Terugkijken webinar
SnelStart en S for Software
Koppelen webshop en boekhouding

  • ± 30 minuten

Het wordt steeds drukker in je webwinkel. En je hebt plannen om je bedrijf verder te ontwikkelen. Maar je bent uren kwijt aan je boekhouding, je verliest het overzicht over je voorraden en je hebt geen inzicht in je cashflow. Je wil daarom de processen achter de schermen efficiënter uitvoeren. 

Bespaar tijd en krijg grip op je bedrijf, zodat je jouw webshop kunt laten groeien, door je boekhouding te koppelen aan je webshop. In dit webinar vertelt Gerrit Valkenburg van S for Software wat daar allemaal bij komt kijken.

Heb je na het kijken van het webinar vragen of wil je graag meer informatie? Kijk dan bij 'Meestgestelde vragen' onderaan op deze pagina of jouw vraag erbij staat. Hier vind je ook een aantal handige links voor meer informatie over dit onderwerp.

Dit komt aan bod in het webinar:

  • Welke verschillende vormen van e-commerce zijn er?
  • Hoe werkt de koppeling met de SnelStart-pakketten?
  • Hoe pak je het maken van een koppeling aan en wat komt er allemaal bij kijken?
  • Hoe werkt het koppelen met Payment Service Providers zoals Mollie?

Meestgestelde vragen

Waar maak je een koppeling tussen je webshop en je boekhouding?

Je hebt aanvullende software nodig om een koppeling te maken. Deze software wordt geleverd door externe partners van SnelStart. Hier vind je een overzicht van de koppelingspartners. 

Welk SnelStart pakket heb je nodig om een koppeling tussen je webshop en je boekhouding te maken?

Dit verschilt per koppelingspartner. Hier vind je een overzicht van alle koppelingspartners.

Om een koppeling te maken met het platform S-Connect van S for Software heb je minimaal SnelStart inBalans nodig.

Kan ik ook een koppeling maken als ik via meerdere platformen en webshops verkoop?

Ja, dat kan. Als je via meerdere platformen en/of webshops verkoopt raden we aan om voor ieder platform of webshop een ander verkoopsjabloon te gebruiken, zodat je beter overzicht kunt houden.

In dit artikel lees je hoe je een ander verkoopsjabloon aanmaakt. 

Ik heb meerdere webshops. Heb ik ook meerdere koppelingen nodig?
Ja, je moet voor ieder platform een aparte koppeling maken met de boekhouding. 
Ik heb naast de webshop ook een fysieke winkel. Kan ik die ook koppelen aan dezelfde boekhouding?

Ja, je kunt een fysieke winkel ook koppelen aan dezelfde boekhouding. Bijvoorbeeld via SnelStart Kassa of MplusKassa. 

Heb ik een accountant of boekhouder nodig bij het maken van een koppeling?

Het is niet verplicht of noodzakelijk om bij het maken van de koppeling advies te vragen aan een accountant of boekhouder, maar we raden je dit wel aan.

Het is belangrijk dat de boekhouding op de juiste manier wordt ingesteld, om fouten te voorkomen. Wist je bijvoorbeeld dat de verzendkosten ook belast zijn met btw?

Ben je op zoek naar een boekhouder of accountant? Via de accountantzoeker vind je administratie- en accountantskantoren bij jou in de buurt. 

Als je de voorraad bijhoudt in de boekhouding, wordt de voorraad in de webshop dan automatisch geüpdatet?

Als de order vanuit de webshop in SnelStart wordt geïmporteerd als order, dan wordt de voorraad automatisch afgeboekt.

Verkoop je daarnaast nog in een fysieke winkel of op een tweede webshop? Dan heb je ook een voorraadsynchronisatie nodig om de voorraad te synchroniseren.

Hoe verwerk ik Mollie betalingen?

 Wil je graag meer weten over hoe je Mollie  betalingen verwerkt? In dit artikel lees je er meer over.  

Wil je meer weten over hoe je bankafschriften van diverse betaaldiensten inleest in je SnelStart boekhouding? Lees dan dit artikel op het Kennisplein. 

Kun je ook Paypal afschriften inlezen?

Ja, je kunt ook Paypal afschriften inlezen. De orders worden ingelezen met een betalingskenmerk. Met behulp van het betalingskenmerk wordt gecheckt of de order betaald is.

In dit artikel lees je meer over het verwerken van Paypal afschriften in je SnelStart boekhouding

Voor de betaling wordt via webwinkel een derde partner ingeschakeld. Hoe kan ik makkelijk nagaan welke verkoopfacturen bij welke batch-ontvangst horen?

Hiervoor zijn directe koppelingen ontwikkeld met betaalproviders, bijvoorbeeld Mollie.

Tijdens het importeren in SnelStart neemt de koppeling het kenmerk van de desbetreffende betaalprovider over in het veld ‘betalingskenmerk of factuurnummer van een boeking'. Aan de hand van dit kenmerk wordt bij de betaalprovider gekeken of de betaling geslaagd. Als dit het geval is, dan wordt deze factuur automatisch weg geboekt in SnelStart. 

Kan ik mijn webshop ook met terugwerkende kracht per 1 januari koppelen?

Ja, bij het koppelen kan worden aangegeven vanaf welke datum de software de webshoporders moet inlezen.

Mijn webshop maakt automatisch een factuurnummer aan en mijn boekhouding ook. Is dat een probleem?

Dit levert geen probleem op. In de orderomschrijving in de boekhouding wordt het ordernummer van de webshop verwerkt. 

Ik verkoop producten die samengesteld zijn uit onderdelen. Die onderdelen verkoop ik ook los. Hoe zorg ik dat de voorraden up-to-date zijn?

Als je je voorraad goed sluitend wilt houden kun je artikelen assembleren. Je maakt dan een samengesteld artikel in je webshop en je boekhouding, dat bestaat uit andere losse artikelen. Bijvoorbeeld: je verkoopt tuinartikelen zoals loungestoel, tuinstoel, tafel, parasol. Deze artikelen kunnen afzonderlijk worden verkocht, maar ook als complete set.

In het samengestelde artikel(hoofdartikel) stel je in hoeveel aantallen je van de losse artikelen wilt toevoegen. De voorraad van het samengestelde artikel (complete set) wordt dan verhoogd en de voorraad van de losse artikelen wordt dan verlaagd. Hierdoor weet je dat je nog zoveel van een bepaalde artikel hebt om los te verkopen en weet je ook hoeveel voorraad je nog hebt van complete sets.

In SnelStart kun je artikelen assembleren vanaf het pakket inZicht. Hier vind je meer informatie over hoe je dat doet. 

Mijn webshop en mijn boekhoudprogramma rekenen orders soms iets anders uit en hierdoor ontstaan kleine (cent) verschillen. Hoe los je dit op?

Om de kleine verschillen in berekening van het totaal op te vangen is een aparte grootboekrekening gecreëerd: order totaal verschil. Zo kunnen deze kleine verschillen goed boekhoudkundig verwerkt worden. 

Ik wil vanaf 1 juli btw-aangifte doen voor afstandsverkopen in andere EU-landen via het éénloketsysteem (One-Stop-Shop). Wordt dit ondersteund in SnelStart?

In je SnelStart administratie is vanaf 1 juli een overzicht beschikbaar waarop alle gegevens staan die nodig zijn voor de One-Stop-Shop btw-aangifte voor afstandsverkopen in andere EU-landen.

Houd het productnieuws in de gaten voor meer details over de nieuwe functionaliteit rondom de veranderingen rondom de  btw-aangifte voor afstandsverkopen in andere EU-landen. 

Moet ik vanaf 1 juli 2021 zelf in SnelStart de verschillende btw-tarieven voor de verschillende EU-landen instellen?

Nee, dat hoef je niet zelf te doen.

De btw-tarieven voor de verschillende landen staan vanaf 1 juli al ingesteld in SnelStart. Je kunt deze btw-tarieven niet aanpassen.

Houd het productnieuws in de gaten voor meer details over de nieuwe functionaliteit rondom de veranderingen rondom de  btw-aangifte voor afstandsverkopen in andere EU-landen. 

Houdt SnelStart na 1 juli 2021 standaard rekening met het drempelbedrag voor afstandsverkopen binnen de EU?

Nee, SnelStart houdt vanaf 1 juli  niet automatisch rekening met het drempelbedrag voor afstandsverkopen binnen de EU. Je moet zelf een vinkje aanzetten waarmee je aangeeft dat je met buitenlandse btw wilt factureren. 

Je kunt dit vinkje ook meteen aanzetten als je het prettiger om altijd het buitenlandse btw-tarief te gebruiken bij afstandsverkopen binnen de EU. Je hoeft de drempelbedragen namelijk niet te gebruiken, maar dit moet je wel doorgeven aan de Belastingdienst. In dit artikel van de Belastingdienst lees je meer over een verzoek voor het achterwege laten van drempelbedragen. Je brengt vervolgens altijd het buitenlandse btw-tarief in rekening, ook al haal je het drempelbedrag niet. 

Houd het productnieuws in de gaten voor meer details over de nieuwe functionaliteit rondom de veranderingen rondom de  btw-aangifte voor afstandsverkopen in andere EU-landen. 

Wat zijn de kosten voor een implementatiepartner?

De extra kosten die een implementatiepartner in rekening brengt, zijn afhankelijk van het beleid van de partner. Hier vind je meer informatie over de implementatiepartners van SnelStart

S for Software helpt je kosteloos om de koppeling in te richten.

Ik wil graag meer informatie over het maken van een koppeling.

Hier vind je meer informatie over het maken van een koppeling tussen SnelStart en je webshop. 

Hier vind je meer informatie over het maken van koppelingen met je boekhouding in het algemeen. 

Wil je graag je webshop koppelen aan je boekhouding met hulp van S for Software? Neem dan contact op met S for Software. Hier vind je de website van S for Software. 

Heb je andere vragen over het koppelen van je webshop en de boekhouding? Neem dan contact op met S for Software. Bel met 0342 - 745 295  of stuur een e-mail naar: info@sforsoftware.nl