Factuur (op)maken

Personaliseer de factuuropmaak en verstuur vervolgens binnen een minuut een factuur!  

Factuur (op)maken in SnelStart

De factuuropmaak in SnelStart is standaard voorzien van de verplichte gegevens die op een factuur horen te staan. Standaard factuurgegevens worden automatisch vermeld. Ook kun je extra gegevens toevoegen, zoals bijvoorbeeld een gewenste betalingstermijn.

Daarnaast kun je je factuur helemaal personaliseren met eigen logo, achtergrond, lettertype en extra velden. De factuurlay-out van SnelStart 12 en SnelStart Web & App verschillen van elkaar. Neem eens een kijkje in de modules of lees de volgende twee stappenplannen om te bepalen welke factuurlay-out je wil gebruiken.

In het algemeen gebruik je voor een eenvoudige factuur SnelStart Web of de SnelStart App. Voor meer complexe factuuropties gebruik je SnelStart 12.

Het maakt niet uit in welke module je werkt, je factuurnummering loopt gewoon door. Je kunt een conceptfactuur niet in de ene module beginnen en in de andere module afmaken. Dat heeft te maken met de verschillende factuurlay-out in de modules.   

 
Voordelen factuur maken in SnelStart 12  Voordelen factuur maken in SnelStart Web of App
Periodieke facturen maken Eenvoudige opmaak
Marge-artikelen verwerken Betaallink toevoegen

Meerdere verkoopsjablonen

In één minuut een factuur

Automatische herinneringen/aanmaningen

 

Omzetten van order naar factuur

 
 

Factuur maken in SnelStart 12

Je kunt direct beginnen met factureren, want er staat een standaard factuurlay-out voor je klaar. Deze voldoet aan alle regels van de Belastingdienst en neemt automatisch al jouw bedrijfsgegevens over.

Wil je factuur personaliseren door bijvoorbeeld je logo toe te voegen? Maak dan een eigen factuurlay-out op. Dit is een klusje waar je even de tijd voor moet nemen. Het lijkt ingewikkelder dan het is. Doorloop de stappen stuk voor stuk. Kom je er echt niet uit? Vraag je boekhouder of accountant om hulp of neem contact op met een SnelStart regiokantoor.

  1. Open SnelStart 12, log in met je gebruikersnaam en wachtwoord en open je administratie.
  2. Voeg klanten en artikelen (verkopen) toe aan je administratie.
  3. Ga naar FacturenVerkopen – en zoek in het tabje met het vergrootglas naar de gewenste klant.
  4. Selecteer het gewenste verkoopsjabloon en vul vervolgens de velden in de tabel algemeen in. Bij omschrijving en betalingskenmerk ben je vrij om in te vullen wat je zelf wil. Het is gebruikelijk dat klanten het factuurnummer en de datum van de factuur vermelden bij het overmaken. Zo kun jij de betaling sneller koppelen aan de factuur.
  5. Zoek in de orderregel naar het artikel dat je wil verkopen en geef de aantallen aan.
  6. Nog een verkoop toevoegen? Dan dubbelklik je in het vlak onder de orderregels.  
  7. Klaar? Klik op Factuur en bekijk je factuur door op het afdrukvoorbeeld te klikken. Het factuurnummer wordt automatisch ingevuld op het moment dat de factuur definitief wordt gemaakt.
  8. Niks vergeten? Verstuur de factuur door op Factuur te klikken en voor e-mailen te kiezen. Je kunt er ook voor kiezen om de factuur te printen.
  9. De factuur wordt automatisch in de lijst openstaande facturen geplaatst.
  10. Maak je gebruik van de bankkoppeling? Dan wordt deze automatisch op betaald gezet, wanneer de betaling binnen is. Geen bankkoppeling? Lees hier hoe je openstaande facturen verwerkt.

Uitgebreide stappen, extra info en tips over het maken van facturen in SnelStart 12 lees je op deze pagina.

 

Factuur maken in SnelStart Web

    1. Ga naar web.snelstart.nl en log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

    2. Open je administratie en klik op Facturen.

    3. Kies linksboven voor + Nieuwe factuur.

    4. Zoek een (nieuwe) klant, dankzij de koppeling met het KVK-handelsregister kun je nog niet toegevoegde klanten eenvoudig opzoeken en opslaan als nieuwe klant.

    5. Controleer of de gegevens bij stap 2 kloppen.

    6. Voeg bij stap 3 artikelen toe, controleer de btw-instellingen en geef eventueel een korting

    7. In stap 4 kun je nog een betaallink toevoegen, de e-mailtekst aanpassen en hier eventueel standaardtags in toevoegen zodat gegevens uit de factuur automatisch in de e-mail verschijnen.

    8. Bekijk de voorbeeldfactuur. Klopt alles?

    9. Verstuur de factuur per e-mail of als e-factuur. E-facturen worden automatisch in de administratie van de ontvanger verwerkt; ideaal bij b2b-klanten.

    10. De factuur wordt automatisch in de lijst met facturen geplaatst. Maak je gebruik van de bankkoppeling? Dan wordt deze automatisch op betaald gezet, wanneer de betaling binnen is. Geen bankkoppeling? Markeer de factuur dan handmatig als betaald.

 

En door...

Bij het pakket inZicht werk je meestal in SnelStart 12. Er zijn ook nog 2 andere modules waar je in kunt werken: SnelStart Web en de SnelStart App. Je leest meer over deze modules en de verschillen tussen de modules op deze pagina.

Wil je al graag verder met de volgende instructie? Ga dan naar: btw aangifte. Let op: we hebben de instructies in een logische volgorde opgezet en we raden je aan om deze volgorde aan te houden.

 

Wist je dat je...

chat3

Vragen? Bel, mail of chat

Kom je er even niet uit? Onze Klantenservice helpt graag. Neem gerust contact met ons op via 0222 36 30 60 of neem een kijkje op het Kennisplein.

Naar Kennisplein