5 manieren voor beter timemanagement

5 manieren voor beter timemanagement

Als zelfstandig ondernemer heeft u veel vrijheid. U bepaalt uw eigen werktijden, salaris en welke opdrachten u wel of niet uitvoert. Deze vrijheid brengt veel voordelen met zich mee, maar het kan ook een valkuil zijn. Er is namelijk geen manager of baas die u 'controleert' en u ermee confronteert wanneer u om 10 uur nog niet achter uw bureau zit. U bent uw eigen baas en verantwoordelijk voor uw eigen werkzaamheden.

Het is verleidelijk om uit te slapen, pas laat aan uw werk te beginnen en tussen uw werkzaamheden door even een boodschap te doen of social media te checken. Het resultaat? U krijgt uw taken niet af en belangrijke werkzaamheden blijven liggen.

De oplossing daarvoor is timemanagement. Timemanagement is een combinatie van een scala aan vaardigheden, instrumenten en technieken die men in kan zetten om de tijd die nodig is om specifieke taken, projecten en doelen te bereiken onder controle te houden.

Veel zelfstandig ondernemers vinden het lastig om hun tijd goed te managen of prioriteiten te stellen in hun werkzaamheden. Timemanagement is een techniek die daarbij helpt. U leert uw tijd op een andere manier in te delen, een actieplan op te stellen voor uw werkzaamheden en prioriteiten te geven aan belangrijke taken. Er zijn verschillende timemanagementtechnieken. Een aantal behandel ik hieronder:

1De kaasschaafmethode

Als uw eigen onderneming goed loopt, bent u vaak meer dan 40 uur per week kwijt aan uw werk. U heeft vast wel eens een groot project gehad die u voor een bepaalde deadline moest halen. Een groot project kan voor veel verwarring zorgen: het is namelijk moeilijk om hier structuur en overzicht in aan te brengen. Een  homp kaas kunt u niet in één keer opeten, maar wel wanneer u er kleine plakjes afschaaft. Precies zo met een groot project: wanneer u iedere week een klein onderdeel van de klus doet, gaat dat veel beter dan wanneer u in één keer alles probeert te doen. Hulpmiddelen hiervoor zijn een realistische planning en het vastleggen van tussentijdse overlegmomenten met uw opdrachtgever of klant.


2Het deadline principe

Wanneer u met interne werkzaamheden bezig bent of bijvoorbeeld acquisitie, dan heeft u geen deadline die u moet halen. Verleidelijk om het dan de hele dag maar rustig aan te doen. Ook al heeft u geen échte deadline, door uzelf een deadline op te leggen, kunt u in korte tijd meer werk afkrijgen dan u voor mogelijk hield. Hoe dichter de eindstreep nabij komt, hoe creatiever en efficiënter u namelijk gaat werken. Aan het einde van de dag zult u een voldaan gevoel hebben!


3To-do-lijst

Een telefoontje hier, een e-mail daar en oh ja, u heeft ook nog een meeting met een klant. U denkt dat u alles in uw hoofd heeft, maar wanneer u op een dag veel verschillende taken heeft, zult u ongetwijfeld iets vergeten. De beste tip daarvoor is om uw taken op te schrijven op een zogenaamde to-do-lijst. Wanneer u iets af heeft, kunt u dat van uw lijst afstrepen. En hoe fijn is het om aan het einde van de dag al uw taken door te kunnen strepen?


41 – 2 – 3 prioriteiten

Zo’n to-do-lijst werkt handig, maar het kan ook onoverzichtelijk zijn. U wilt al deze taken afhebben, maar welke taak is nu het belangrijkst? Door al uw taken prioriteiten mee te geven, ziet u duidelijk welke taken u eerst moet voldoen. De belangrijkste taak die als eerste gebeurd moet worden, krijgt prio 1 de op één na belangrijkste taak krijgt prio 2… Zo weet u zeker dat u op een dag de belangrijke dingen af krijgt.


5Het “doe het nu!” principe

Op een dag zult u leuke en minder leuke of zelfs hele vervelende taken hebben. Veel ondernemers vinden het bijvoorbeeld vervelend om hun eigen boekhouding te doen. Het is verleidelijk om dit tot het laatste moment uit te stellen, zodat u eerst leuke dingen kunt doen. De beste tip is om dat niet te doen! Doordat u uw vervelende taken blijft uitstellen, blijft het u bezig houden in uw hoofd. Bovendien kan het u op het laatste moment veel stress opleveren als blijkt dat u uw vervelende taak te lang heeft uitgesteld. Door eerst uw vervelende taak te volbrengen, kunt u uw hoofd weer leegmaken en de rest van de dag bezighouden met de leuke taken.


(Startende) Ondernemer?

Pas op dat uw boekhouding niet onderaan uw prioriteitenlijst komt te staan! Uw boekhouding is belangrijk om inzicht te krijgen in de financiële situatie van uw bedrijf en om verantwoording af te kunnen leggen aan bijvoorbeeld de Belastingdienst. Boekhouden hoeft niet tijdrovend of moeilijk te zijn.

Meer weten over boekhouden? Download ons gratis E-book!

New Call-to-Action


Dit blog is geschreven door Erik Hooijer, Online Marketing Stagiair bij SnelStart

Volg Erik op social media!     

In minder tijd makkelijk boekhouden?

Het kan met SnelStart. Bekijk nu hoe je in no-time controle over je boekhouding en inzicht in je cijfers krijgt. Ondek welk pakket bij jou past.