De nieuwe Rabo
BoekhoudKoppeling

Lees hoe je de toekomstbestendige koppeling activeert.

Activeer nu de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling

De Rabobank heeft haar bankkoppeling vernieuwd. De nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling vervangt de Rabo Internetbankieren Professional Boekhoudkoppeling. Je huidige Rabo-koppeling werkt vanaf 1 juli niet meer.

 

Is je SnelStart-administratie gekoppeld aan je rekening bij de Rabobank en wil je gebruik blijven maken van de voordelen van de automatische koppeling? Activeer dan meteen de nieuwe koppeling.

 

Veilig en makkelijk
SnelStart ondersteunt het inlezen en verwerken van alle banktransacties. De nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling wordt meerdere malen per dag bijgewerkt met de actuele rekeninginformatie.

 

De Rabobank en SnelStart zorgen continu dat hun software volgens de laatste technologie en wetgeving werkt. De Rabo BoekhoudKoppeling is gebaseerd op de laatste technieken en veiligheidsstandaarden. Zo houden we je gegevens ook in de toekomst veilig.

 

Wie kan de nieuwe koppeling aanvragen?

Je moet persoonlijk toestemming geven om je financiële gegevens te delen. Daarom moet je de koppeling tussen je zakelijke bankrekening(en) en je online administratie persoonlijk aanvragen. Deze aanvraag verloopt via de SnelStart-software. 

 

Antwoorden op vragen

Hieronder vind je informatie over het instellen van de toekomstbestendige Rabo BoekhoudKoppeling en lees je antwoorden op veelgestelde vragen.

 

Klik hier voor een stappenplan om de bankkoppeling in te stellen.

LET OP: maak je de koppeling in de desktopversie SnelStart 12? Installeer dan eerst de laatste versie, SnelStart versie 12.111.11.

Je kunt de koppeling alleen activeren als je administratie online staat.

Veelgestelde vragen

Hoe stel ik de Rabobank-koppeling in?

Klik hier voor een stappenplan om de bankkoppeling in te stellen.

LET OP: maak je de koppeling in de desktopversie SnelStart 12?
Installeer dan eerst de laatste versie, SnelStart versie 12.111.11.

Je ziet linksonder in je scherm in welke versie van SnelStart je werkt.

Je administratie moet online staan om de koppeling te maken.

Waarom is de Rabobank-koppeling vernieuwd?

Er wordt steeds meer online gewerkt
De Rabobank speelt met de toekomstbestendige koppeling in op de steeds sneller veranderende wereld. Moderne oplossingen maken het online (samen)werken efficiënter en effectiever; online en in the cloud werken wordt de standaard. Denk maar aan de privésituatie, waarbij het de normaalste zaak van de wereld is om bankzaken met de smartphone te regelen.​.​

Wet en regelgeving
Veiligheid is essentieel bij online werken. Organisaties die online werken faciliteren, moeten zich daarom houden aan strenge wet- en regelgeving. Dit geldt ook voor koppelingen tussen bankrekeningen en boekhoudsystemen, waarbij zeer gevoelige financiële gegevens via een online kanaal worden verstrekt.

Een koppeling gebaseerd op de laatste technieken en veiligheidsstandaarden
De nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling is gebaseerd op de laatste technieken en veiligheidsstandaarden. Onderdeel van deze toekomstbestendige, veilige werkwijze is dat je persoonlijk toestemming geeft voor het digitaal delen van je bankgegevens. Het proces voor het verlenen (en ontnemen) van deze toestemming verloopt via de software van SnelStart. Dit werkt alleen als je administratie online staat en wanneer je zelf de eigenaar bent van de bankrekening én de SnelStart-administratie.​​

We kunnen niet meer om online samenwerken heen
Offline (samen)werken wordt steeds moeilijker, terwijl SnelStart boekhouden graag makkelijk maakt. Mede door de veranderingen in de wet- en regelgeving kunnen we daarom niet meer om online samenwerken heen.

Activeer nu de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling
De Rabo BoekhoudKoppeling vervangt de huidige Rabo Internetbankieren Professional Boekhoudkoppeling. Wil je graag gebruik blijven maken van de voordelen van de bankkoppeling? Dan moet je de nieuwe koppeling snel activeren.

Klik hier voor een stappenplan om de bankkoppeling in te stellen.

LET OP: maak je de koppeling in de desktopversie SnelStart 12?
Installeer dan eerst de laatste versie, SnelStart versie 12.111.11.

Je ziet linksonder in je scherm in welke versie van SnelStart je werkt.

Ik heb al Rabobank-rekeningen gekoppeld aan mijn SnelStart-administratie. Waarom moet ik hier opnieuw akkoord voor geven?

De huidige koppeling met Rabo Internetbankieren werkt niet meer vanaf 1 juli 2022. Om de toekomstbestendige Rabo Boekhoudkoppeling te kunnen gebruiken, moet je de Rabobank eenmalig toestemming verlenen om de gekozen rekeningen opnieuw aan je SnelStart-administratie te koppelen.

Is de koppeling alleen vernieuwd voor SnelStart?

Nee, de Rabo BoekhoudKoppeling is vernieuwd voor alle boekhoudsoftware, niet alleen voor SnelStart.

Wat zijn de voordelen van de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling?

SnelStart ondersteunt het inlezen en verwerken van alle banktransacties.

De nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling wordt meerdere malen per dag bijgewerkt met de actuele rekeninginformatie.

Wanneer stopt de Rabo internetbankieren koppeling?

De Rabo Internetbankieren Professional Boekhoudkoppeling werkt vanaf 1 juli 2022 niet meer.

Wil je graag gebruik blijven maken van de voordelen van de bankkoppeling? Dan moet je snel de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling activeren.

Klik hier voor een stappenplan om de Rabo-koppeling in te stellen.

LET OP: maak je de koppeling in de desktopversie SnelStart 12?
Installeer dan eerst de laatste versie, SnelStart versie 12.111.11.

Je ziet linksonder in je scherm in welke versie van SnelStart je werkt.

Kunnen accountants en boekhouders de nieuwe Rabo-koppeling voor mij activeren?

Nee, je boekhouder of accountant kan de koppeling niet voor je aanvragen.

Je moet zelf de nieuwe koppeling tussen je zakelijke bankrekening(en) en de bijbehorende online administratie aanvragen via het SnelStart-pakket dat je gebruikt.

Je moet eigenaar zijn van de administratie waarmee de bankrekening wordt gekoppeld en deze administratie moet online staan.

Overige voorwaarden
Daarnaast kun je de koppeling alleen maken als je voldoet aan deze voorwaarden:

  • Je hebt binnen Rabo Business Banking Professional de rol 'Eigenaar' met een eigenaarspas.
  • Je hebt binnen Rabo Business Banking Professional de rol ‘BeheerderPlus’ met autorisatie om de rekeningen voor Rabo BoekhoudKoppeling te koppelen.
Je kunt de koppeling niet aanvragen als je een volmacht voor de betreffende zakelijke rekening hebt.

Hier vind je een handig stappenplan om de koppeling aan te vragen.

LET OP: maak je de koppeling in de desktopversie SneltStart 12?
Installeer dan eerst de laatste versie, SnelStart versie 12.111.11.

Je ziet linksonder in je scherm in welke versie van SnelStart je werkt.

Kan ik met ieder SnelStart-pakket een bankkoppeling met de Rabobank aanvragen?

Nee, je kunt deze nieuwe koppeling niet aanvragen met een oud Boek- of Nota-pakket, omdat de administratie in deze pakketten niet online kan staan. Ondernemers die het Boek- of Nota-pakket gebruiken en gebruik willen blijven maken van de voordelen van een bankkoppeling, kunnen overstappen naar een ander SnelStart-pakket. Kijk voor meer informatie bij de vraag 'Ik gebruik het pakket Nota of Boek, heb ik een nieuwe licentie nodig?'.

Met welke pakketten kan ik de koppeling aanvragen?
Je kunt de toekomstbestendige Rabo BoekhoudKoppeling aanvragen voor online administraties vanaf het pakket inOrde tot en met de pakketten inControle en inHandel.

Bij het aanvragen van de koppeling krijg ik de melding dat ik 'niet bevoegd' ben. Hoe kan dit worden opgelost?

Deze melding verschijnt onder meer wanneer de naam van de eigenaar van de bankrekening niet overeenkomt met de naam van de eigenaar van het bijbehorende bedrijf.

Neem contact op met de Rabobank. Op deze pagina vind je het adres en telefoonnummer van een kantoor in de buurt.

Bij het aanvragen van de koppeling staan niet al mijn rekeningen in de lijst van te koppelen rekeningen. Hoe kan dit worden opgelost?

Neem contact op met de Rabobank. Op deze pagina vind je het adres en telefoonnummer van een kantoor in de buurt.

Moet ik de oude koppeling uitzetten na het activeren van de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling?

Nee, de oude koppeling wordt automatisch op inactief gezet. Je hoeft dit niet zelf stop te zetten.

Vanaf wanneer worden de mutaties ingelezen als ik de nieuwe koppeling activeer?

Als je de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling activeert, wordt de oude koppeling automatisch op inactief gezet.

Via de nieuwe koppeling worden mutaties vanaf het begin van de dag ingelezen. Eventuele dubbel ingelezen transacties worden automatisch verwijderd.

Zo mis je geen mutaties bij de overgang naar de nieuwe bankkoppeling.

Hoe weet ik in welke versie van SnelStart ik werk?

Je ziet linksonder in je scherm in welke versie van SnelStart je werkt.

LET OP: maak je de koppeling in de desktopversie SnelStart 12? Installeer dan eerst de laatste versie, SnelStart versie 12.111.11.

Kan ik na het activeren van de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling op een later moment nog een rekeningnummer toevoegen?

Ja, je kunt na het maken van de nieuwe bankkoppeling op een later moment nog een rekeningnummer toevoegen, maar dan start het proces waarin je toestemming geeft om je financiële gegevens te delen opnieuw. Heb je meerdere bankrekeningen gekoppeld aan één of meerdere administratie(s)? En vallen al deze rekeningen onder een internetbankieren-overeenkomst?
LET OP: Je moet dan opnieuw ALLE rekeningnummers selecteren die je wilt koppelen. Niet alleen het rekeningnummer dat je wilt toevoegen.

Bij een internetbankieren-overeenkomst is er meestal één hoofd-bankrekening. We adviseren je om de toekomstbestendige Rabo BoekhoudKoppeling in één keer te activeren voor alle rekeningen en doe dit met de pas van de hoofd-bankrekening. Op die manier kun je alle rekeningen die onder de betreffende internetbankieren-overeenkomst staan selecteren en koppelen aan de juiste administratie. Je kunt alleen koppelen met een online administratie.

Waarom is het advies om de koppeling te maken met de pas van de hoofdrekening?
Zodra je voor een extra bankrekening met een andere pas (niet de pas die bij de hoofdrekening hoort) de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling aanvraagt, kun je alléén de rekening(en) die bij de betreffende pas horen selecteren. Als je de koppeling aanvraagt met de pas van de hoofdrekening kun je alle rekeningen die onder de betreffende internetbankieren-overeenkomst staan selecteren en koppelen aan de juiste administratie.

Waarom is het advies om in één keer de koppeling voor alle rekeningen te maken?
Als je op een later tijdstip nog een andere bankrekening koppelt die onder dezelfde internetbankieren-overeenkomst valt, moet je het hele proces opnieuw doorlopen. Dan vervalt namelijk je 'oude' toestemming om je financiële gegevens te delen. Je moet dan aan al je rekeningen die bij de internetbankieren-overeenkomst horen de juiste administraties koppelen en opnieuw toestemming geven. LET OP: je kunt alle rekeningen van de betreffende internetbankieren-overeenkomst alleen maar selecteren als je de pas van de hoofd-bankrekening gebruikt. De administraties die je wilt koppelen moeten hiervoor wel online staan.

Kan ik een offline administratie koppelen met mijn rekening bij de Rabobank?

Nee, de administratie moet online staan om de koppeling met de rekening bij de Rabobank aan te vragen.

Staat de administratie nog niet online? Dit is snel te regelen. Je leest hier hoe je de administratie eenvoudig online zet vanuit SnelStart 12.

Ik heb een mix van online en lokale (offline) administraties. Waar moet ik op letten bij het maken van de nieuwe bankkoppeling?

Een administratie moet online staan om de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling te kunnen maken. Je kunt de toekomstbestendige koppeling niet activeren met de lokale administraties

Valt de bankrekening voor de lokale administratie onder dezelfde internetbankieren-overeenkomst als de andere bankrekeningen die aan de online administraties zijn gekoppeld? Dan vervalt de toestemming voor de huidige Rabo-koppeling met de lokale administratie als je de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling activeert voor de online administraties.

Wat moet ik doen?

  • Zet je lokale administratie(s) online. Je leest hier hoe je de administratie eenvoudig online zet vanuit SnelStart 12.
  • We adviseren je om in één keer alle rekeningen die onder de internetbankieren-overeenkomst vallen met de toekomstbestendige Rabo BoekhoudKoppeling te koppelen.
  • Gebruik voor het maken van de koppeling de pas van de hoofdrekening binnen de internetbankieren-overeenkomst. Tijdens het aanvragen van de koppeling voor de hoofdrekening, zie je ook alle andere rekeningnummers staan die onder de overeenkomst vallen. Selecteer meteen alle rekeningnummers die je aan je administraties wilt koppelen en koppel ze aan de bijbehorende administraties.
Kom je er later achter dat je nog een rekening wilt koppelen?
Let op: Als je opnieuw de Rabo BoekhoudKoppeling aanvraagt en toestemming geeft om je financiële gegevens te delen, vervalt je eerder gegeven toestemming. Bij het toevoegen van een rekening die onder een internetbankieren-overeenkomst valt, moet je dus alle rekeningen die onder de overeenkomst vallen opnieuw koppelen met behulp van de hoofdrekening binnen de overeenkomst.

Is een online administratie veilig?

Online administraties staan veilig in 'the cloud'. Daarmee bedoelen we dat je gegevens zijn opgeslagen op een beveiligde server in een Nederlands datacenter. Bij een online administratie loop je daardoor niet het risico je gegevens te verliezen door bijvoorbeeld brand of diefstal. Het niveau van de beveiligingsmaatregelen rond een centrale server is veel hoger dan thuis of op kantoor.

SnelStart gebruikt het cloudplatform Azure van Microsoft. Microsoft beheert ook de servers van andere grote organisaties, waaronder verzekeringsmaatschappijen, banken, vliegtuigmaatschappijen en overheidsorganisaties. Iedere dag worden back-ups in het datacenter gemaakt. Dan wordt een kopie van de volledige database gemaakt. De servers worden 24 uur per dag en 7 dagen in de week bewaakt en gecontroleerd.

Boekhouden in SnelStart geeft de zekerheid dat alle gegevens altijd veilig bewaard worden. Onze mensen werken dagelijks met de nieuwste technieken. Zo zorgen we voor een veilige administratie, waar je altijd bij kunt.

Wat zijn de voordelen van een online administratie?

  • De administratie is veilig opgeslagen bij brand, diefstal of een computercrash.
  • Je kunt gebruik maken van de mailbox in het boekhoudpakket. Hiermee kun je documenten, zoals inkoopfacturen, direct per e-mail naar je administratie in SnelStart verzenden.
  • Je werkt gemakkelijk samen met je boekhouder of accountant en maakt afspraken over wie wat doet in de administratie. Zo kun je afspreken dat jij alleen gegevens aanlevert en dat de boekhouder de rest doet. Maar je kunt ook afspreken dat je bepaalde taken zelf verricht en dat je boekhouder controleert en corrigeert.
  • Je hebt niet langer te maken met een periode-uitwisseling, waardoor je niet door kan werken in de administratie. Jij en de boekhouder kunnen tegelijkertijd in dezelfde boekhouding werken.
  • Je kunt de administratie vanaf verschillende locaties openen.
  • Sommige koppelingen kun je alleen gebruiken in combinatie met een online administratie. Zo kun je nog meer automatiseren en bespaar je tijd en fouten.
  • Via het financieel dashboard in Web of in de handige app kun je altijd en overal bekijken hoe je bedrijf presteert.

Hoe zie ik of mijn administratie online staat?

Werk je in SnelStart Web? Dan staat je administratie online.

Werk je in SnelStart 12 op je computer of laptop? Log dan in en klik Beheer en vervolgens op Administratiebeheer. Kijk nu in de kolom Soort. Hier lees je of de administratie online staat of lokaal.

Hoe zet ik een administratie online?
Ik gebruik het pakket Nota of Boek, heb ik een nieuwe licentie nodig?

Ja, als je de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling wil activeren, moet de administratie online staan. Voor een online administratie is een online licentie noodzakelijk. Je stapt eenvoudig vanuit Nota of Boek over naar een ander SnelStart-pakket. Je kunt daarbij kiezen uit de pakketten inOrde t/m inControle of inHandel.

Op deze pagina vind je meer informatie over de nieuwe pakketten en hoe je overstapt vanuit Boek of Nota. Vind je het lastig? Je kunt je boekhouder vragen om je hierbij te helpen.

Hoe stap ik over van het SnelStart-pakket Boek of Nota naar een pakket waarmee ik de Rabo BoekhoudKoppeling kan activeren?

Op deze pagina vind je meer informatie over de nieuwe pakketten en hoe je overstapt vanuit Boek of Nota. Vind je het lastig? Je kunt je boekhouder vragen om je hierbij te helpen.

Zijn er kosten verbonden aan de Rabo BoekhoudKoppeling?

SnelStart rekent op dit moment geen extra kosten voor een bankkoppeling.

De Rabobank rekent kosten voor de koppeling. Bij sommige zakelijke rekeningen zitten de kosten voor het maken van de koppeling inbegrepen, bij andere zakelijke rekeningen betaal je hier een extra bedrag voor. In het tarievenblad Zakelijk Betalingsverkeer vind je de kosten voor de Rabo BoekhoudKoppeling.

Hoe vaak worden de bankmutaties bijgewerkt in SnelStart?

De bankmutaties worden met de Rabo BoekhoudKoppeling viermaal per dag automatisch bijgewerkt.

Kan ik een privé betaal- of spaarrekening koppelen aan een administratie?

Nee, je kunt alleen zakelijke betaal- en spaarrekeningen koppelen aan een administratie.

Bij sommige zakelijke rekeningen zijn de kosten voor het maken van de koppeling inbegrepen, bij andere zakelijke rekeningen betaal je hier een extra bedrag voor. In het tarievenblad Zakelijk Betalingsverkeer vind je de kosten voor de Rabo BoekhoudKoppeling.

Wat zijn de voordelen van een koppeling tussen een bankrekening en de boekhouding?

SnelStart ondersteunt het automatisch inlezen en verwerken van banktransacties. Een koppeling tussen je boekhouding en je bankrekening heeft grote voordelen, zoals:

  • Je boekhouding is altijd up-to-date.
  • Je bespaart veel tijd.
  • Je hebt actueel inzicht in je cashflow.
  • Je reduceert de kans op fouten.
  • Je hebt meer tijd om te ondernemen.

Waar vind ik het bericht van de Rabobank?

Het bericht over de nieuwe koppeling wordt naar de inbox van Rabo Business Banking (Internetbankieren) gestuurd.

Je vindt de berichten van de Rabobank in internetbankieren en de Rabo App.

  1. Log in in de app
  2. Ga naar je 'Profiel'. Dit is het icoon rechtsboven in je scherm
  3. Klik op 'Berichten'.

De huidige koppeling stopt met werken vanaf 1 juli 2022 in plaats van 30 april, zoals eerder gecommuniceerd. Waarom is dat zo?

In eerdere berichtgeving stond dat de huidige Rabo Internetbankieren Professional Boekhoudkoppeling vanaf 30 april 2022 zou stoppen met werken. Het uitrollen van de nieuwe koppeling liep echter wat vertraging op bij de Rabobank. De Rabobank heeft daarom besloten om de huidige koppeling langer te ondersteunen. Je kunt de koppeling nu gebruiken tot 1 juli 2022.

Wil je na die datum gebruik blijven maken van de Rabo-koppeling? Activeer dan snel de nieuwe koppeling en blijf profiteren van alle voordelen.

Ik wil geen automatische bankkoppeling. Hoe lees ik bankafschriften handmatig in?

In dit artikel lees je hoe je bankafschriften inleest.

annette-contact-inorde

We staan voor je klaar

Heb je vragen over de nieuwe Rabo BoekhoudKoppeling?
Aarzel niet om contact op te nemen, we helpen je graag! Je kunt bellen met onze klantenservice op 0222 36 30 60.

Stel je liever een vraag via e-mail? Stuur dan een berichtje naar klantenservice@snelstart.nl