Nieuwe SnelStart Bankkoppeling

De nieuwe SnelStart Bankkoppeling zorgt voor een super actueel inzicht in je financiële situatie, doordat mutaties meerdere malen per dag worden ingelezen. 

Wil je meteen gebruik maken van de voordelen? Maak dan vandaag nog de nieuwe SnelStart Bankkoppeling.

Boekhoudprogramma eenmanszaak
* SnelStart is een (boekhoud)software dienstverlener en geen bank. Bankdiensten worden geleverd door onze partner Adyen N.V.
Venster sluiten
Hoofdtemplate smal - oranje rand (12)

Voorkom vertraging

De nieuwe koppeling tussen je online administratie en je zakelijke rekening vraag je aan via je eigen SnelStart-pakket.

Staat je administratie nog niet online? Onderneem dan tijdig actie.

Daarnaast loop je tijdens het aanmelden voor de nieuwe bankkoppeling eerst een proces door om de identiteit en autorisatie van de aanmelder vast te stellen. Als je het maken van de nieuwe koppeling uitstelt, loopt dit proces misschien vertraging op door drukte.

Start daarom op tijd en activeer nu je nieuwe koppeling.

Bij het instellen van de SnelStart Bankkoppeling kies je of je van de standaard of uitgebreide mogelijkheden gebruik wilt maken.


Voordelen standaard bankkoppeling

De standaard SnelStart Bankkoppeling is een nieuwe generatie koppeling, die is gebaseerd op PSD2-principes. PSD2 is een grote nieuwe ontwikkeling in het betalingsverkeer en biedt fantastische mogelijkheden voor de toekomst.

Op deze pagina vind je meer informatie over PSD2.

Up-to-date inzicht
Met de nieuwe SnelStart Bankkoppeling worden bankafschriften meerdere malen per dag automatisch ingelezen. Zo ontstaat een super-actueel beeld van je financiële situatie.

Veilig
De standaard SnelStart Bankkoppeling voldoet aan de strenge richtlijnen van de Europese Unie en De Nederlandsche Bank (DNB) ten aanzien van de PSD2-wetgeving. Hiermee borgen we de veiligheid van gegevens en je privacy.

Daarnaast geeft de SnelStart Bankkoppeling jou als rekeninghouder volledige controle over wie toegang heeft tot je bankgegevens.

Toekomstige innovatie
De standaard SnelStart Bankkoppeling biedt veel potentie voor innovatie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld betalingen doen vanuit de eigen boekhoudomgeving.

Geen extra kosten
SnelStart en de bank brengen geen extra kosten in rekening voor het gebruik van de standaard SnelStart Bankkoppeling.

Boekhoudprogramma - Samenwerken
Hoofdtemplate smal - oranje rand (21)

Sommige banken bieden een uitgebreide koppeling

Sommige banken bieden een uitgebreide bankkoppeling, met extra mogelijkheden zoals het koppelen van spaarrekeningen. Informeer bij je bank naar de mogelijkheden en eventuele kosten.

Bekijk hier de mogelijkheden van:
- Knab bank

Wil je direct gebruik maken van de voordelen? Activeer dan meteen de nieuwe SnelStart Bankkoppeling.

LET OP: Wil je de uitgebreide koppeling aanmaken? Neem dan telefonisch contact met ons op zodat we deze optie voor je in kunnen stellen.

Activatie

Fase 1: Aanmelden 

De eerste fase voor het activeren van de SnelStart Bankkoppeling is het vaststellen van de identiteit van de aanvrager. Dit proces is eenmalig en kost in de meeste gevallen ongeveer 5 à 10 minuten*. In het Stappenplan vind je alle stappen die je doorloopt. 

Fase 2: Bankkoppeling maken 

Nadat we je identiteit hebben vastgesteld, geef je goedkeuring aan SnelStart om gebruik te maken van de gegevens op je bankrekening. Dit doe je via je SnelStart-software. Daarna geef je akkoord bij je bank voor de rekening die je koppelt. Het resultaat zie je vervolgens in je online administratie. In het Stappenplan vind je alle stappen die je doorloopt. Het kost je minder dan 3 minuten om de koppeling te realiseren. 

Fase 3: Actief 

Je bankafschriften worden nu meerdere malen per dag automatisch ingelezen! Heb je gekozen voor de standaard koppeling? Dan krijg je iedere 180 dagen een notificatie om te bevestigen dat de bankkoppeling mag blijven bestaan. Het kost je slechts enkele minuten om opnieuw consent te geven via je SnelStart-software. 

Op het Kennisplein vind je uitgebreide informatie over alle stappen die je doorloopt.

 

* Wanneer je extra documentatie moet opladen of er een aanleiding is voor meer onderzoek kan je aanmelding één of enkele werkdagen duren. Je ontvangt een e-mail als het klantonderzoek is afgerond.

Boekhouden-vereniging-2

Samenwerking met ibanXS

Als je de SnelStart Bankkoppeling aanvraagt moeten we klantonderzoek doen, waarbij we screenen of je een integere partij bent. Dit heeft te maken met de Wet op financieel toezicht (Wft), de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) en Sanctiewet 1977.

Voor het klantonderzoek vragen we extra informatie op zoals een identiteitsbewijs, persoonlijke achtergrondinformatie en inzicht in de uiteindelijke belanghebbenden van je organisatie.

SnelStart werkt hard aan de implementatie van PSD2 en klantonderzoek binnen de organisatie. Daarnaast moet ook de techniek ‘onder de motorkap’ de werkwijze ondersteunen. 

We maken daarom voorlopig nog gebruik van de diensten van ibanXS voor het klantonderzoek. In de onderstaande Meestgestelde vragen lees je meer over onze samenwerking met ibanXS.

Meestgestelde vragen

Hoe maak ik de nieuwe koppeling tussen mijn zakelijke rekening en mijn SnelStart-administratie?

Om de koppeling tot stand te brengen doorloop je twee fasen:

Fase 1: Aanmelden 
Hierbij doorloop je het klantonderzoek, waarbij we controleren of je een betrouwbare partij bent. Dit moet je per administratie doorlopen.

Fase2: Koppeling maken 
Na het voltooien van het klantonderzoek kun je de bankkoppeling maken.


Fase 1: 

Zo start je het klantonderzoek

  1. Ga naar onze website en klik rechtsboven op Inloggen.
  2. Ga links in het overzicht naar Koppelingen. Type in de zoekbalk Bankkoppelingen en klik op de Bankkoppelingen tegel. Heb je het pakket inOrde? Klik dan rechtsboven op het Poppetje. 
  3. Je komt in een nieuw bankierenscherm van SnelStart met een overzicht van alle bankrekeningnummers die al in je administratie staan. 
  4. Als voor één van die rekeningnummers de nieuwe SnelStart Bankkoppeling beschikbaar is, staat in de regel: Koppeling beschikbaar. Klik aan de rechterkant op de drie puntjes en klik op Naar identiteitsverificatie.
  5. Volg nu de instructies op je scherm. Heb je vragen? Neem dan een kijkje op het Kennisplein. Hier vind je een beschrijving van alle stappen. 

In de meeste gevallen kost het klantonderzoek bij aanmelden 5 tot 10 minuten tijd. Wanneer je extra documentatie moet opladen of er een aanleiding is voor meer onderzoek kan het klantonderzoek één of enkele werkdagen duren. Je ontvangt een e-mail als het klantonderzoek is afgerond.

Fase 2:

Zo maak je de bankkoppeling

Na het voltooien van het klantonderzoek kun je de SnelStart Bankkoppeling aanvragen.

  1. Ga naar het nieuwe bankierenscherm van SnelStart (zie Zo start je het klantonderzoek). 
  2. Klik op de drie puntjes in de regel van je bankrekeningnummer en ga naar Koppel en Wijzig bankrekening.
    Je hoeft maar één te koppelen rekening aan te klikken, ook als je meerdere rekeningen wil koppelen.
  3. Klik op 'Bankrekening koppelen'. Kies nu tussen een standaard of een uitgebreide koppeling (als deze beschikbaar is). Wil je de uitgebreide koppeling maken? Neem dan contact met ons op om deze optie voor je in te stellen. Klik op 'Toestemming verlenen'.
  4. Je wordt doorgestuurd naar de omgeving van je bank. Log hier in.
    Volg de instructies op je scherm.
  5. Volg nu de instructies op je scherm. Heb je vragen? Neem dan een kijkje op het Kennisplein. Hier vind je een beschrijving van alle stappen. 

LET OP: 

  • In je bankomgeving: selecteer alle rekeningnummers waarvoor je onder jouw SnelStart-abonnement een koppeling wil maken en/of al een bestaande koppeling mee hebt. Dus zijn ook de rekeningnummers die horen bij andere administraties die onder jouw SnelStart-abonnement vallen. Als je een nummer niet selecteert dan vervalt die koppeling. Klik op Bevestigen. 
  • Je komt weer in het nieuwe scherm voor SnelStart bankieren. Selecteer hier alleen de rekeningnummers waarvoor je in deze administratie een koppeling wilt maken en klik op "Bankrekening koppelen".
  • Zeg je bestaande (oude) bankkoppeling met je bank op. Dit doe je in de omgeving van je bank. Als je dit niet doet, kan je bank mogelijk bankkosten voor die koppeling berekenen. 
  • Heb je al eerder de standaard SnelStart Bankkoppeling aangemaakt en wil je nu de uitgebreide koppeling aanmaken? Neem dan contact met ons op zodat we je bij de overstap kunnen begeleiden.
Mijn bank staat twee keer in de lijst met mogelijke bankkoppelingen. Welke koppeling kies ik?

Via de SnelStart Bankkoppeling koppel je standaard een administratie met een zakelijke betaalrekening. 

Sommige banken bieden daarnaast extra mogelijkheden, zoals een koppeling met een zakelijke spaarrekening.

Biedt je bank ook een uitgebreide koppeling aan? Dan kies je bij het instellen van de bankkoppeling of je van de standaard of uitgebreide mogelijkheden gebruik wilt maken. 

Informeer bij je bank naar de mogelijkheden en eventuele kosten van een uitgebreide bankkoppeling.

LET OP: Wil je de uitgebreide koppeling aanmaken? Neem dan contact met ons op zodat we deze optie voor je in kunnen stellen.

Kan ik de SnelStart Bankkoppeling maken met een offline administratie?

Nee, je administratie moet online staan om de koppeling aan te vragen.

Staat de administratie nog niet online? Dit is snel te regelen. Je leest hier hoe je de administratie eenvoudig online zet vanuit SnelStart 12.

Zijn er kosten verbonden aan de SnelStart Bankkoppeling?

Via de SnelStart Bankkoppeling koppel je standaard een administratie met een zakelijke betaalrekening. SnelStart brengt geen extra kosten in rekening voor het gebruik van de standaard SnelStart Bankkoppeling. Het gebruik van de standaard SnelStart Bankkoppeling is inbegrepen in het SnelStart-abonnement.

Sommige banken bieden daarnaast extra mogelijkheden, zoals een koppeling met een zakelijke spaarrekening. Bij het instellen van de bankkoppeling kies je of je van de standaard of uitgebreide mogelijkheden gebruik wilt maken.

Banken mogen geen kosten berekenen voor het gebruik van de standaard mogelijkheden. Wil je de uitgebreide mogelijkheden gebruiken? Dan kan je bank daar extra kosten voor in rekening brengen. Informeer bij je bank naar de mogelijkheden en eventuele kosten.

Moet ik mijn al bestaande bankkoppeling met mijn bank opzeggen?

Let op: Had je al een bestaande bankkoppeling bij je bank? Dan moet je deze opzeggen. Dat doe je in de omgeving van de bank. Als je dit niet doet blijft je bank mogelijk bankkosten voor die koppeling berekenen.

Kan mijn accountant of boekhouder de SnelStart Bankkoppeling voor mij aanvragen?

Nee, je boekhouder of accountant kan de koppeling niet voor je aanvragen.

Je moet zelf de nieuwe koppeling tussen je zakelijke bankrekening(en) en de bijbehorende online administratie aanvragen via het SnelStart-pakket dat je gebruikt.

Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat ik geen bankmutaties mis als ik de nieuwe SnelStart Bankkoppeling maak?

Als je regelmatig in je administratie werkt, zouden alle bankmutaties tot en met gisteren einde dag automatisch in je administratie moeten staan. Als extra controle, om er zeker van te zijn dat je geen mutaties mist bij het maken van de nieuwe koppeling, raden we je aan om eerst de mutaties te controleren. Check je administratie en kijk of of alle mutaties tot gisteren middernacht in je administratie staan.

Als je vandaag de nieuwe SnelStart Bankkoppeling maakt, leest deze koppeling alle mutaties in vanaf begin van deze datum (dus 00:01 uur).

Je kunt ervoor zorgen dat je oude bankkoppeling de mutaties tot en met einde dag gisteren ophaalt door je administratie te openen in SnelStart 12 of door opnieuw in te loggen in SnelStart Web. 

Bij het aanvragen van de koppeling staan niet al mijn rekeningen in de lijst van te koppelen rekeningen. Hoe los ik dit op?

Neem contact op met je bank om dit op te lossen.

Hoe zet ik een administratie online?
Is een online administratie veilig?

Online administraties staan veilig in de cloud. Daarmee bedoelen we dat je gegevens zijn opgeslagen op een beveiligde server in een Nederlands datacenter. Bij een online administratie loop je bovendien nooit het risico je gegevens te verliezen door bijvoorbeeld brand of diefstal. Het niveau van de beveiligingsmaatregelen rond een centrale server is veel hoger dan thuis of op kantoor.

SnelStart gebruikt het cloudplatform Azure van Microsoft. Microsoft beheert ook de servers van andere grote organisaties, waaronder verzekeringsmaatschappijen, banken, vliegtuigmaatschappijen en overheidsorganisaties. Iedere dag worden back-ups in het datacenter gemaakt. Dan wordt een kopie van de volledige database gemaakt. De servers worden 24 uur per dag en 7 dagen in de week bewaakt en gecontroleerd.

Boekhouden in SnelStart geeft de zekerheid dat alle gegevens altijd veilig worden bewaard. Onze mensen werken dagelijks met de nieuwste technieken. Zo zorgen we voor een veilige administratie, waar je altijd bij kunt.

Hoe zie ik of mijn administratie online staat?

Werk je in SnelStart Web? Dan staat je administratie online.

Werk je in SnelStart 12 op je computer of laptop? Log dan in en klik Beheer en vervolgens op Administratiebeheer. Kijk nu in de kolom Soort. Hier lees je of de administratie online staat of lokaal.

Ik werk met het SnelStart-pakket Boek of Nota. Heb ik een ander SnelStart-pakket nodig om de SnelStart Bankkoppeling te maken?

Ja, je hebt een ander SnelStart-pakket nodig voor deze koppeling. Om de SnelStart Bankkoppeling aan te vragen moet je administratie online staan. In de pakketten Nota en Boek kun je een administratie niet online zetten.

Voor iedere ondernemer heeft SnelStart een passend pakket beschikbaar. Hier vergelijk je de kosten en alle mogelijkheden die de diverse pakketten bieden.

We hebben een handig boekje geschreven waarin je leest wat de diverse pakketten je te bieden hebben. In het boekje maak je kennis met de sympathieke, jonge ondernemer Barry. Zijn bedrijf groeit en daarmee ook de behoefte om meer administratief werk te automatiseren. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk krijg je meer inzicht in welk pakket het beste past bij jouw bedrijf. Hier download je het e-book.

Wil je snel bepalen welk pakket het beste bij je past? Bekijk dan deze handige keuzehulp. 

SnelStart inOrde

Doe je verder liever niets aan je administratie? Dan biedt het SnelStart-pakket inOrde een hoop voordelen.

Met inOrde kun je de SnelStart Bankkoppeling instellen. Daarnaast werk je met inOrde eenvoudig online samen met je boekhouder. Jij levert alleen de gegevens aan en je boekhouder maakt alle boekingen. Je kunt samen afspreken hoe je de gegevens aanlevert: op papier of digitaal.

Ondernemers kunnen inOrde alleen gebruiken in samenwerking met een administratie- of accountantskantoor. In deze brochure lees je hoe het aanmeldproces verloopt en hoe je gemakkelijk aan de slag gaat

 Je boekhouder kan je helpen om het pakket te kiezen wat het beste bij je past.

Zo stap je over naar een pakket waarmee je de SnelStart Bankkoppeling kan maken:

1. Zet de administratie uit Nota of Boek in SnelStart 12. In dit artikel lees je hoe je overstapt van een oude versie van SnelStart naar SnelStart 12. Vind je het lastig? Je kunt je boekhouder vragen om je hierbij te helpen.

 2. Je moet vervolgens zelf het nieuwe abonnement instellen. Dat doe je in de 'mijn SnelStart' omgeving op de website www.snelstart.nl. Ga naar www.snelstart en log in via de knop Inloggen rechtsboven op de site.

3.  Kies voor de optie ‘’mijn SnelStart’’ en vul je gegevens in (gebruikersnaam en wachtwoord).

4. Onder de tegel Abonnement kies je vervolgens het gewenste pakket. In dit artikel lees je meer over het overstappen naar een ander abonnement.

Kan ik ook spaarrekeningen of privé-rekeningen koppelen?

Met de standaard SnelStart Bankkoppeling kun je alleen je zakelijke betaalrekening koppelen aan je SnelStart-administratie.

Met de standaard SnelStart Bankkoppeling kun je geen zakelijke spaarrekening of privé-rekeningen koppelen. 

Sommige banken bieden uitgebreide mogelijkheden, zoals het koppelen met een spaarrekening.

Banken mogen geen kosten berekenen voor het gebruik van de standaard mogelijkheden. Wil je de uitgebreide mogelijkheden gebruiken? Dan kan je bank daar extra kosten voor in rekening brengen. Check met je bank wat de mogelijkheden en kosten zijn.

 

 

Hoe verleng ik mijn consent na 180 dagen?

Heb je gekozen voor de standaard SnelStart Bankkoppeling? Dan is de toestemming om je bankmutaties op te halen geldig voor een periode van 180 dagen. Als je deze toestemming wilt verlengen, moet je na 180 dagen opnieuw toestemming verlenen. Dit proces is heel eenvoudig en kost je maar een paar minuten. 

  1. Ga naar onze website en klik rechtsboven op Inloggen.
  2. Ga links in het overzicht naar Koppelingen. Type in de zoekbalk de naam van je bank en klik op de tegel. Heb je het pakket inOrde? Klik dan rechtsboven op het Poppetje. 
  3. Je komt in een nieuw bankierenscherm van SnelStart met een overzicht van alle bankrekeningnummers die al in je administratie staan. 
  4. Klik bovenin op de knop Bankrekening toevoegen - Met automatische bankkoppeling.
  5. Selecteer je bank. Je wordt doorgeleid naar de site van de bank. Log daar in.
  6. Je krijgt de vraag of je toestemming wilt verlenen. Selecteer de bankrekeningnummers en kies voor Ja. De toestemming is nu verlengd.
Hoe stop ik de SnelStart Bankkoppeling?

Je kunt de koppeling opzeggen door de toestemming (consent) in te trekken. 

  1. Ga naar onze website en klik rechtsboven op Inloggen.
  2. Ga links in het overzicht naar Koppelingen. Type in de zoekbalk de naam van je bank en klik op de tegel. Heb je het pakket inOrde? Klik dan rechtsboven op het Poppetje. 
  3. Je komt in een nieuw bankierenscherm van SnelStart met een overzicht van alle bankrekeningnummers die al in je administratie staan. 
  4. Klik bovenin op de knop Bankrekening toevoegen - met automatisch bankkoppeling.
  5. Selecteer de bank. Je komt op de site van de bank. Log daar in met je bankgegevens.
  6. Je krijgt de vraag of je toestemming wilt verlenen. Selecteer de nummers waarvoor je geen toestemming meer wilt verlenen en kies voor Nee. De koppeling stopt direct. 
Wat is PSD2?

Op deze pagina vind je meer informatie over PSD2.

Wat is de rol van ibanXS?

Voor het maken van bepaalde bankkoppelingen is een PSD2-vergunning nodig. SnelStart beschikt nu over een PSD2-vergunning en we werken hard aan de implementatiefase binnen de organisatie. Daarnaast moet ook de techniek ‘onder de motorkap’ het werken met PSD2-koppelingen ondersteunen.

We maken gebruik van ibanXS
We maken daarom voorlopig nog gebruik van de diensten van ibanXS. ibanXS is een rekeninginformatiedienstverlener en heeft hiervoor een PSD2-vergunning. Een rekeninginformatiedienstverlener kan een overzicht maken van jouw betaalrekeningen en van jouw betalingen (eventueel bij meerdere banken). Deze informatie wordt overgedragen aan je boekhouding door middel van een bankkoppeling.

Klantonderzoek
De eerste keer dat je je aanmeldt voor de SnelStart Bankkoppeling moeten we de identiteit van de aanvrager vaststellen. Dit heeft te maken met de Wet op financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). SnelStart verzamelt en bewaart de gegevens voor dit klantonderzoek. SnelStart geeft de gegevens vervolgens door aan ibanXS die het klantonderzoek uitvoert.

Vervolg klantonderzoek
Niet alleen bij de aanvraag voor een bankkoppeling onderzoekt ibanXS of ze je als klant kunnen accepteren. Ook daarna moeten ze, net zoals de banken, klantonderzoek doen om te bekijken of je klant kunt blijven. Hiervoor monitort ibanXS, net zoals je bank, de transacties op je bankrekening. Ze bekijken bijvoorbeeld het transactieverloop en de personen met wie je zaken doet. De resultaten kunnen aanleiding zijn voor nader onderzoek. ibanXS is verplicht ongebruikelijke transacties te melden bij de bevoegde autoriteiten

Op deze pagina vind je meer informatie over ibanXS.

Ik wil geen automatische bankkoppeling. Hoe lees ik mijn bankafschriften handmatig in?

In dit artikel lees je hoe je bankafschriften inleest.

annette-contact-inorde

We staan voor je klaar

Wil je graag meer weten over de nieuwe SnelStart Bankkoppeling?

Aarzel niet om contact op te nemen, we helpen je graag! Je kunt bellen met onze klantenservice op 0222 36 30 60.

Stel je liever een vraag via e-mail? Stuur dan een berichtje naar klantenservice@snelstart.nl.