Waarom de meeste ondernemers een boekhouder hebben

Ruim 70% van de ondernemers werkt samen met een boekhouder. Voor het gemak, de extra tijd en de hogere omzet. Sommigen besteden hun volledige administratie uit, anderen slechts een klein deel.

Visual-4

Geen losse bonnetjes
meer bewaren...

Herken je dat? Je ontvangt een bonnetje en nóg een bonnetje. En nog eentje! En dan is opeens het kwartaal voorbij en moet je weer btw-aangifte doen. Snel zoek je alles bij elkaar. Pffff...druk druk druk! Dit is zo'n moment waarop je even niet blij bent om ondernemer te zijn.

Hoe fijn zou het zijn als je bonnetjes niet meer hoeft te bewaren? Als je online samenwerkt met een boekhouder zijn die losse bonnetjes verleden tijd en werk je makkelijk je administratie bij. Die samenwerking kun je invullen zoals je wilt.

Hoe ziet samenwerken eruit?

Jij kiest hoe je samenwerkt met je boekhouder. Sommige ondernemers besteden alles uit en hoeven bijna nergens naar om te kijken. Anderen houden liever de administratietouwtjes zelf in handen. Zij besteden alleen de ingewikkelde en tijdrovende zaken uit of zoeken vooral een controlerend paar ogen. Alles kan.

Digitaal aanleveren

Je papieren bonnen zet je met je smartphone eenvoudig digitaal klaar voor je boekhouder. Ideaal voor jou én je boekhouder. Je hebt 24/7 inzicht in je cijfers. Zo weet je altijd hoe je bedrijf ervoor staat.

Vind een boekhouder in de buurt

SnelStart-ondernemers werken samen met een boekhouder

Handig dat ik de facturen vanuit SnelStart kan maken en e-mailen en dat deze gegevens automatisch voor mijn boekhouder beschikbaar zijn.

Bouwbedrijf Dave Pastoor

Samenwerken met je boekhouder: de voordelen

Doordat je eenvoudig tussendoor je documenten uploadt, is je administratie altijd up-to-date. En de laatste cijfers zie je direct via het handige dashboard. Heerlijk, die rust aan het einde van elk kwartaal. En die btw-aangifte? Die doet de boekhouder voor je.

Dankzij je boekhouder weet je bovendien zeker dat je administratie aan de regels voldoet. Zo voorkom je eventuele boetes. Sterker nog: een boekhouder heeft vaak slimme adviezen om je winst te verhogen.

Dit is wat je krijgt:

  • Meer gemak en extra tijd
  • Actueel inzicht in je resultaten
  • Groei-advies en de zekerheid dat alles klopt
Visual-3

Met meer dan 4.700 SnelStart boekhouders
is er altijd één bij jou in de buurt


Meestgestelde vragen over samenwerken

Online samenwerken, wat is dat?

Veel ondernemers werken samen met een accountants- of administratiekantoor  om hun administratie te laten controleren en de jaarrekening te maken. Vaak verricht de boekhouder nog wel meer handelingen in de administratie.

Als je online samenwerkt kan je boekhouder vanuit zijn of haar eigen SnelStart-omgeving op elk moment in je administratie meekijken en werken. Je bepaalt samen wie wat doet.

Wil je zelf veel doen en ben je vooral op zoek naar een controlerend paar ogen? Dat kan! Heb je liever dat je boekhouder meer zaken voor je regelt en check jijzelf af en toe? Ook dat is mogelijk!

Je kunt snel een vraag stellen als je niet snapt hoe het zit, want je boekhouder (of accountant) kijkt van een afstandje met je mee. Makkelijker kan het bijna niet.

Jullie kunnen tegelijkertijd in de administratie werken. Maak goede afspraken om dubbel werk te voorkomen!

Wat kost online samenwerken?

De kosten stem je af met je boekhouder.

Hoe start ik met online samenwerken?
Stap 1 - Je boekhouder rechten geven

Vanaf het pakket inStap moet je altijd handmatig de accountant rechten te geven. Hieronder lees je hoe je dit kunt doen. 

Let op: Een Accountant moet het SnelStart abonnement Accountant hebben om rechten te kunnen krijgen in jouw administratie.

Open de online administratie en klik rechtsboven op de naam van de administratie. Ga naar Toegang accountant (zie afbeelding). Zoek de naam/plaats van het kantoor op door te typen in het zoekveld. Selecteer het juiste kantoor en kies voor Geef toegang.
De accountant krijgt hiervan een mail en ziet jouw administratie direct in zijn/haar lijst. 

 

 

Stap 2 - Wat kan mijn boekhouder doen als ik hem/haar rechten heb gegeven?

Alle boekhoudkundige handelingen
De gebruikers (medewerkers) van het kantoor kunnen je online administratie openen en erin werken. Zij kunnen alle handelingen verrichten die je zelf ook kunt doen. Boekhouden, factureren, bankafschriften inlezen of bijvoorbeeld grootboekrekeningen aanmaken en de btw-aangifte doen.

Een back-up maken van je online administratie
Het is verstandig regelmatig back-ups te maken van je administratie.
Je kunt zelf back-ups maken van je online administratie, maar je accountant kan dit ook doen. Klik hier voor meer informatie hierover.

Periodes blokkeren in je administratie
Als je accountant of boekhouder je online administratie gaat controleren dan kan hij een bepaalde periode in je online administratie blokkeren. In die periode kun je op dat moment niet meer zelf boeken.

Hoef ik nu zelf niks meer te doen?

Jij bepaalt zelf, in goed overleg met je accountant of boekhouder, hoe je de taken verdeelt. Wil je zelf veel doen en ben je vooral op zoek naar een controlerend paar ogen? Dat kan! Heb je liever dat je boekhouder meer zaken voor je regelt en check jijzelf af en toe? Ook dat is mogelijk!

Je kunt snel een vraag stellen als je niet snapt hoe het zit, want je accountant of boekhouder kijkt van een afstandje met je mee. Makkelijker kan het bijna niet.

Jullie kunnen tegelijkertijd in de administratie werken. Maak goede afspraken om dubbel werk te voorkomen!

Wie doet de btw-aangifte?

Je spreekt samen met je boekhouder of accountant af wie de btw-aangifte doet. Als je besluit dat je zelf je btw-aangifte doet, heb je minimaal het SnelStart-pakket inKaart nodig. 

Doe je zelf btw-aangifte?

Als jij jouw administratie bijhoudt in SnelStart, wordt de berekening voor de btw-aangifte automatisch gemaakt. Je kijkt na of de bedragen kloppen en met één klik verstuur jij de aangifte naar de Belastingdienst. 

Stap voor stap
  1. Open je online administratie. Ga naar Financieel en kies Aangiftes. De btw-aangifte staat automatisch klaar en wordt berekend op basis van de gegevens die in de administratie staan. Als je gegevens in de administratie wijzigt, dan past SnelStart automatisch de btw-aangifte aan.
  2. Controleer de gegevens en klik op Indienen om de aangifte direct naar de Belastingdienst te versturen.

Je leest meer over btw in SnelStart, bijvoorbeeld het instellen van btw verlegd, in dit artikel op ons Kennisplein. Wil je weten wat btw verlegd is? Neem dan een kijkje in ons e-book over btw. 

Handig e-book over btw

In het e-book 'Is jouw btw okee?' vind je alles over btw. Het boekje geeft antwoord op vragen zoals:

  • Ziet de Belastingdienst mij als ondernemer en moet ik btw betalen?
  • Hoe zit het met de KOR (kleineondernemersregeling) en btw?
  • Wat moet ik met verschillende btw-tarieven en verkopen aan het buitenland?
  • Wat doe ik als ik spullen van mijn onderneming ook privé gebruik?
  • Voldoe ik aan de bewaarplicht?

Download hier het e-book over btw.

Moet ik papieren bonnetjes bewaren nadat ik ze toegevoegd heb aan mijn administratie?

Papieren bonnetjes of facturen mag je inscannen en hoef je niet te bewaren, mits duidelijk blijft dat dit de echte factuur of bon is. Benieuwd of jij aan alles eisen voldoet?  Lees dit artikel van de Belastingdienst.

In SnelStart kun je alle gescande bonnetjes en facturen eenvoudig inzien. De bonnetjes en facturen worden als bijlagen in je online boekhouding bewaard.

ks

Hulp nodig bij het opstarten van de samenwerking?

Wij helpen je graag verder.

Bel een van onze adviseurs via 0222 36 30 60 of klantenservice@snelstart.nl.