Release notes 12.4

 
 

Hardware:

De volgende hardware specificaties zijn vereist als u met SnelStart 12 wilt werken:

Resolutie / videokaart

Minimaal 1366 x 768. Aanbevolen: 1600 x 900 met 100% DPI

Harddisk
450 MB vrije schijfruimte voor de installatie

Processor / intern geheugen
  • Intel Core series (I3, I5, I7) of een vergelijkbare AMD processor
  • 4GB


Software:

Er is een aantal software vereisten om te kunnen werken met SnelStart. Deze software wordt tijdens de installatie van SnelStart automatisch op uw computer geïnstalleerd. U hoeft deze dus niet zelf te installeren. Daarnaast is er een aantal optionele software nodig om met bepaalde functionaliteiten van SnelStart te kunnen werken.

Besturingssysteem:
Windows 7, Windows 8 of Windows 8.1
Door SnelStart mee geïnstalleerd:
  • Microsoft SQL Express LocalDB
  • Microsoft .NET Framework 4.5.1

Optioneel:
  • SQL Server (Express) 2008
  • SQL Server (Express) 2012 (aanbevolen)
  • SQL Server (Express) 2014
  • Microsoft Office 2007,  2010, 2013

Wanneer u software van derden installeert, zoals Microsoft SQL Server, dient u er rekening mee te houden dat de systeemeisen van deze software kunnen afwijken van de systeemeisen van SnelStart. SnelStart levert geen ondersteuning op de installatie en inrichting van SQL Server. 

Internet

Om in te loggen in SnelStart 12 heeft u een internetverbinding nodig. SnelStart maakt verbinding met het SnelStart Services Platform. Op het SnelStart Services Platform staan uw licentiegegevens opgeslagen. Ook kunt u gebruik maken van de online diensten van SnelStart, zoals de online administratie en de elektronische btw-aangifte. Heeft u wel internet, maar bent u niet altijd verbonden? Geen probleem! Als uw product eenmaal is geactiveerd kunt u 30 dagen zonder internetverbinding werken, daarna zal uw activatie verlopen en dient u opnieuw in te loggen om uw pakket weer te activeren.

Download nu de nieuwste versie                                                                                                           
   
Uitroeptekentje


In de releasenotes kunt u bij verschillende onderwerpen doorlinken naar onze 'help-artikelen' of webinars. Dit wordt weergegeven door middel van blauwe woorden, u kunt hierop klikken voor extra informatie. Bekijk hier het algemene webinar over wat er nieuw is in SnelStart 12, of klik hier voor de belangrijkste verschillen tussen SnelStart 12 en oudere versies. 

                                                                         

1. Online administratie (Beta)

In SnelStart 12 is het nu mogelijk om naast een lokale of netwerk administratie ook een online administratie aan te maken. Een online administratie geeft u veel voordelen zoals het eenvoudig samenwerken met een administratiekantoor of accountant wanneer deze ook met SnelStart werkt. Omdat de online administratie een Beta is, zal deze op aanvraag beschikbaar zijn. Een online administratie kunt u hier aanvragen. Bekijk hier ons webinar over online administratie.

2. Online back-up (Beta)

In SnelStart 12 is de online back-up opgenomen. Hier vindt u een overzicht van alle back-ups die gemaakt zijn van uw online administraties. U kunt deze back-ups terugzetten, verwijderen of downloaden.

3. Responsive User Interface

In SnelStart 12 zijn de belangrijkste schermen voorzien van een responsive user inferface.Dit betekent dat de schermen meeschalen met de resolutie van uw computer, de teksten zijn daarmee beter leesbaar geworden. 

4. Nieuwe productnamen

De software hanteert vanaf SnelStart 11 vijf nieuwe productnamen die staan voor vijf verschillende pakketten. De pakketten zijn samengesteld op basis van specifieke eigenschappen. U kunt kiezen uit inStap, inKaart, inBalans, inZicht of inControle. Heeft u nog een of meerdere oude producten van SnelStart? Dan verandert er voor u niets. Bij uitbreiding van uw software functionaliteit zult u pas overgaan op een van de vijf nieuwe pakketten. Bekijk hier ons webinar over het nieuwe licentiemodel.

5. Uitstraling

SnelStart 12 hebben wij voorzien van een hedendaagse uitstraling. Er is ook aandacht besteed aan de lettertypes en de leesbaarheid van het product. 

6. Snel Starten

In SnelStart 12 is gekozen voor een nog gemakkelijker navigeerbaar menu (Ribbon). Onderdelen die u veel gebruikt vindt u op de verwachte plaats. Onderdelen die u minder gebruikt vindt u onder 'Instellingen'. Het menu 'Onderhoud' is verleden tijd. Op deze manier kunt u sneller het gewenste resultaat boeken. De functionaliteiten zijn uiteraard gelijk gebleven. Om gemakkelijker te wisselen tussen vensters is er voor gekozen om de vensters in tabbladen te tonen. Bekijk hier ons webinar over Starten met SnelStart 12.

7. Snelheid

In SnelStart 12 is er aandacht besteed aan het optimaliseren van de snelheid. Er zijn metingen gedaan van de snelheid en op basis hiervan zijn er verbeterslagen doorgevoerd. Het zoeken en openen van een lijst werkt nu aanzienlijk sneller dan in eerdere versies. De komende tijd blijven we hier aandacht aan besteden.

8. Administratiebeheer

Het oude menu 'Administratie' is met de komst van het nieuwe navigeermenu uitgefaseerd. De functionaliteiten vindt u grotendeels terug in het scherm 'Administratiebeheer'.

9. Nieuwe database techniek

Het database type MDB (MS Access) is in SnelStart 12 niet langer beschikbaar. Reden hiervoor is dat MDB in bepaalde situaties niet de gewenste stabiliteit geeft en uw database daardoor corrupt kan raken. Maakt u gebruik van een MDB administratie, dan wordt deze in SnelStart 12 geconverteerd naar een administratie van het type SQL.

Bij de installatie van SnelStart 12 wordt SQL Express LocalDB geïnstalleerd op uw computer. Deze heeft u nodig om uw lokale SQL administratie te openen in SnelStart 12. De conversie van MDB naar het nieuwe type administratie gaat automatisch. Om uw data veilig te stellen maakt SnelStart 12 eerst een back-up van uw huidige administratie en plaatst deze in de map 'Backup MDB'. Deze map vindt u in dezelfde map als uw administratie. Bekijk hier ons webinar over multi-users en het gebruik van een lokale administratie in localDB.

In SnelStart 12 is de optie om automatisch een herstelpunt te maken voor MDB administraties verwijderd. 

10. Nieuw standaard back-up formaat

Een nieuwe back-up wordt in SnelStart 12 geëxporteerd naar een bacpac bestand. Dit is een standaard backup formaat van Microsoft SQL. Backups ouder dan versie 7 van SnelStart kunnen niet meer worden teruggezet in SnelStart 12. Hiervoor kan SnelStart 11 gebruikt worden.

11. SnelStart Services Platform

SnelStart 12 werkt i.c.m. het SnelStart Services Platform. Dit is een online platform dat is voorzien van extra diensten die uw werkproces gemakkelijker maken, zoals het ophalen van uw licentiecode en het elektronisch aanleveren van uw aangifte via SBR.

12. Inloggen

Bij het opstarten van SnelStart 12 wordt een inlogscherm getoond. Met dit inlogscherm authentiseert u zich met uw Mijn SnelStart-inloggegevens voor het SnelStart Services Platform, en kunt u dus gebruik maken van de extra diensten van SnelStart. Bij het inloggen wordt direct uw licentie opgehaald en ingesteld. Deze hoeft u dus zelf niet meer op te halen vanuit Mijn SnelStart op de website.

13. Eenvoudig werken met meerdere gebruikers 

Het werken met meerdere gebruikers is vanaf SnelStart 12.3 aanzienlijk verbeterd. In tegenstelling tot vorige versies wordt er vanaf SnelStart 12.3 gebruik gemaakt van één systeem voor het werken met meerdere gebruikers. 

Dit geldt voor zowel gebruikers van het oude (Boek, Nota) als het nieuwe licentiemodel (in-pakketten).

Nu hebben alle gebruikers binnen één administratie automatisch dezelfde rechten in deze administratie. De beheerder van de administratie kan de rechten van gebruikers beperken of de toegang ontzeggen. Hierdoor houdt de beheerder altijd zelf controle over wie welke rechten heeft. Bekijk hier ons webinar over gebruikersbeheer vanaf SnelStart 12.3.

14. Extra gebruikers aanmaken

Heeft u een van de nieuwe vijf pakketten inStap, inKaart, inBalans, inZicht of InControle en wilt u met meerdere gebruikers in uw administratie(s) werken? Dan kunt u deze gebruikers aanmaken in het scherm 'Gebruikers'. De gebruikers die u aanmaakt ontvangen per e-mail instructies over het instellen van een wachtwoord en het downloaden van de software.

Door het toevoegen van een gebruiker wijzigt het periodieke bedrag dat in rekening wordt gebracht conform uw overeenkomst met SnelStart. Bekijk hier ons webinar over gebruikersbeheer vanaf SnelStart 12.3.

15. Rollen

Voor de gebruikers die u aanmaakt in het scherm Gebruikers kunt u een rol instellen.
SnelStart onderkent 2 type rollen

Beheerder

  • De beheerder kan hetzelfde als de hoofdgebruiker (de persoon die Snelstart heeft aangeschaft)

Standaard

  • De standaard gebruiker wordt beperkt tot het kunnen openen en werken in een administratie
    De standaard gebruiker kan bijvoorbeeld geen gebruikers of administraties aanmaken

16. SnelStart klaar voor SBR!

SnelStart 12 is geschikt voor het aanleveren van een SBR aangifte (OB en ICP) aan de Belastingdienst. Dit is een dienst die wordt geleverd via het SnelStart Services Platform. Om van deze dienst gebruik te maken dient u te zijn ingelogd in SnelStart 12 met uw Mijn SnelStart-gegevens. Bekijk hier ons webinar over SBR-aangifte.

  Download nu de nieuwste versie   
   

Voor het opgeloste punt staat een code beginnend met C003... of TFS... Deze code verwijst naar onze interne systemen. Mocht u vragen hebben over een bepaald punt, dan kunt u met deze code uw vraag stellen bij onze klantenservice.


Algemeen

TFS18337 Printerpad werd niet getoond bij SnelStart pdf printer.
C00345291 Zoekvenster gaf fout na invoer '/' of '?' en vervolgens ESC. 
C0345295 (Licentiebeheer) De tekst: “U kunt uw licentiecode downloaden op Mijn SnelStart” werd onterecht weergegeven.

 

 

Facturen 

C00325056
(Verkopen) 
Map 'betaald' stond soms onterecht boven de map 'openstaande facturen'.
C00348964   (Verkopen) Bij het afdrukken van een order/factuur viel een deel van de omschrijving weg indien er een streepje in voorkwam die precies op het eind van de regel viel.
TFS28715   (Verkopen) ENTER-toets in de orderregel werkte niet correct als autoregel is ingeschakeld.
C00364483   (Verkopen) Autoregel sprong niet automatisch naar de volgende regel.
C00341374   (Verkopen) Bij het openen van het verkoopscherm kwam de foutmelding “De conversie van type DBNull naar type String is ongeldig.” indien een omzetgroep zonder omschrijving aanwezig was.
C00371626   (Verkopen) Verkoopprijs wijzigde onterecht bij opnieuw openen van factuur in de actuele artikelprijs.
C00372998   (Verkopen) Een van de artikelkaart afwijkende verkoopprijs werd onterecht gewijzigd bij wijzigen order- leverdatum.
C00373928   (Verkopen) Wijzigingen in tabblad abonnementsorders werden in sommige gevallen niet goed opgeslagen.
C00320768   (Verkoopsjablonen) Sjabloon aanmaken onder een naam die al bekend is in de administratie gaf geen melding.
C00358933   (Verkooporderbeheer) Bij het afdrukken in verkooporderbeheer kwam de foutmelding:  “Object reference not set to an instance of an object”.

 

Boekhouden

C00368681 ‘ENTER-toets’ werkte niet meer vanaf het veld “Omschrijving” nadat er een boekingsvoorstel was gebruikt.  
TFS4557   Bij het maken van een overzicht periode vergelijking werd de datumselectie niet onthouden.  
C00323880   Bij het invoeren van een boekstuknummers, beginnend met dollarteken kwam een foutmelding bij overzicht grootboekmutatiekaarten.  
C00327692    Bij het inlezen van een UBL bestand resulteerde het selecteren van een leverancier niet in mogelijkheid om dit op te slaan met de knop ‘OK’  
C00354599    Bij invoer nieuwe leverancier bleef correspondentieadres leeg.  
TFS24400 Bij het maken van een kolommenbalans of periodebalans gaf het veld “t/m datum” met spatie de melding: “De conversie van type DBNull naar type Date is ongeldig”  
TFS26660 F4 invoer tekst werd niet goed overgenomen in het zoekveld.  
TFS26872 Bij het opvragen van een boeking in F4 venster kwam soms geen info over de gekoppelde factuur naar voren.  
TFS28937   Het selecteren van een voorkeurgrootboekrekening was niet mogelijk na het annuleren van een boeking wanneer er maar één voorkeur bekend was.  
C00366371   Order/Factuur (F4) werkte niet bij zoeken op klantnaam.  
TFS7860 (Btw-aangifte) Ruimte tussen knoppen was ongelijk.  

 

Administraties

TFS25537 (Administratiebeheer) Bij een .mdb administratie die wordt geopend in versie 12 kwam geen melding dat de btw nummers  ontdaan worden van spaties en leestekens.  
TFS29054 (Administratiebeheer) Accountantsperiode converteren naar administratie gaf de melding dat het hernoemen van het bestand niet is gelukt. Converteren kan nu alleen vanuit een geopend periodebestand. 
C00362348 (Administratiebeheer) Periode uitwisseling was niet te openen door extra gebruiker van accountants of administratiekantoor met accountantsregeling. 
TFS28841 (Periode uitwisseling) Periode van accountant importeren gaf de foutmelding “ssnZip.clsZipfile: Het bestand  is niet teruggezet omdat er een fout is opgetreden. 

 

Garage

TFS27556 (Voertuigen) Bij het voertuig aanmelden als bedrijfsvoorraad bij ORB/ORAD/OREH (ORX)  kwam de foutmelding RDC “Klantgegevens niet gevonden”.
C00367831 (Voertuigen - Verkopen) Pop-up “op naam stellen” werd niet getoond bij het in- of verkopen van een voertuig.
 

Gateway

C00365378 (Infine) Het probleem in de koppeling tussen Infine en SnelStart dat sinds versie 12.3 speelde is opgelost in goede samenwerking met Infine. SnelStart 12.4 is getest met de release van Infine van 08-01-2015 en deze versies blijken weer goed samen te werken. 
 
 
 
Voor het openstaande punt staat een code beginnend met C003... of TFS... Deze code verwijst naar ons interne systeem. Mocht u vragen hebben over een bepaald punt, dan kunt u met deze code uw vraag stellen bij onze klantenservice.
 
 C00379633 Als een bestaande factuur wordt gewijzigd, en u klikt op Annuleren, verschijnt een foutmelding. Deze melding kan worden genegeerd, het annuleren van de factuur gaat goed.

Onderstaand punt is bekend per 19-12-2014 

 C00377850 (Garage) De knop van het garagezoekprogramma HBASE werkt niet.

Onderstaand punt is bekend per 19-11-2014 

 C00364772 Gebroken boekjaar: Werkt u met een gebroken boekjaar? Dan zijn bepaalde rapportagemogelijkheden niet volledig functioneel.

Onderstaande punten zijn bekend per 17-11-2014   

C00349949   (Algemeen) In SnelStart 12 wordt een zoekterm niet altijd onthouden. De zoekfunctie werkt wel goed, maar u dient telkens opnieuw een zoekterm in te voeren. 
TFS19542  (Inkopen) Bij het invoeren van het aantal orderregels ontstaat vertraging. Hierdoor worden cijfers niet allemaal ingevoerd als u te snel typt. 
C00352624  (Facturen) Na het wijzigen van een order wordt de factuurdatum (met een vooruitbetaling) ten onrechte aangepast naar de oorspronkelijke orderdatum.
C00328808  (Bankieren) Creditfacturen worden niet getoond bij een nieuwe betaling. 
C00345856  (Instellingen) De invoermaskers: 'Extra hoofd- en regel ingaven' werken niet naar behoren.

Notificaties

Notificaties vanuit het Service Platform zijn tijdelijk uitgeschakeld.

Uitlijning knoppen, wegvallen teksten

Bij een aantal vensters vallen er nog teksten weg en zijn teksten op knoppen niet in alle gevallen uitgelijnd. In de komende versies zal hier verder aandacht aan besteed worden. 

Tabbladbeheer

In SnelStart 12 zijn de tabbladen zo ingericht dat u alleen de gegevens op het scherm ziet die u nodig heeft. Het is in SnelStart 12 op dit moment niet mogelijk om tabbladen naar eigen wens in te richten. De verwachting is dat dit de eerste helft van 2015 beschikbaar komt.