Meestgestelde vragen

Hoe start je met inOrde?

Alleen ondernemers die samenwerken met een administratie- of accountantskantoor kunnen inOrde gebruiken.

Om te starten met InOrde meldt het kantoor de ondernemer aan via de knop Online Samenwerken in SnelStart 12. Na het aanmelden ontvangt de ondernemer een e-mail waarmee hij of zij de aanvraag moet bevestigen, voordat de online samenwerking begint.

Kan inOrde gratis uitgeprobeerd worden?

De eerste maand bij SnelStart krijg je van ons. Gratis. Probeer een maand lang alle functionaliteiten van het pakket inOrde en ervaar hoe makkelijk digitaal werken kan zijn.

Betaal je bovenop de pakketkosten nog extra kosten voor de online administratie of mailbox?

Je kunt de inOrde 30 dagen gratis proberen. Daarna kost het pakket € 7,50 per maand. Dit is inclusief de kosten voor één online administratie en de handige mailboxfunctionaliteit.

Extra online administraties

Een ondernemer kan zelf extra online administraties aanmaken. Elke extra online administratie kost €2,75 extra per maand. In dit artikel lees je hoe je een extra online administratie aanmaakt.

Extra gebruikers

Standaard zit bij je SnelStart account één gebruiker inbegrepen. Dat is het primaire e-mailadres waarmee je inlogt in SnelStart, ook wel het hoofd e-mailadres genoemd. Je kunt ook extra gebruikers aanmaken. Een extra gebruiker is een extra emailadres waarmee kan worden ingelogd. In dit artikel lees je hoe je extra gebruikers aanmaakt. 

Een extra gebruiker in inOrde kost €2,00 extra per maand.

In dit artikel vind je meer informatie over de kosten van extra gebruikers en extra online administraties. 

Wie betaalt er voor het inOrde pakket?

De accountant of boekhouder kan tijdens het aanmelden voor inOrde kiezen wie er betaalt na de 30 dagen gratis periode: de ondernemer of het kantoor. De keuze wordt gemaakt in stap 3: wie ontvangt de factuur?

Er zijn veel kantoren die de pakketkosten verwerken in hun maandprijs, maar je kunt ook afspreken dat de klant de abonnementskosten betaalt.

Kan het administratie- of accountantskantoor eigenaar zijn van de administratie?

Nee, het administratie- of accountantskantoor kan geen eigenaar zijn van de administratie in inOrde. De ondernemer is eigenaar van deze administratie.

Als ik besluit te stoppen met inOrde, ben ik dan alle ingevoerde gegevens kwijt?

Nee, de gegevens die via inOrde worden toegevoegd aan een online administratie blijven gewoon in die administratie staan, ook als je na een tijdje geen inOrde meer wilt gebruiken. De online administratie staat altijd veilig in de cloud.

Het kantoor heeft toegang tot de online administratie via het pakket Accountant.

Het pakket inOrde is het portaal waarmee de ondernemer de administratie kan bekijken en waarmee inkoop- en bankgegevens aan de administratie toegevoegd worden.

Het pakket inOrde kan 2 weken voor het einde van de maand worden opgezegd.

Is dat wel veilig, een administratie bewaren in de cloud?

Met inOrde staan online administraties veilig in de cloud. Daarmee bedoelen we dat je gegevens zijn opgeslagen op een beveiligde server in een Nederlands datacenter. Bij een online administratie loop je daardoor niet langer het risico je gegevens te verliezen door bijvoorbeeld brand of diefstal. Het niveau van de beveiligingsmaatregelen rond een centrale server is veel hoger dan thuis of op kantoor.

SnelStart gebruikt het cloudplatform Azure van Microsoft. Microsoft beheert ook de servers van andere grote organisaties, waaronder verzekeringsmaatschappijen, banken, vliegtuigmaatschappijen en overheidsorganisaties. Iedere dag worden back-ups in het datacenter gemaakt. Dan wordt een kopie van de volledige database gemaakt. De servers worden 24 uur per dag en 7 dagen in de week bewaakt en gecontroleerd.

Wie maakt de boekingen in de administratie?

De ondernemer kan geen boekingen maken of gegevens in boekingen aanpassen. De ondernemer kan alleen informatie digitaal aanleveren. Zo levert de ondernemer bonnetjes en inkoopfacturen digitaal aan via de app of de mailbox. Daarnaast kan de ondernemer een koppeling maken met de bank.

De accountant of boekhouder maakt en controleert alle boekingen en verzorgt de aangiftes.

Een ondernemer kan de administratie online inkijken via de app of SnelStart Web.

Kun je facturen maken en sturen met inOrde?

Nee, je kunt geen facturen maken in het pakket inOrde.

Een ondernemer kan factureren vanaf het pakket inStap. De ondernemer kan upgraden naar inStap via MijnSnelStart in SnelStart Web of de app.

Klik hier voor meer informatie over het pakket inStap of andere pakketten.

Klanten kunnen hun verkoopfacturen wel snel in hun administratie zetten door ze te mailen naar hun mailbox in inOrde. Klik hier voor meer informatie over de mailbox.

Kan de ondernemer verkoopfacturen uploaden in inOrde via de app of de mailbox?

Ja, de ondernemer kan facturen nog sneller in zijn administratie zetten door deze te mailen naar zijn mailbox. Hiervoor moet bij de mailbox-instellingen de optie 'verkopen' worden aangevinkt. 

In dit artikel lees je hoe je de mailbox instelt

Hoe worden de verkoopfacturen in de administratie gezet?

De ondernemer kan de mailbox in SnelStart Web ook gebruiken voor het uploaden van verkoopfacturen. Hiervoor moet in de mailbox-instellingen de optie Verkopen worden aangevinkt.

In dit artikel lees je meer over het instellen van de mailbox

Waarvoor is de knop Facturen?

Via de knop Facturen kan de ondernemer alle verkoopboekingen inzien en verkoopfacturen uploaden via de mailbox.

Hoe kun je bonnetjes en inkoopfacturen toevoegen aan inOrde?

De ondernemer kan bonnetjes fotograferen met de app. Of inkoopfacturen sturen naar de mailbox. In het stappenplan voor de ondernemer staat een uitgebreide uitleg hoe je dit doet.

Tijdens het uploaden van de bonnetjes en inkoopfacturen vindt op de achtergrond ons OCR (optical character recognition, oftewel optische tekenherkenning)-proces plaats. Alle bestanden doorlopen automatisch het OCR-proces tijdens het opladen. Alle herkende gegevens, zoals de leverancier en de bedragen, worden automatisch ingevuld in de administratie. Het administratie- en accountantskantoor hoeft het boekingsvoorstel alleen te controleren en waar nodig aan te vullen.

Moeten bonnetjes bewaard worden nadat ze goed gescand zijn met de app?

De ondernemer kan bonnetjes of papieren facturen fotograferen met de app. 

De Belastingdienst geeft aan dat je papieren bonnetjes of facturen mag inscannen en vervolgens niet hoeft te bewaren, mits duidelijk blijft dat dit de echte factuur of bon is. Check of je voldoet aan alle eisen, je vindt informatie in dit artikel van de Belastingdienst.

 

 

 

Kun je inkoopfacturen met meerdere pagina's toevoegen?

De ondernemer kan via de mailbox ook inkoopfacturen uploaden die uit meerdere pagina's bestaan. Die worden verwerkt als één inkoop.

Kun je meerdere inkoopfacturen tegelijk in één e-mail via de mailbox uploaden?

Nee, je kunt niet meerdere inkoopfacturen in één keer, via één enkele mail naar de mailbox sturen.

Elke e-mail is één inkoop: iedere mail die via de mailbox in inOrde terecht komt, wordt gezien als één inkoopfactuur.

Kan de ondernemer zelf leveranciers aanmaken?

Nee, de ondernemer kan geen leveranciers aanmaken of gegevens van leveranciers aanpassen in inOrde. Hij of zij kan alleen digitaal gegevens aanleveren via de app en de mailbox. 

Tijdens het uploaden van de bonnetjes en inkoopfacturen vindt voor alle bestanden automatisch op de achtergrond ons OCR (optical character recognition, oftewel optische tekenherkenning)-proces plaats. Alle herkende gegevens, zoals de leverancier en de bedragen, worden automatisch ingevuld in de administratie. Het kantoor hoeft deze gegevens alleen nog te controleren (en kan deze eventueel aanpassen).

Staat een leverancier nog niet in de administratie en wordt er een KVK-nummer gevonden op de factuur, dan geeft SnelStart een suggestie voor het aanmaken van de leverancier en vult het programma de gevonden gegevens zoals IBAN- en btw-nummer al voor je in. Je hoeft deze alleen nog te controleren. 

Bij het maken van een suggestie voor een nieuwe leverancier, combineert SnelStart meerdere herkende gegevens, bijvoorbeeld een match op IBAN-nummer en postcode, of een match op KVK-nummer en postcode, voor een betere match met de juiste leverancier. Klopt de suggestie niet en geef je aan dat het een andere leverancier betreft? Dan laten we je zien welke gegevens SnelStart gebruikt heeft om de suggestie te maken.

Wordt tijdens het scan en herkenproces ook automatisch de grootboekrekening gekoppeld?

Tijdens het uploaden van de bonnetjes en inkoopfacturen vindt op de achtergrond voor ieder bestand automatisch ons OCR (optical character recognition, oftewel optische tekenherkenning)-proces plaats. Alle herkende gegevens, zoals de leverancier en de bedragen, worden automatisch ingevuld in de administratie. 

Daarnaast geeft het programma bij iedere inkoop een omschrijving mee die je eventueel kunt aanpassen. In een omschrijving wordt door SnelStart automatisch de naam van de leverancier gebruikt.

Bij een nieuwe leverancier koppel je de eerste keer een grootboekrekening aan de inkoop. SnelStart onthoudt de koppeling tussen de omschrijving (waarin het programma automatisch de leverancier zet) en grootboekrekening. Bij een volgende boeking met een zelfde soort omschrijving laat SnelStart zien op welke grootboekrekening dit de vorige keren is geboekt.

Je kunt de grootboekrekening in zo’n voorkeursboeking zo nodig wijzigen, zodat het programma ‘leert’ op welke grootboekrekeningen je deze omschrijving wilt boeken. Na het geven van een akkoord op de boeking is de factuur of bon meteen ingeboekt.

Hoe werken de btw-aangifte en de jaarafsluiting met inOrde?

Het administratie- of accountantskantoor doet de btw-aangifte en de jaarafsluiting. Dit verloopt net zoals bij alle andere online administraties in SnelStart.

De ondernemer kan via inOrde niet zelf de btw-aangifte doen, hij of zij kan deze alleen inzien.

Je kunt in Accountant eenvoudig een verzoek sturen aan een klant om zijn of haar btw-aangifte goed te keuren. Bij goedkeuring wordt de aangifte automatisch ingediend. Als er iets niet klopt, zie je de reden waarom. Als de klant niet reageert, kun je zelf de aangifte indienen. Hier lees je meer over dit proces.

Klik hier voor meer informatie over de jaarafsluiting in SnelStart

Kan de ondernemer zelf btw-aangifte doen?

Nee, de ondernemer kan via inOrde nooit zelf de btw-aangifte doen. Alleen inzien en accorderen. Het administratie- of accountantskantoor doet de btw-aangifte.

Je kunt in Accountant eenvoudig een verzoek sturen aan een klant om zijn of haar btw-aangifte goed te keuren. Bij goedkeuring wordt de aangifte automatisch ingediend. Als er iets niet klopt, zie je de reden waarom. Als de klant niet reageert, kun je zelf de aangifte indienen. Hier lees je meer over dit proces.

Hoe maak ik een automatische bankkoppeling?

De automatische bankkoppeling voor ING, Triodos, Rabobank en RegioBank stelt de ondernemer in via de eigen bankomgeving.

  1. Ga naar Koppelingen en vul in de zoekbalk de naam van de bank in.
  2. Klik op de tegel van de bank en klik op Aanvragen. Je wordt doorverwezen naar onze website.
  3. Klik vervolgens op Vraag nu de bankkoppeling aan. Je wordt doorverwezen naar de website van de bank. Loop vanaf daar de stappen door om de koppeling aan te vragen. De koppeling met de ING, Triodos en Rabobank werkt meteen en vanaf de volgende werkdag worden de bankafschriften automatisch ingelezen. Het proces voor de RegioBank neemt iets meer tijd in beslag.

In de volgende artikelen vind je meer informatie over het instellen van de automatisch bankkoppeling voor:

De koppelingen met ABN-AMRO en Knab worden momenteel vernieuwd. Tot die tijd kunnen ze alleen worden aangevraagd via SnelStart 12. De accountant of boekhouder moet de koppeling dan (samen met de ondernemer) aanvragen. 

In plaats van een koppeling kan de ondernemer kan ook de bankafschriften inlezen. Daarmee worden ze automatisch in de administratie gezet. In dit artikel vind je hoe je dit doet. De boekhouder of accountant zorgt voor verdere verwerking.

Kun je bankafschriften inlezen?

Nadat het administratie- of accountantskantoor het bankrekeningnummer van de ondernemer ingevuld heeft in de administratie, kan de ondernemer bankafschriften inlezen. 

De bankmutaties worden vervolgens automatisch in de administratie gezet. De ondernemer kan deze de boekingen niet openen of wijzigen. De boekhouder of accountant zorgt voor verdere verwerking.

De bankafschriften lees je via de knop Bankafschriften inlezen in het overzicht Kas en Bank in SnelStart Web. In dit artikel vind je hoe je dit doet. 

De facturen zijn later ingevoerd dan de bankafschriften. Kun je de bankafschriften opnieuw koppelen?

Ja, de accountant of boekhouder kan de ingelezen bankafschriften opnieuw koppelen.

In dit artikel lees je hoe je dit doet. 

Kan een ondernemer meerdere online administraties gebruiken?

Een administratie- of accountantskantoor kan per ondernemer maar één online administratie aanmelden.

Als de ondernemer extra online administraties wil gebruiken, dan kan de ondernemer deze zelf aanmaken. Iedere extra online administratie kost € 2,75 extra per maand. In dit artikel lees je hoe je dat doet.

In dit artikel vind je meer informatie over de kosten van extra gebruikers en extra online administraties. 

Kunnen er extra gebruikers worden toegevoegd aan een inOrde pakket?

Standaard zit bij je SnelStart account één gebruiker inbegrepen. Dat is het primaire e-mailadres waarmee je inlogt in SnelStart, ook wel het hoofd e-mailadres genoemd. Je kunt ook extra gebruikers aanmaken. Een extra gebruiker is een extra emailadres waarmee kan worden ingelogd. In dit artikel lees je hoe je extra gebruikers aanmaakt. 

Een extra gebruiker in inOrde kost €2,00 extra per maand.

In dit artikel vind je meer informatie over de kosten van extra gebruikers en extra online administraties. 

Wordt de facturatie naar het administratie- of accountantskantoor gestopt als de samenwerking met de ondernemer stopt?

Sommige accountants- of boekhoudkantoren betalen de SnelStart-facturen van de klanten met wie ze online samenwerken. Ze brengen deze facturen later in rekening bij hun klanten.

Het kantoor ontvangt een e-mail als de ondernemer het administratie- of accountantskantoor de toegang tot de administratie ontzegt. 

De facturatie stopt niet automatisch. Je kunt er voor zorgen dat je niet langer voor deze klant betaalt door een e-mail te sturen naar administratie@snelstart.nl.

Je kunt niet het abonnement van de ondernemer beëindigen, dat moet diegene zelf doen. 

annette-contact-inorde

We staan voor je klaar

Wil je graag weten wat inOrde voor jouw kantoor kan betekenen?
Aarzel niet om contact op te nemen, we helpen je graag! Je kunt bellen met het salesteam op 0222 36 30 62.

Stel je de vraag liever per e-mail? Stuur dan een berichtje naar accountant@snelstart.nl