Boekhouden in SnelStart geeft de zekerheid dat alle gegevens altijd veilig bewaard worden. Onze mensen werken dagelijks met de nieuwste technieken. Zo zorgen ze voor een veilige administratie, waar je altijd bij kunt.
Als je een boekhoudpakket of de app van SnelStart gebruikt, of een bezoek brengt aan onze website, leggen we persoonsgegevens vast. We vinden het belangrijk om helder te communiceren hoe we met deze gegevens omgaan en dat leggen we vast in de privacyverklaring. Dat geeft voor iedereen duidelijkheid.
Per 9 november 2023 zijn er veranderingen in onze privacyverklaring. Deze hebben te maken met het vastleggen van persoonsgegevens bij het aanvragen van een PSD2-bankkoppeling.
Je kunt de volledige tekst in de nieuwe privacyverklaring hier nalezen.
Wil je in de toekomst een PSD2-bankkoppeling instellen? Dan zijn de veranderingen in de privacyverklaring relevant voor jou. Je ontvangt bericht wanneer je in SnelStart een PSD2-bankkoppeling tussen jouw bank en je online administratie kunt maken. Voor die tijd hoef je geen actie te ondernemen.
Hieronder lees je meer over PSD2-bankkoppelingen en waarom we gegevens vastleggen.
PSD2 (Payment Services Directive) is een Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven. Deze wet is in februari 2019 in Nederland ingevoerd. Door deze wet kun je derde partijen toegang geven tot je betaalrekening. Banken zijn verplicht hieraan mee te werken. Deze ontwikkeling wordt ook wel Open Banking genoemd.
Nadat je hiervoor toestemming hebt gegeven, krijgt zo'n derde partij inzage in je betaalgegevens en mag deze organisatie je gegevens gebruiken. Zo mag een rekeningdienstverlener bijvoorbeeld je saldo checken, informatie van je betaalrekening verzamelen en je hiervan een overzicht geven.
Veel ondernemers werken met een bankkoppeling die de banktransacties van hun zakelijke rekening(en) automatisch overzet naar hun boekhouding. De nieuwe generatie bankkoppelingen zijn gebaseerd op PSD2-wetgeving.
Bij PSD2-bankkoppelingen worden mutaties op je rekening meermaals per dag automatisch ingelezen en verwerkt in je boekhouding. Dit bespaart tijd, verkleint de kans op fouten en zorgt voor een super-actueel inzicht in hoe je bedrijf ervoor staat.
Je bepaalt zelf wie toegang krijgt tot de informatie van je betaalrekening en je kunt deze toestemming ook weer op ieder moment intrekken.
PSD2-bankkoppelingen zijn gebonden aan strenge richtlijnen van de Europese Unie, nationale overheden en nationale banken zoals De Nederlandsche Bank. Dit zorgt ervoor dat deze bankkoppelingen heel veilig zijn.
Voor het maken van deze nieuwe generatie bankkoppelingen is een PSD2-vergunning nodig. Partijen, die toegang willen tot de rekeninginformatie van hun klanten, worden getoetst door De Nederlandsche Bank en kunnen een vergunning krijgen. Sinds 6 oktober 2022 is SnelStart een DNB getoetste en goedgekeurde vergunninghouder.
Eén van de voorwaarden voor het verkrijgen van een PSD2-vergunning van DNB is dat SnelStart een wettelijk verplicht cliëntenonderzoek moet uitvoeren bij klanten die gebruik maken van een PSD2-bankkoppeling. Dit heeft te maken met de Wet op financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).
Belangrijk onderdeel van deze wet is ‘ken je klant’. Daarom loop je bij de eerste aanmelding voor een PSD2-bankkoppeling eerst een proces door om de identiteit van de aanmelder vast te stellen. Daarnaast vragen we je informatie aan te leveren waarmee we kunnen inschatten of er bepaalde risico’s zijn. Deze stappen maken deel uit van het Know Your Customer proces.
SnelStart heeft daarvoor persoonsgegevens van je nodig. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een identiteitsbewijs, persoonlijke achtergrondinformatie en een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel.
We vinden het belangrijk om helder te communiceren hoe we met je gegevens omgaan. Dat geeft voor iedereen duidelijkheid. Het vastleggen van je gegevens in het Know Your Customer proces vraagt om een aanpassing in onze privacyverklaring.
Je kunt de volledige tekst in de nieuwe privacyverklaring hier nalezen.
De lijst met doelen waarvoor we persoonsgegevens verzamelen is uitgebreid met het leveren van een rekeninginformatiedienst. Voor het aanbieden van de deze dienst hebben we bepaalde persoonsgegevens nodig. De regels hiervoor zijn gebaseerd op de Wet op financieel toezicht (Wft), de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en Sanctiewet 1977. Deze wetten bepalen dat we moeten screenen of je een integere partij bent door het opvragen van extra informatie (‘cliëntenonderzoek’). We verwerken als je deze dienst afneemt, specifieke persoonsgegevens over jou of jouw organisatie.
Niet alleen bij het aangaan van de klantrelatie onderzoeken we of we jou als klant kunnen accepteren. Ook tijdens de klantrelatie moeten we onderzoek doen of je nog klant van ons kunt blijven. Hiervoor monitoren wij de transacties. We zijn verplicht ongebruikelijke transacties te melden bij de bevoegde autoriteiten.
Deze verwerkingen van jouw persoonsgegevens zijn noodzakelijk om een overeenkomst met je voor te bereiden en uit te voeren en om onze wettelijke verplichtingen na te komen.
De gegevens die nodig zijn voor het cliëntenonderzoek (Wwft-check) en melden van ongebruikelijke transacties bij gebruik van online betaaldiensten, worden na einde van de klantrelatie of na uitvoering van de transactie nog 5 jaar bewaard.
Naast veranderingen die te maken hebben met het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens naar aanleiding van het Know Your Customer proces, zijn er een aantal andere kleine aanpassingen in de privacyverklaring gemaakt:
Verzamelen van gegevens voor het leveren en ontwikkelen van onze (online) dienst (de SnelStart software):
Samenwerking met andere partijen:
In de komende maanden introduceert SnelStart voor een aantal banken een PSD2-bankkoppeling. Maak je al gebruik van een bankkoppeling? Dan ontvang je bericht wanneer je deze nieuwe generatie koppeling kunt maken. Tot die tijd hoef je geen actie te ondernemen.
Hieronder staan de antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet bij? Aarzel niet om contact op te nemen, we helpen je graag! Bel met onze klantenservice op 0222 36 30 60.
Stel je liever een vraag via e-mail? Stuur dan een berichtje naar klantenservice@snelstart.nl.