SnelStart 23

Op deze pagina vind je het laatste nieuws over SnelStart 23 en antwoorden op de meest gestelde vragen.

Werken in de bèta-versie

Werken in een bèta-versie geeft je dé kans om je stem te laten horen over de software waarmee je iedere dag werkt.

 

We willen vooral dat je lekker aan de slag gaat in de vernieuwde boekhoudapplicatie. Hoe meer, hoe beter, want dan kunnen wij de software sneller en gerichter optimaliseren. En zo beschik jij straks over intuïtieve software die je optimaal ondersteunt.

 

Daarom vragen we je ook om eerlijk te zijn. Wat vind je fijn? Wat vind je vervelend? Je kunt je feedback geven via het Feedback Forum.

 

Heb je vragen over de applicatie? Rechtsboven in het scherm vind je een knop naar het Kennisplein voor SnelStart 23.

 

Let op: het gaat om een bèta-versie. Dit houdt in dat beschikbare functionaliteiten misschien nog kleine aanpassingen nodig hebben. En dat nog niet alle functionaliteiten beschikbaar zijn. 

 

Let op: je kunt alleen online administraties openen in SnelStart 23.

 

Veelgenoemde feedback

Jouw input is van groot belang en we zijn enorm dankbaar voor je hulp bij het verbeteren van de vernieuwde applicatie. Alle feedback wordt zorgvuldig bekeken en beoordeeld.

 

De focus bij het ontwikkelen van de software ligt in eerste instantie op het creëren van een goed functionerende applicatie met alle benodigde functionaliteit. De ontwikkelcapaciteit zetten we daarbij zo optimaal mogelijk in. Dit betekent dat we feedback over 'bugs' (fouten in de software) zo snel mogelijk oplossen.

 

Echter, dit betekent ook dat we een aantal andere feedbackpunten pas op een later moment oppakken, ook al worden deze verbeterpunten door meerdere gebruikers benoemd. Bij de onderstaande release notes vind je een overzicht van deze verbeterpunten.

Release notes

Meest recente release

14 februari 2024

Administratie Overzicht (accountancy dashboard)

Het 'accountancy dashboard' is een van de meest genoemde punten op het Feedback Forum. In SnelStart 23 kun je nu via het nieuwe Administratie Overzicht je werkvoorraad bekijken. Je ziet in één oogopslag welke boekingen er gemarkeerd zijn, hoeveel bankboekingen gecontroleerd moeten worden, saldoverschillen etc. 

Nieuw: real time updates

Het Administratie Overzicht wordt nu continu bijgewerkt, zodat je altijd een up-to-date overzicht van je werkvoorraad hebt.

Persoonlijke lay-out

Op het Kennisplein lees je onder meer hoe je het overzicht kunt filteren en sorteren en hoe je deze persoonlijke lay-out kunt opslaan.

RGS koppelen

In SnelStart 23 koppel je nu eenvoudig het grootboekschema aan de juiste RGS-codes. Voorheen verwees de knop naar SnelStart Web, nu blijf je in de SnelStart 23 omgeving.

Op het Kennisplein lees je hoe je RGS koppelt aan je grootboekschema.

Door administraties te koppelen met RGS (Referentie Grootboek Schema) kun je sneller, gemakkelijker en met een kleinere foutkans rapporteren. In dit blog lees je meer over wat RGS is en wat de voordelen zijn

Log snel in en laat ons weten wat je ervan vindt via het Feedback Forum. We zijn heel benieuwd naar je ervaringen.

Voorgaande releases

4 december 2023

Exporteren financiële rapportages en overzichten naar Excel en PDF

Je kunt de volgende vier overzichten (inclusief de grootboekrubricering) nu exporteren naar Excel en PDF:

  • Grootboekmutatiekaarten
  • Kolommenbalans
  • Periodebalans
  • Periodevergelijking

Verbeteringen bedrijfsmiddelen

De nieuwe versie van de activastaat waarin de bedrijfsmiddelen worden weergegeven, bevat een aantal verbeteringen t.o.v. de vorige versie. Hieronder een overzicht van de vernieuwingen:

  • Je kunt een bedrijfsmiddel aanmaken vanuit de inkoopboeking (Dagboek Inkoop).
  • Je kunt de inkoopfactuur koppelen bij het aanmaken van het bedrijfsmiddel.
  • In het overzicht bedrijfsmiddelen zijn kolommen toegevoegd met extra informatie zoals de huidige boekwaarde.
  • Je kunt een rapportage genereren waarin alle bedrijfsmiddelen zichtbaar zijn (ingebruikname, aanschafwaarde, boekwaarde begin, boekwaarde eind, restwaarde, buitengebruik sinds, gebruiksduur en code)
  • Eenvoudig switchen tussen Toon in gebruik, Toon buiten gebruik en Toon alle bedrijfsmiddelen via het oog-icoon.

Transactielijst

In SnelStart kun je de bankafschriften handmatig inlezen of de bankmutaties worden automatisch bijgewerkt via een bankkoppeling met de administratie. De transactielijst toont alle mutaties die zijn ingelezen. Je kunt in dit overzicht ook het actuele banksaldo bekijken.  

Bij de bankboeking worden nu de transactiegegevens getoond, zoals de omschrijving en de tegenrekening.

Opnieuw koppelen bankafschriften

Je kunt bankafschriften opnieuw koppelen. Nadat je de bankafschriften opnieuw gekoppeld hebt, doorloopt SnelStart alle gemarkeerde boekingen in het dagboek bank en koppelt deze boekingen waar mogelijk aan facturen.

Importeren grootboekrekeningen

Veel boekhouders en accountants werken met een eigen grootboekschema. Als je zo'n grootboekrekeningschema in één administratie volledig inricht kun je dit importeren in nieuwe (nog lege) administraties die je opzet voor je klanten. Dat scheelt een hoop werk.

Lees meer over deze functionaliteit in dit artikel op het Kennisplein voor SnelStart 23.

21 juni 2023

De volgende functionaliteiten zijn beschikbaar in SnelStart 23: 

  • Administratiebeheer
  • Administratie aanmaken
  • Relaties
  • Klanten en leveranciers aanmaken
  • Boekhouden
  • Dagboeken (incl. OCR voor inkopen én verkopen)
  • Instellen grootboekrekeningen
  • Instellen rubrieken
  • Instellen kostenplaatsen
  • Inclusief bankafschrift toevoegen
  • Btw- en ICP-aangifte. Houd er rekening mee dat een aantal onderdelen nog in ontwikkeling zijn. Dit zijn:
    • Aangifte indienen namens de klant
    • Aangifte mailen naar de klant
    • Btw privégebruik
    • Afdrukken van de aangifte (dit kan nu alleen via de browser)
    • OSS-aangifte overzicht
  • RGS Brugstaat 
  • Bedrijfsmiddelen
  • Cliënt controle
    • Periode blokkade
  • Financiële rapportages
    • Grootboekmutatiekaarten (meer mogelijkheden bij sorteren, filteren en kiezen kolommen)
    • Kolommenbalans (met rubricering o.b.v. RGS en eigen ingestelde rubricering)
    • Periodebalans
    • Periodevergelijking
    • Overzicht openstaande inkoopfacturen en facturen 
Veelgenoemde feedbackpunten

Alle feedback wordt zorgvuldig bekeken en beoordeeld. De focus bij het ontwikkelen van de software ligt in eerste instantie op het creëren van een goed functionerende applicatie met alle benodigde functionaliteit. De ontwikkelcapaciteit zetten we daarbij zo optimaal mogelijk in. Dit betekent dat we feedback over 'bugs' (fouten in de software) zo snel mogelijk oplossen.

Echter, dit betekent ook dat we een aantal andere feedbackpunten pas op een later moment oppakken, ook al worden deze verbeterpunten door meerdere gebruikers benoemd.
Onderstaand vind je een overzicht van deze verbeterpunten.

  • Accountantsdashboard / Controleren werkvoorraad
  • Het controleren van het banksaldo
  • Het kopiëren van memoriaalboekingen
  • Audittrail (bijhouden wie wat gedaan heeft in de administratie) 
  • Meerdere boekingen tegelijk aanpassen
  • Bankmutatie zoeken vanuit openstaande factuuroverzicht
  • Meerdere punten m.b.t. bedrijfsmiddelen waaronder het aanmaken van een activastaat en het tonen van de huidige boekwaarde.
  • Werken met tabbladen zoals in SnelStart 12.
  • Uitgebreid zoeken zoals in SnelStart 12.
  • Onthouden van filters.
  • Diverse lay-out issues, zoals witruimte, lettertype en -grootte, kleuren, benamingen etc. Deze punten worden goed bekeken en waar nodig aangepast. 
We werken aan

In de komende tijd werken we aan ontbrekende boekhoudfunctionaliteiten, zoals btw privégebruik en gebruikersbeheer (rollen en rechten). Daarnaast werken we aan het dashboard met de werkvoorraad.

 

Probeer de verbeteringen uit
  1. Ga naar de URL van de applicatie: https://boekhouden.snelstart.nl.

  2. Log in met je SnelStart gebruikersnaam en wachtwoord (de gegevens die je gebruikt om in te loggen in SnelStart 12 of SnelStart Web).

  3. We horen graag wat je van de vernieuwde applicatie vindt via het Feedback Forum.

SnelStart 12 - 1 - kleiner

Zo start je

  1. Ga naar de URL van de applicatie: https://boekhouden.snelstart.nl.

  2. Log in met je SnelStart gebruikersnaam en wachtwoord (de gegevens die je gebruikt om in te loggen in SnelStart 12 of SnelStart Web).

  3. We horen graag wat je van de vernieuwde applicatie vindt via het Feedback Forum.

Heb je vragen over de applicatie? Rechtsboven in het scherm vind je een knop naar het Kennisplein voor SnelStart 23.


Toelichting van onze directeur Herman Weessies


Meestgestelde vragen

Ik heb een vraag over het gebruiken van SnelStart 23

Wil je weten hoe je een functionaliteit in SnelStart 23 kunt gebruiken? Neem dan een kijkje op het Kennisplein speciaal voor SnelStart 23.

Je vindt de knop naar het Kennisplein rechtsboven in de applicatie.

Staat je vraag er niet bij? Aarzel niet om contact op te nemen, we helpen je graag. Bel onze klantenservice via (0222) 36 30 60 of mail naar klantenservice@snelstart.nl.

Kan ik in SnelStart 23 ook offline administraties bekijken?

Nee, je kunt in SnelStart 23 alleen administraties die online staan bekijken en bewerken.

Lokale of netwerk administraties verschijnen niet in de lijst met administraties die je kunt openen in SnelStart 23.

Wat houdt 'bèta-versie' in?

De vernieuwde software bevindt zich in de bèta-fase. Dit betekent dat de beschikbare functionaliteiten misschien nog kleine aanpassingen nodig hebben, die pas aan het licht komen tijdens het testen met een grotere groep gebruikers. Daarom is jouw feedback zo waardevol.

Wat kan ik verwachten van SnelStart 23?

De vernieuwde boekhoudapplicatie bevat nog niet alle functionaliteiten van de huidige software. De bèta-versie bestaat uit de boekhoudfunctionaliteiten waar je dagelijks en periodiek mee werkt in de praktijk. De volgende functionaliteiten zijn beschikbaar in de vernieuwde software: 

  • Administratiebeheer
  • Administratie aanmaken
  • Relaties
  • Klanten en leveranciers aanmaken
  • Boekhouden
  • Dagboeken (incl. OCR voor inkopen én verkopen)
  • Instellen grootboekrekeningen
  • Instellen rubrieken
  • Instellen kostenplaatsen
  • Inclusief bankafschrift toevoegen
  • Btw- en ICP-aangifte. Houd er rekening mee dat een aantal onderdelen nog in ontwikkeling zijn. Dit zijn:
    • Aangifte indienen namens de klant
    • Aangifte mailen naar de klant
    • Btw privégebruik
    • Afdrukken van de aangifte (dit kan nu alleen via de browser)
    • OSS-aangifte overzicht
  • RGS Brugstaat 
  • Bedrijfsmiddelen
  • Cliënt controle
    • Periode blokkade
  • Financiële rapportages
    • Grootboekmutatiekaarten (meer mogelijkheden bij sorteren, filteren en kiezen kolommen)
    • Kolommenbalans (met rubricering o.b.v. RGS en eigen ingestelde rubricering)
    • Periodebalans
    • Periodevergelijking
    • Overzicht openstaande inkoopfacturen en facturen 
Wat verwacht SnelStart van jou?

We verwachten dat je tijdens het gebruik van de vernieuwde software feedback geeft. Jouw feedback is belangrijk en zorgt ervoor dat de applicatie optimaal aansluit op de wensen en behoeften van onze gebruikers.

We willen vooral dat je lekker aan de slag gaat in de vernieuwde boekhoudapplicatie. Hoe meer, hoe beter, want dan kunnen wij de software sneller en gerichter optimaliseren. En zo beschik jij straks over intuïtieve software die je optimaal ondersteunt. Daarom vragen we je ook om eerlijk te zijn. Wat vind je fijn? Wat mis je? Wat vind je vervelend? Jouw inzichten helpen ons enorm.
 

Kortom: pak deze kans om feedback te geven over de software waar je dagelijks mee werkt. Zo zorg je dat jouw boekhoudapplicatie nóg beter aansluit op je eigen wensen en behoeften. Je kunt ons je feedback geven via het Feedback Forum. 

Waarom en hoe worden gebruikers in verschillende groepen toegevoegd?

Zodra we zeker weten dat de functionaliteiten goed werken met meer gebruikers, schalen we op. Dat doen we in kleine stappen. Bij elke stap geven we een extra groep kantoren toegang tot de applicatie.

Kunnen mijn collega's ook SnelStart 23 gebruiken?

Ja, als je collega's met dezelfde licentie voor het pakket Accountant werken (met hetzelfde relatienummer) dan hebben ze ook toegang tot SnelStart 23.

Maken je collega's ook gebruik van SnelStart 23? Deel dan deze pagina, dan blijven ze op de hoogte van alle ontwikkelingen.

 

Werk ik met dezelfde gegevens?

Ja, je werkt met dezelfde gegevens als in de andere SnelStart-applicaties.

De vernieuwde boekhoudapplicatie bevat nog niet alle huidige functionaliteiten. Een aantal taken moet je nog verrichten in de SnelStart 12 (desktop) of Web-omgeving. De gegevens worden echter opgeslagen in één database. Daardoor maakt het niet uit in welke applicatie je werkt: SnelStart 12, de Web-omgeving of de vernieuwde boekhoudapplicatie. De gegevens worden tussen de applicaties gesynchroniseerd.   

Wat kan wel en wat kan niet in de vernieuwde software?

De bèta-versie bestaat uit de boekhoudfunctionaliteiten waar je dagelijks en periodiek mee werkt in de praktijk. In de dienstverlening aan je klanten kun je de nieuwe applicatie gebruiken voor het inrichten, verwerken en controleren van de boekhouding en het verzorgen van de aangifte.

De vernieuwde boekhoudapplicatie bevat nog niet alle huidige functionaliteiten. Verzorg je ook de facturatie, betalingen of incasso's voor je klant? Dit kan nog niet met de nieuwe applicatie. Deze functionaliteit is voorlopig alleen beschikbaar in de SnelStart-desktopapplicatie.

Ben ik de eerste die de vernieuwde software test?

Nee. Een selecte groep boekhouders en accountants werkt sinds september 2022 al met onze vernieuwde boekhoudfunctionaliteit. Hun feedback is gebruikt om de applicatie verder te ontwikkelen naar de volgende stap. 

Waar werkt SnelStart nog meer aan?
  • Ontbrekende boekhoudfunctionaliteiten, zoals aangifte mailen, btw privégebruik, gebruikersbeheer (rollen en rechten), exporteren van overzichten naar PDF en Excel, rapporten beschikbaar maken in de applicatie en het boekjaar afsluiten. 
  • Aanpassingen voor zaken die aan het licht komen bij gebruik door een grotere groep gebruikers. 

In de volgende fase gaan we aan de slag met de inkoop- en verkoopfunctionaliteit. Deze functionaliteiten ontwikkelen we in eerste instantie met een testgroep boekhouders en accountants. Zodra we zeker weten dat de functionaliteiten goed werken, schalen we op en voegen we de functionaliteiten toe aan de bèta-versie van de vernieuwde Accountant-applicatie. Wanneer alle functionaliteiten zijn toegevoegd en alles goed werkt, wordt de software op de markt gebracht. 

Is de vernieuwde applicatie ook snel beschikbaar voor ondernemers?

SnelStart 23 is op dit moment alleen beschikbaar voor accountants en boekhouders.  Op basis van hun feedback maken onze IT-developers aanpassingen en lossen ze gesignaleerde problemen op.

We laten je tijdig weten vanaf wanneer ondernemers gebruik kunnen maken van de vernieuwde online applicatie. 

Kan ik SnelStart 12 blijven gebruiken?

Voorlopig kun je SnelStart 12 gewoon blijven gebruiken.

De gegevens worden opgeslagen in één database. Daardoor maakt het niet uit in welke applicatie je werkt: SnelStart 12, de Web-omgeving of SnelStart 23. De gegevens worden tussen de applicaties gesynchroniseerd.

 

annette-contact-inorde

We staan voor je klaar


Vragen over onze vernieuwde software?
Aarzel niet om contact op te nemen, we helpen je graag. Bel onze klantenservice via (0222) 36 30 60 of mail naar klantenservice@snelstart.nl.