1 het belangrijkst. Maak een selectie van de belangrijkste concurrenten (maximaal 5-10). Beschrijf kort wat deze organisaties vormt tot concurrent. Bewaar de lijst met niveau 2 concurrenten goed. Het is namelijk niet uitgesloten dat deze in de toekomst niveau 1 concurrent worden.

6. Schrijf bevindingen op

Afhankelijk van de focus wordt een overzicht opgesteld van factoren die je wil onderzoeken. Dat kan bijvoorbeeld de gemiddelde prijs zijn, het assortiment en/of de promotiemiddelen. Bekijk voor een compleet onderzoek naar de zogenoemde ‘4 P’s’:

  1. Product
  2. Prijs
  3. Plaats 
  4. Promotie

Eventueel kunt u hier een vijfde P aan toevoegen: Personeel. Bekijk de organisatie per factor en noteer de bevindingen in een tabel.

Overzicht-factoren-concurrentieanalyse

7. Analyseer uw bevindingen

Als alle resultaten zijn verzameld is het tijd om te analyseren. Beschrijf de concurrenten per onderzochte factor. Welke prijs hanteren ze? Op welke doelgroep wordt voornamelijk gericht? Hoe wordt de Facebookpagina ingezet? Dit deel van het onderzoek geeft je een beeld van waar concurrenten zich mee bezig houden.

8. Maak een conclusie

Wat viel er op toen je de bevindingen formuleerde? In dit deel van het onderzoek ga je vergelijken. Hoe staat de organisatie ervoor ten opzichte van de concurrentie? Ben je een voorloper of ben je inmiddels voorbij gestreefd? 

9. Breng verbeterpunten in kaart 

Aan de hand van de conclusie kun je verbeterpunten in kaart gaan brengen. Waar valt er nog winst te behalen? Is er nog voldoende onderscheidend vermogen of zijn er aanpassingen nodig? Ook wanneer je de gewenste positie op de markt hebt behaald, is dit belangrijk. Breng in kaart wat je op korte termijn kunt verbeteren. En wat op de lange baan geschoven kan worden. De uitkomst kan bijvoorbeeld leiden tot een vernieuwd ondernemingsplan of marketingplan. 

10. Implementeer verbeterpunten

Na het in kaart brengen van de verbeterpunten weet je waar aan gewerkt dient te worden. Bespreek de verbeterpunten met de organisatie. Bepaal ook direct de actiepunten. Rangschik de actiepunten op prioriteit en bepaal welke punten snel voor winst kunnen zorgen. Stel een planning op en voer de verbeterpunten door.

De concurrentie zit niet stil. Voer daarom regelmatig een concurrentieonderzoek uit. Zo blijf je op de hoogte van de concurrentie en kun je verder groeien als onderneming en inspelen op kansen en risico's. Het onderzoek dat ontstaat na het doorlopen van de bovenstaande stappen kan gebruikt worden als handvat voor nieuwe analyses.

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.