Release notes 12.5

 
 

Hardware:

De volgende hardware specificaties zijn vereist als u met SnelStart 12 wilt werken:

Resolutie / videokaart

Minimaal 1366 x 768. Aanbevolen: 1600 x 900 met 100% DPI

Harddisk
450 MB vrije schijfruimte voor de installatie

Processor / intern geheugen
  • Intel Core series (I3, I5, I7) of een vergelijkbare AMD processor
  • 4GB


Software:

Er is een aantal software vereisten om te kunnen werken met SnelStart. Deze software wordt tijdens de installatie van SnelStart automatisch op uw computer geïnstalleerd. U hoeft deze dus niet zelf te installeren. Daarnaast is er een aantal optionele software nodig om met bepaalde functionaliteiten van SnelStart te kunnen werken.

Besturingssysteem:
Windows 7, Windows 8 of Windows 8.1
Door SnelStart mee geïnstalleerd:
  • Microsoft SQL Express LocalDB 2014
  • Microsoft .NET Framework 4.5.1

Optioneel:
  • SQL Server (Express) 2008
  • SQL Server (Express) 2012 (aanbevolen)
  • SQL Server (Express) 2014
  • Microsoft Office 2007,  2010, 2013

Wanneer u software van derden installeert, zoals Microsoft SQL Server, dient u er rekening mee te houden dat de systeemeisen van deze software kunnen afwijken van de systeemeisen van SnelStart. SnelStart levert geen ondersteuning op de installatie en inrichting van SQL Server. 

Internetverbinding

Inloggen
Om in SnelStart te kunnen inloggen dient u te beschikken over een internetverbinding. Lees hier meer informatie over inloggen.

Online administratie
Om optimaal te kunnen werken met een Online Administratie dient u te beschikken over een goede, stabiele internetverbinding. Een online administratie kan langzamer werken dan een lokale administratie. Volgens onze eigen testen functioneert een online administratie goed op een internetsnelheid van een standaardpakket of hoger, die worden aangeboden door de grotere providers in Nederland.
Een kwalitatief goede internetverbinding is uw eigen verantwoordelijkheid. De kwaliteit en snelheid van een internetverbinding is van meerdere factoren afhankelijk, bijvoorbeeld: de snelheid bij alle DSL-gebaseerde aansluitingen (ADSL en VDSL) afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale.

WI-FI verbindingen of 3G/4G verbindingen zijn niet altijd even stabiel. Het werken met een online administratie over een stabiele draadloze verbinding functioneert over het algemeen goed. Mocht u hier problemen bij ondervinden, dan kunt u overwegen om een bekabelde verbinding te gebruiken. Lees hier meer informatie over de online administratie.

Systeembeheerder? Klik hier voor meer informatie.

Download nu de nieuwste versie                                                                                                           
   
Uitroeptekentje


In de releasenotes kunt u bij verschillende onderwerpen doorlinken naar onze 'help-artikelen' of webinars. Dit wordt weergegeven door middel van blauwe woorden, u kunt hierop klikken voor extra informatie. Bekijk hier het algemene webinar over wat er nieuw is in SnelStart 12, of klik hier voor de belangrijkste verschillen tussen SnelStart 12 en oudere versies. 

                                                                         

1. Tabbladbeheer

Vanaf SnelStart 12.5 kunt u gebruik maken van tabbladbeheer in het verkoop- en het inkoopvenster. Met het de knop tabbladen zet u SnelStart in de wijzigstand en kunt u de losse kaders schermonderdelen naar eigen inzicht verplaatsen. Van elk schermonderdeel kunt u een eigen tabblad maken, maar het is ook mogelijk om alle losse tabbladen te verzamelen als kader in het tabblad Algemeen. Lees en bekijk hier alles over tabbladbeheer.

2. Voertuigen

Per 1 maart 2015 past het RDC de berichtgeving aan rondom ORB. SnelStart heeft aanpassing gedaan zodat u deze diensten ook na 1 maart 2015 kan blijven gebruiken.

3. Aanpassingen voor aangifte btw en ICP 2015

Per 1 februari 2015 moet een OB en ICP aangifte met de Nederlands Taxonomie 9.0 verstuurd kunnen worden. In januari heeft SnelStart in het SnelStart Services platform taxonomie geïmplementeerd zodat u de aangiftes kan blijven versturen.

4. Drempelbedrag instellen voor facturen via verkooporderbeheer

In SnelStart heeft u nu de mogelijkheid om een drempelbedrag voor factureren in te stellen. U stelt hiermee kleine factuurbedragen tijdelijk uit. Facturen worden verzameld totdat het minimum factuurbedrag is bereikt, of het ingestelde aantal dagen verstreken is. Lees hier meer over het instellen van een drempelbedrag.

 
Onderstaande punten zijn in een eerdere versie van SnelStart 12 gereleased. 

5. Online administratie (Beta)

In SnelStart 12 is het nu mogelijk om naast een lokale of netwerk administratie ook een online administratie aan te maken. Een online administratie geeft u veel voordelen zoals het eenvoudig samenwerken met een administratiekantoor of accountant wanneer deze ook met SnelStart werkt. Omdat de online administratie een Beta is, zal deze op aanvraag beschikbaar zijn. Een online administratie kunt u hier aanvragen. Bekijk hier ons webinar over online administratie.

6. Online back-up (Beta)

In SnelStart 12 is de online back-up opgenomen. Hier vindt u een overzicht van alle back-ups die gemaakt zijn van uw online administraties. U kunt deze back-ups terugzetten, verwijderen of downloaden.

7. Responsive User Interface

In SnelStart 12 zijn de belangrijkste schermen voorzien van een responsive user inferface. Dit betekent dat de schermen meeschalen met de resolutie van uw computer, de teksten zijn daarmee beter leesbaar geworden. 

8. Nieuwe productnamen

De software hanteert vanaf SnelStart 11 vijf nieuwe productnamen die staan voor vijf verschillende pakketten. De pakketten zijn samengesteld op basis van specifieke eigenschappen. U kunt kiezen uit inStap, inKaart, inBalans, inZicht of inControle. Heeft u nog een of meerdere oude producten van SnelStart? Dan verandert er voor u niets. Bij uitbreiding van uw software functionaliteit zult u pas overgaan op een van de vijf nieuwe pakketten. Bekijk hier ons webinar over het nieuwe licentiemodel.

9. Uitstraling

SnelStart 12 hebben wij voorzien van een hedendaagse uitstraling. Er is ook aandacht besteed aan de lettertypes en de leesbaarheid van het product. 

10. Snel Starten

In SnelStart 12 is gekozen voor een nog gemakkelijker navigeerbaar menu (Ribbon). Onderdelen die u veel gebruikt vindt u op de verwachte plaats. Onderdelen die u minder gebruikt vindt u onder 'Instellingen'. Het menu 'Onderhoud' is verleden tijd. Op deze manier kunt u sneller het gewenste resultaat boeken. De functionaliteiten zijn uiteraard gelijk gebleven. Om gemakkelijker te wisselen tussen vensters is er voor gekozen om de vensters in tabbladen te tonen. Bekijk hier ons webinar over Starten met SnelStart 12.

11. Snelheid

In SnelStart 12 is er aandacht besteed aan het optimaliseren van de snelheid. Er zijn metingen gedaan van de snelheid en op basis hiervan zijn er verbeterslagen doorgevoerd. Het zoeken en openen van een lijst werkt nu aanzienlijk sneller dan in eerdere versies. De komende tijd blijven we hier aandacht aan besteden.

12. Administratiebeheer

Het oude menu 'Administratie' is met de komst van het nieuwe navigeermenu uitgefaseerd. De functionaliteiten vindt u grotendeels terug in het scherm 'Administratiebeheer'.

13. Nieuwe database techniek

Het database type MDB (MS Access) is in SnelStart 12 niet langer beschikbaar. Reden hiervoor is dat MDB in bepaalde situaties niet de gewenste stabiliteit geeft en uw database daardoor corrupt kan raken. Maakt u gebruik van een MDB administratie, dan wordt deze in SnelStart 12 geconverteerd naar een administratie van het type SQL.

Bij de installatie van SnelStart 12 wordt SQL Express LocalDB geïnstalleerd op uw computer. Deze heeft u nodig om uw lokale SQL administratie te openen in SnelStart 12. De conversie van MDB naar het nieuwe type administratie gaat automatisch. Om uw data veilig te stellen maakt SnelStart 12 eerst een back-up van uw huidige administratie en plaatst deze in de map 'Backup MDB'. Deze map vindt u in dezelfde map als uw administratie. Bekijk hier ons webinar over multi-users en het gebruik van een lokale administratie in localDB.

In SnelStart 12 is de optie om automatisch een herstelpunt te maken voor MDB administraties verwijderd. 

14. Nieuw standaard back-up formaat

Een nieuwe back-up wordt in SnelStart 12 geëxporteerd naar een bacpac bestand. Dit is een standaard backup formaat van Microsoft SQL. Backups ouder dan versie 7 van SnelStart kunnen niet meer worden teruggezet in SnelStart 12. Hiervoor kan SnelStart 11 gebruikt worden.

15. SnelStart Services Platform

SnelStart 12 werkt i.c.m. het SnelStart Services Platform. Dit is een online platform dat is voorzien van extra diensten die uw werkproces gemakkelijker maken, zoals het ophalen van uw licentiecode en het elektronisch aanleveren van uw aangifte via SBR.

16. Inloggen

Bij het opstarten van SnelStart 12 wordt een inlogscherm getoond. Met dit inlogscherm authentiseert u zich met uw Mijn SnelStart-inloggegevens voor het SnelStart Services Platform, en kunt u dus gebruik maken van de extra diensten van SnelStart. Bij het inloggen wordt direct uw licentie opgehaald en ingesteld. Deze hoeft u dus zelf niet meer op te halen vanuit Mijn SnelStart op de website.

17. Eenvoudig werken met meerdere gebruikers 

Het werken met meerdere gebruikers is vanaf SnelStart 12.3 aanzienlijk verbeterd. In tegenstelling tot vorige versies wordt er vanaf SnelStart 12.3 gebruik gemaakt van één systeem voor het werken met meerdere gebruikers. 

Dit geldt voor zowel gebruikers van het oude (Boek, Nota) als het nieuwe licentiemodel (in-pakketten).

Nu hebben alle gebruikers binnen één administratie automatisch dezelfde rechten in deze administratie. De beheerder van de administratie kan de rechten van gebruikers beperken of de toegang ontzeggen. Hierdoor houdt de beheerder altijd zelf controle over wie welke rechten heeft. Bekijk hier ons webinar over gebruikersbeheer vanaf SnelStart 12.3.

18. Extra gebruikers aanmaken

Heeft u een van de nieuwe vijf pakketten inStap, inKaart, inBalans, inZicht of InControle en wilt u met meerdere gebruikers in uw administratie(s) werken? Dan kunt u deze gebruikers aanmaken in het scherm 'Gebruikers'. De gebruikers die u aanmaakt ontvangen per e-mail instructies over het instellen van een wachtwoord en het downloaden van de software.

Door het toevoegen van een gebruiker wijzigt het periodieke bedrag dat in rekening wordt gebracht conform uw overeenkomst met SnelStart. Bekijk hier ons webinar over gebruikersbeheer vanaf SnelStart 12.3.

19. Rollen

Voor de gebruikers die u aanmaakt in het scherm Gebruikers kunt u een rol instellen.
SnelStart onderkent 2 type rollen

Beheerder

  • De beheerder kan hetzelfde als de hoofdgebruiker (de persoon die Snelstart heeft aangeschaft)

Standaard

  • De standaard gebruiker wordt beperkt tot het kunnen openen en werken in een administratie
    De standaard gebruiker kan bijvoorbeeld geen gebruikers of administraties aanmaken

20. SnelStart klaar voor SBR!

SnelStart 12 is geschikt voor het aanleveren van een SBR aangifte (OB en ICP) aan de Belastingdienst. Dit is een dienst die wordt geleverd via het SnelStart Services Platform. Om van deze dienst gebruik te maken dient u te zijn ingelogd in SnelStart 12 met uw Mijn SnelStart-gegevens. Bekijk hier ons webinar over SBR-aangifte.

  Download nu de nieuwste versie   
   

Voor het opgeloste punt staat een code beginnend met C003..., KB... of TFS... Deze code verwijst naar onze interne systemen. Mocht u vragen hebben over een bepaald punt, dan kunt u met deze code uw vraag stellen bij onze klantenservice.


Algemeen

C00350096 (Licentie) SnelStart Plus heeft weer de mogelijkheid om de import functionaliteit te gebruiken.
TFS31185 (Licentie) Kopiëren van orders is mogelijk vanaf inZicht.
TFS28321 (Licentie) Importeren is mogelijk vanaf inKaart.
C00344440

(Licentie) Er is geen restrictie meer op het aantal artikelomzetgroepen bij de licenties inStap en inKaart. 

TFS31192 (Licentie) Tabblad Factuurhistorie bij Klanten en Leveranciers is zichtbaar vanaf inBalans.
TFS29027 Scrollen in het zoekscherm werkte niet naar behoren.
C00362913 Orderteksten langer dan 255 tekens of met meerdere regels was niet mogelijk.
C00371101 Bij het bewerken van sjablonen kwam een foutmelding (Fout 91).
C00380336 In het aanmaningsarchief werden niet alle gemaakte herinneringen en/of aanmaningen getoond.
KB27169 Setup bestanden werden niet in de root geplaatst.

 

Facturen 

 C00379633 Als een bestaande factuur werd gewijzigd, en u klikte op Annuleren, verscheen een foutmelding. 
TFS17969   (Verkopen) Dropdown printerkeuze werkte niet naar behoren.
C00423498 (Verkopen) Een afdrukvoorbeeld met tekstregels in de orderregels gaf de foutmelding: “De conversie van type DBNull naar type String is ongeldig”. (Opgelost in 12.5.2).
C00342762   (Verkopen) De tekst bij btw buitenland in de basis/voorbeeldopmaak stond niet goed en is aangepast naar "Btw Verlegd".
C00417973   (Verkopen) In zeer specifieke gevallen verdwenen backorder / orderregels als er werd gekozen voor een afdrukvoorbeeld en daarin een deel op afleveren en een deel op reserveren zou komen. (Opgelost in 12.5.1)
C00350908   (Verkooporderbeheer) Bij orderbeheer waren bij veel sjablonen niet alle orders of de onderste orderregels niet zichtbaar. (Opgelost in 12.5.1)
TFS19791 (Voertuigen-Verkopen) Het venster om voertuigen op naam te stellen verscheen niet bij het afdrukken van de factuur.
TFS19542  (Inkopen) Bij het invoeren van het aantal orderregels ontstond vertraging. Hierdoor werden cijfers niet allemaal ingevoerd als u te snel typte. 

 

Boekhouden

C00364772 Grootboekmutatiekaarten (en andere overzichten) opvragen bij een gebroken boekjaar gaf de melding "datum valt niet binnen boekjaar".
C00368115   Keuze “nee” bij boekingsregels samenvoegen zorgde ervoor dat de boekingsregels niet onterecht werden samengevoegd. 
C00365894   Verschilbedrag in het boekhoudvenster wijzigde verkeerd mee bij het wijzigen van de boeking. 
C00378696   De toetsen End, Home, Delete, pijltje links, pijltje rechts werkten niet in veld omschrijving bij een boeking (als er een voorkeursboeking was gemaakt in een eerdere boeking). (Opgelost in 12.5.1)
C00371209   Het rekenen of een ongeldige waarde in BTW-velden in boekhouden gaf een errorreport. (Opgelost in 12.5.1)
C00367865 (Bankieren) De vaste omschrijving was verplicht. Dit is nu niet meer verplicht.
C00326955 (Bankieren) Tegenrekening in bankafschriften werd niet altijd gevuld.
TFS26276 (Bankieren) Storno’s werden niet goed gematched na 45 dagen.
C00349685 (Bankieren) Creditfactuur klanten, via een tussenrekening, gaf een foutmelding bij betaalopdrachten.
C00371950 (Bankieren) Het inlezen van afschriften met een MT940-bestand werkte niet naar behoren.
C00351550 (Grootboekrekeningen) Het veld rubriek wordt niet meer onterecht getoond als dit niet in het pakket zit.

 

Relaties

C00379903 SnelStart crashte na het zoeken in het zoekvenster bij klanten met een memoveld waarin teveel informatie stond. (Opgelost in 12.5.1)
C00367872 De rijhoogte van het zoekvenster bij klanten / leveranciers was niet gelijk indien een memoveld van meerdere regels in het resultaat stond.(Opgelost in 12.5.1)

 

Artikelen

C00423803 Met de licentie InStap gaf het openen van het venster Artikelen de foutmelding: Incorrect syntax near ')'. (Opgelost in 12.5.2).
C00367872 De rijhoogte van het zoekvenster bij artikelen was niet gelijk indien een memoveld van meerdere regels in het resultaat stond. (Opgelost in 12.5.1).


Administraties

C00372032 (Periode uitwisseling) Er kon een fout optreden bij het versturen van de btw-aangifte door de accountant i.v.m. onjuiste default instelling. De melding: 'Dit is een periode van een cliënt, kies bij de btw-instellingen de juiste verzender' komt niet meer onterecht voor bij een periode uitwisseling.

 

Online administratie

C00370866 Bij het openen van een online administratie kwam in sommige gevallen de melding: “het verlenen van toegang tot de online administratie kan enkele minuten duren, probeert u het later nog eens.”  Na enkele minuten was de administratie te openen. 

 

Garage

TFS29741 Het scherm 'Keuringsrapport opvragen' werkte niet naar behoren.
C00371234 (Voertuigen) Het veld voertuigmemo was te klein, er was slechts 1 regel beschikbaar. (Opgelost in 12.5.1)
C00423805 (Voertuigen) Zoeken op kenteken gaf een foutmelding. (Opgelost in 12.5.2).
 

Gateway

C00365976 Integratie ging langzaam bij het initialiseren en opstarten. Lees hier meer over de Gateway wijzigingen.
  In 12.3 en 12.4 was de gateway erg traag. Dit probleem is in 12.5 aangepakt, waardoor een vertraging zich nog slechts één keer voordoet, namelijk bij het voor het eerst gebruiken zolang de aanroepende applicatie actief is.
  Gateway liep vast / crashte bij het openen van een tweede (of volgende) administratie.
  Als gebruik wordt gemaakt van SnelStartGatewayNET.dll, dan moet de aanroepende applicatie gecompileerd worden tegen .NET 4.5.1 of hoger.
  Via Gateway kunnen nu ook Online Administraties worden benaderd, zowel voor bestaande Gateway-functionaliteit als voor leestoegang tot de online database.
 
 
 
Voor het openstaande punt staat een code beginnend met C003... of TFS... Deze code verwijst naar ons interne systeem. Mocht u vragen hebben over een bepaald punt, dan kunt u met deze code uw vraag stellen bij onze klantenservice.
 
Onderstaande punten zijn bekend per 1-2-2015 

 
C00388065 (Periode uitwisseling) Periode uitwisseling lukt niet bij een Netwerk administratie die onder SQL-authenticatie is toegevoegd. U kunt de export wel op de SQL Server doen, of de administratie kopiëren naar een lokale administratie en daarna de export doen. 
C00373000 (Verkopen) Als een order / factuur voor de tweede keer wordt afgedrukt kan de melding: “De objectverwijzing is niet op een exemplaar van een object ingesteld” komen.  Indien u eerst op wijzig klikt, zal deze melding niet verschijnen.

Onderstaand punt is bekend per 19-12-2014 

 C00377850 (Garage) De knop van het garagezoekprogramma HBASE werkt niet.


Onderstaande punten zijn bekend per 17-11-2014   

C00349949   (Algemeen) In SnelStart 12 wordt een zoekterm niet altijd onthouden. De zoekfunctie werkt wel goed, maar u dient telkens opnieuw een zoekterm in te voeren. 
C00352624  (Facturen) Na het wijzigen van een order wordt de factuurdatum (met een vooruitbetaling) ten onrechte aangepast naar de oorspronkelijke orderdatum.
C00328808  (Bankieren) Creditfacturen worden niet getoond bij een nieuwe betaling. 
C00345856  (Instellingen) De invoermaskers: 'Extra hoofd- en regel ingaven' werken niet naar behoren.

Notificaties

Notificaties vanuit het Service Platform zijn tijdelijk uitgeschakeld.

Uitlijning knoppen, wegvallen teksten

Bij een aantal vensters vallen er nog teksten weg en zijn teksten op knoppen niet in alle gevallen uitgelijnd. In de komende versies zal hier verder aandacht aan besteed worden.  
 

Let op: Als een administratie geopend is in 12.5 kan deze niet meer in 12.4.0 of ouder worden geopend, maar wel in 12.4.2.