![]() |
|
Nieuw in SnelStart 12.21
ZoekveldenBij de zoekvelden waarachter meer dan één veld ter informatie wordt getoond, is het eerste veld nu vet. Dit geldt voornamelijk voor klanten en leveranciers in Verkopen, Inkopen en Boekhouden. |
VerkopenDe knop e-mailen klant (algemeen) en link ‘naar klant’ zijn vervangen door een knop Klant (bovenin, naast de andere knoppen). Hierdoor worden de klantgegevens nu over de volle breedte van het scherm getoond. Ook kan er makkelijk naar de klantkaart genavigeerd worden vanuit bijvoorbeeld orders of facturen. |
![]() |
|
Nieuw in voorgaande versies van SnelStart 12
Aanpassingen in standaard sjablonenIn de meegeleverde opmaken is een aantal aanpassingen doorgevoerd:
|
SuppletieaangifteDe suppletieaangifte kan nu ook vanuit SnelStart worden verstuurd. Bovendien is er de mogelijkheid het automatisch berekenen van de suppletieaangifte uit te zetten. |
VergrendelschermAls de computer uit slaapstand komt, toont SnelStart een vergrendelscherm. Na inloggen kan direct worden doorgewerkt in de geopende administratie. |
Bankkoppeling met Knab bankGeen bankafschriften meer zelf downloaden, maar uw rekening bij de Knab bank direct koppelen aan uw administratie. Uw mutaties verschijnen dagelijks automatisch in uw administratie. |
E-facturen inlezen via eVerbindingE-facturatie is de toekomst. Geen papieren inkoopfacturen meer verwerken, maar digitaal ontvangen en verwerken. Dat kan in samenwerking met eVerbinding. U stelt eenmalig uw account in en alle inkoopfacturen die u ontvangt via eVerbinding worden automatisch verwerkt in uw administratie. |
Thema / Kleurstelling wijzigenVanaf SnelStart 12.19 beschikt u over een aantal thema's waarmee u de kleurstelling van SnelStart kunt aanpassen. |
BasisopmaakIn navolging van de factuur- en offerteopmaak, is nu ook de basisopmaak voor rekeningoverzichten, eerste en tweede herinnering en aanmaningen volledig herzien en vernieuwd. ![]() |
Verbeteringen boekhoudvensterEr is een groot aantal aanpassingen doorgevoerd in het boekhoudvenster, voor meer gebruiksgemak:
![]() |
Zoeken op het KennisPleinDoor middel van het zoekvenster in het lint zoekt u direct een antwoord op uw vragen op het SnelStart KennisPlein |
Vernieuwde basisopmakenEen aantal basisopmaken voor factuursjablonen is volledig vernieuwd. De standaard opmaak voor een aantal verkoopdocumenten is gemoderniseerd. Zo krijgt ook een standaardfactuur een professionele uitstraling. Vernieuwd zijn:
![]() |
Koppeling met handelsregister KvKIn het onderhoudsvenster voor leveranciers is nu ook de koppeling met het handelsregister van de Kamer van Koophandel beschikbaar. Leveranciersgegevens kunnen worden opgezocht en overgenomen. |
BankierenDe knop 'Afschriften inlezen' is beter bereikbaar gemaakt. Vanuit het tabblad Snel starten en het tabblad Boekhouden kan deze knop worden gebruikt om bankafschriften in te lezen. |
ImporterenBij het kiezen voor Start importeren en een bestaand importprofiel kunt u direct het gewenste bestand kiezen om te importeren. |
Btw-aangifteOp de btw-aangifte afdruk wordt nu vermeld of het bedrag te ontvangen of te betalen is, en is de uiterste betaaldatum toegevoegd. |
BankierenAls bij een bankrekening is ingesteld dat afschriftregels automatisch geboekt moeten worden bij het inlezen, worden deze ook automatisch geboekt als er al boekingen van een latere datum in het dagboek staan. Voorheen gebeurde dit niet. |
ArtikelenDe lengte van de artikelomschrijving op de artikelkaart is vergroot van 100 naar 250 tekens. |
PeriodeuitwisselingBij het importeren van een gecontroleerde periodeuitwisseling wordt de adminitratie niet meer automatisch geoptimaliseerd. |
Koppeling met handelsregisterBij het aanmaken van een klant heeftt u de mogelijkheid om de gegevens van de klant direct over te nemen uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel. |
Aangepaste systeemeisen:Vanaf versie 12.17 zijn SQL (Express) 2008 en 2008R2 komen te vervallen bij de optionele systeemeisen, wegens het beëindigen van de ondersteuning van Microsoft voor deze versies. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de website van Microsoft. |
Venster elektronische aangifte instellingenIn deze versie is in het btw-aangiftescherm het venster voor de elektronische aangifte instellingen volledig vernieuwd. Lees meer... |
Vanuit klantenkaart direct verkooporder openen voor klantHet is nu mogelijk om vanuit het venster Klanten direct naar Verkopen te gaan met de geselecteerde klant voor ingevuld.Lees meer... |
Het boekhoudvenster opent snellerDe snelheid van het openen van een dagboek is geoptimaliseerd. Dit is met name merkbaar bij dagboeken waarin veel boekingen staan en/of als de sortering op ‘invoervolgorde’ of ‘ongelezen boekingen bovenaan’ is ingesteld. |
Optie laatst geopende administratie vervallenDe optie laatst geopende administratie is vervallen en vervangen door het automatisch openen van de administratie als er slechts 1 administratie in de lijst staat met de status gereed. Indien er meerdere administraties in de lijst staan, wordt de administratielijst getoond.Lees meer... |
Bestanden opslaan als bijlage nu ook in het Windows licentiemodelDe mogelijkheid om bestanden als bijlage op te slaan bij een boeking is nu ook beschikbaar voor de gebruikers van het Windows licentiemodel. |
Bankafschriften inlezen in het boekhoudvensterHet handmatig inlezen van bankafschrfiten in het boekhoudvenster is nu ook beschikbaar voor de gebruikers van het Windows licentiemodel. Lees meer... |
Auditfile opvragen via Integratie (voorheen Gateway)Het is nu mogelijk voor software die met SnelStart gekoppeld is via SnelStart Integratie (voorheen Gateway) een auditfile op te vragen. |
Bankkoppeling met ABN AMROVanuit uw administratie maakt u direct verbinding met uw bankrekening bij ABN AMRO. De mutaties die plaatsgevonden hebben worden automatisch geboekt in uw administratie. Lees meer... |
Periodecontrole in online administratieAccountants die toegang hebben gekregen tot de online administratie van hun cliënten hebben nu de mogelijkheid de periode die zij controleren te blokkeren. Na controle kan de geblokkeerde periode de status gecontroleerd krijgen. (Uitsluitend in nieuwe SnelStart pakketten zoals inStap, inKaart enz.) Lees meer... |
Facturen archiveren bij inlezen UBLWanneer u UBL facturen inleest in SnelStart worden deze vertaald naar een nieuwe boeking in het dagboek Inkoop. Met deze functionaliteit wordt de factuur en de bijbehorende PDF netjes bij de boeking als bijlage opgeslagen. Lees meer... |
Snelheidsverbetering online administratieVerbetering van de algehele performance van de online administratie door middel van een efficiënter gebruik van opslagcapaciteit en communicatiestromen van en naar databases. |
Performance van diverse schermen verbeterdDoor een efficiëntere communicatie tussen SnelStart en de administratie-database is het opstarten van een aantal schermen verbeterd. In sommige gevallen is de opstarttijd zelfs gehalveerd. |
Bijlagen bij boekingenBij boekingen in het boekhoudvenster is het mogelijk bestanden tot max. 10Mb als bijlage toe te voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een PDF-bestand van een factuur. Bijgevoegde bestanden kunnen worden bekeken vanuit SnelStart. (Uitsluitend in nieuwe SnelStart pakketten zoals inStap, inKaart enz.) Lees meer... |
Handmatig bankafschriften inlezenIn het boekhoudvenster is het nu mogelijk direct een gedownload afschriftbestand in te lezen. In plaats van het bestand op te moeten slaan in een gespecificeerde map, kan nu een afschriftbestand in een willekeurige map gekozen worden. De standaardlocatie is echter de map Downloads, omdat hier de meeste bestanden automatisch worden opgeslagen. (Uitsluitend in nieuwe SnelStart pakketten zoals inStap, inKaart enz.) Lees meer... |
Pakketkeuze voor accountantsIn het scherm Licentiebeheer kunnen accountants- en administratiekantoren, die werken met SnelStart Accountant, hun pakketinstelling aanpassen aan het pakket dat hun klanten gebruiken. (Uitsluitend in nieuwe SnelStart Accountant pakket) Lees meer... |
Uitbreiding functionaliteiten van het pakket inZichtDe volgende functionaliteiten, die eerder vanaf inControle beschikbaar waren, zijn bij het pakket inZicht toegevoegd:
|
TLS/SSL encryptie beschikbaar bij e-mailen vanuit SnelStartVoor het versturen van facturen e.d. vanuit SnelStart is het nu ook mogelijk gebruik te maken van TLS/SSL encryptie. Hierdoor kan er ook gemaild worden met gebruik van Hotmail- en Gmailaccounts. |
Bestanden opslaan als bijlage nu ook in het Windows licentiemodelDe mogelijkheid om bestanden als bijlage op te slaan bij een boeking is nu ook beschikbaar voor de gebruikers van het Windows licentiemodel. |
Bankafschriften inlezen in het boekhoudvensterHet handmatig inlezen van bankafschrfiten in het boekhoudvenster is nu ook beschikbaar voor de gebruikers van het Windows licentiemodel. |
Auditfile opvragen via Integratie (voorheen Gateway)Het is nu mogelijk voor software die met SnelStart gekoppeld is via SnelStart Integratie (voorheen Gateway) een auditfile op te vragen. |
Bankkoppeling met ABN AMROVanuit uw administratie maakt u direct verbinding met uw bankrekening bij ABN AMRO. De mutaties die plaatsgevonden hebben worden automatisch geboekt in uw administratie. |
Periodecontrole in online administratieAccountants die toegang hebben gekregen tot de online administratie van hun cliënten hebben nu de mogelijkheid de periode die zij controleren te blokkeren. Na controle kan de geblokkeerde periode de status gecontroleerd krijgen. (Uitsluitend in nieuwe SnelStart pakketten zoals inStap, inKaart enz.) |
Facturen archiveren bij inlezen UBLWanneer u UBL facturen inleest in SnelStart worden deze vertaald naar een nieuwe boeking in het dagboek Inkoop. Met deze functionaliteit wordt de factuur en de bijbehorende PDF netjes bij de boeking als bijlage opgeslagen. |
Snelheidsverbetering online administratieVerbetering van de algehele performance van de online administratie door middel van een efficiënter gebruik van opslagcapaciteit en communicatiestromen van en naar databases. |
Performance van diverse schermen verbeterdDoor een efficiëntere communicatie tussen SnelStart en de administratie-database is het opstarten van een aantal schermen verbeterd. In sommige gevallen is de opstarttijd zelfs gehalveerd. |
Bijlagen bij boekingenBij boekingen in het boekhoudvenster is het mogelijk bestanden tot max. 10Mb als bijlage toe te voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een PDF-bestand van een factuur. Bijgevoegde bestanden kunnen worden bekeken vanuit SnelStart. (Uitsluitend in nieuwe SnelStart pakketten zoals inStap, inKaart enz.) |
Handmatig bankafschriften inlezenIn het boekhoudvenster is het nu mogelijk direct een gedownload afschriftbestand in te lezen. In plaats van het bestand op te moeten slaan in een gespecificeerde map, kan nu een afschriftbestand in een willekeurige map gekozen worden. De standaardlocatie is echter de map Downloads, omdat hier de meeste bestanden automatisch worden opgeslagen. (Uitsluitend in nieuwe SnelStart pakketten zoals inStap, inKaart enz.) |
Pakketkeuze voor accountantsIn het scherm Licentiebeheer kunnen accountants- en administratiekantoren, die werken met SnelStart Accountant, hun pakketinstelling aanpassen aan het pakket dat hun klanten gebruiken. (Uitsluitend in nieuwe SnelStart Accountant pakket) |
Uitbreiding functionaliteiten van het pakket inZichtDe volgende functionaliteiten, die eerder vanaf inControle beschikbaar waren, zijn bij het pakket inZicht toegevoegd:
|
TLS/SSL encryptie beschikbaar bij e-mailen vanuit SnelStartVoor het versturen van facturen e.d. vanuit SnelStart is het nu ook mogelijk gebruik te maken van TLS/SSL encryptie. Hierdoor kan er ook gemaild worden met gebruik van Hotmail- en Gmailaccounts. |
Betalingskenmerk btw-aangifteHet betalingskenmerk en btw-nummer zijn zichtbaar in het btw-venster. Daarnaast is ook het IBAN van de belastingdienst zichtbaar in dit venster. Deze gegevens kunnen worden gekopieerd om ze te plakken in bijvoorbeeld een e-mailbericht of te gebruiken voor de betaling. |
Aangifte BTW en ICP: instellingen ondertekenen worden onthoudenDe gegevens die worden ingevuld bij ‘Aangifte ondertekenen’ worden onthouden. Zo worden de voorletters, tussenvoegsel, achternaam, telefoonnummer en beconnummer onthouden, zodat een volgende aangifte sneller kan worden gedaan. |
Uitbreiding functionaliteiten van het pakket inZichtDe volgende functionaliteiten, die eerder vanaf inControle beschikbaar waren, zijn bij het pakket inZicht toegevoegd:
|
BTW verlegd nu vanaf inKaartDe functionaliteit van btw-verlegd is verschoven naar inKaart, dit was voorheen inBalans. |
RDW wijzigingenWettelijke RDW-wijzigingen met betrekking tot afmelden APK zijn in het pakket toegepast. |
GrossierkoppelingenVanaf SnelStart 12.7 is het mogelijk om met SnelStart Garage uw administratie direct te koppelen met webshops van diverse grossiers zoals PartsCat (voorheen Brezan) en grossiers die zijn aangesloten bij Mijngrossier.nl en Aldoc. |
Verbeterde verwerking gestorneerde postenVanaf SnelStart 12.7 kunnen gestorneerde posten opnieuw worden klaargezet. Gestorneerde posten worden bovendien duidelijk gemarkeerd en voorzien van een afkeurcode. Hierdoor ziet u direct de reden van storneren. Lees meer... |
Wettelijke wijzigingDe gebreken die de APK-keurmeester kan opgeven zijn veranderd. Dit houdt in dat enkele gebreken zijn vervallen en nieuwe gebreken zijn toegevoegd. Daarnaast zijn er enkele tekstuele wijzigingen doorgevoerd. Deze wijziging is per 1 april 2015 ingegaan. |
TabbladbeheerVanaf SnelStart 12.5 kunt u gebruik maken van tabbladbeheer in het verkoop- en het inkoopvenster. Met het de knop tabbladen zet u SnelStart in de wijzigstand en kunt u de losse kaders schermonderdelen naar eigen inzicht verplaatsen. Van elk schermonderdeel kunt u een eigen tabblad maken, maar het is ook mogelijk om alle losse tabbladen te verzamelen als kader in het tabblad Algemeen. Lees en bekijk hier alles over tabbladbeheer. |
VoertuigenPer 1 maart 2015 past het RDC de berichtgeving aan rondom ORB. SnelStart heeft aanpassing gedaan zodat u deze diensten ook na 1 maart 2015 kan blijven gebruiken. |
Aanpassingen voor aangifte btw en ICP 2015Per 1 februari 2015 moet een OB en ICP aangifte met de Nederlands Taxonomie 9.0 verstuurd kunnen worden. In januari heeft SnelStart in het SnelStart Services platform taxonomie geïmplementeerd zodat u de aangiftes kan blijven versturen. |
Drempelbedrag instellen voor facturen via verkooporderbeheerIn SnelStart heeft u nu de mogelijkheid om een drempelbedrag voor factureren in te stellen. U stelt hiermee kleine factuurbedragen tijdelijk uit. Facturen worden verzameld totdat het minimum factuurbedrag is bereikt, of het ingestelde aantal dagen verstreken is. Lees hier meer over een drempelbedrag instellen. |
Online administratie (Beta)In SnelStart 12 is het nu mogelijk om naast een lokale of netwerk administratie ook een online administratie aan te maken. Een online administratie geeft u veel voordelen zoals het eenvoudig samenwerken met een administratiekantoor of accountant wanneer deze ook met SnelStart werkt. Omdat de online administratie een Beta is, zal deze op aanvraag beschikbaar zijn. Een online administratie kunt u hier aanvragen. Bekijk hier ons webinar over online administratie. |
Online back-up (Beta)In SnelStart 12 is de online back-up opgenomen. Hier vindt u een overzicht van alle back-ups die gemaakt zijn van uw online administraties. U kunt deze back-ups terugzetten, verwijderen of downloaden. |
Responsive User InterfaceIn SnelStart 12 zijn de belangrijkste schermen voorzien van een responsive user inferface. Dit betekent dat de schermen meeschalen met de resolutie van uw computer, de teksten zijn daarmee beter leesbaar geworden. |
Nieuwe productnamenDe software hanteert vanaf SnelStart 11 vijf nieuwe productnamen die staan voor vijf verschillende pakketten. De pakketten zijn samengesteld op basis van specifieke eigenschappen. U kunt kiezen uit inStap, inKaart, inBalans, inZicht of inControle. Heeft u nog een of meerdere oude producten van SnelStart? Dan verandert er voor u niets. Bij uitbreiding van uw software functionaliteit zult u pas overgaan op een van de vijf nieuwe pakketten. Bekijk hier ons webinar over het nieuwe licentiemodel. |
UitstralingSnelStart 12 hebben wij voorzien van een hedendaagse uitstraling. Er is ook aandacht besteed aan de lettertypes en de leesbaarheid van het product. |
Snel StartenIn SnelStart 12 is gekozen voor een nog gemakkelijker navigeerbaar menu (Ribbon). Onderdelen die u veel gebruikt vindt u op de verwachte plaats. Onderdelen die u minder gebruikt vindt u onder 'Instellingen'. Het menu 'Onderhoud' is verleden tijd. Op deze manier kunt u sneller het gewenste resultaat boeken. De functionaliteiten zijn uiteraard gelijk gebleven. Om gemakkelijker te wisselen tussen vensters is er voor gekozen om de vensters in tabbladen te tonen. Bekijk hier ons webinar over Starten met SnelStart 12. |
AdministratiebeheerHet oude menu 'Administratie' is met de komst van het nieuwe navigeermenu uitgefaseerd. De functionaliteiten vindt u grotendeels terug in het scherm 'Administratiebeheer'. |
Nieuwe database techniekHet database type MDB (MS Access) is in SnelStart 12 niet langer beschikbaar. Reden hiervoor is dat MDB in bepaalde situaties niet de gewenste stabiliteit geeft en uw database daardoor corrupt kan raken. Maakt u gebruik van een MDB administratie, dan wordt deze in SnelStart 12 geconverteerd naar een administratie van het type SQL. Bij de installatie van SnelStart 12 wordt SQL Express LocalDB geïnstalleerd op uw computer. Deze heeft u nodig om uw lokale SQL administratie te openen in SnelStart 12. De conversie van MDB naar het nieuwe type administratie gaat automatisch. Om uw data veilig te stellen maakt SnelStart 12 eerst een back-up van uw huidige administratie en plaatst deze in de map 'Backup MDB'. Deze map vindt u in dezelfde map als uw administratie. Bekijk hier ons webinar over multi-users en het gebruik van een lokale administratie in localDB. In SnelStart 12 is de optie om automatisch een herstelpunt te maken voor MDB administraties verwijderd. |
Nieuw standaard back-up formaatEen nieuwe back-up wordt in SnelStart 12 geëxporteerd naar een bacpac bestand. Dit is een standaard backup formaat van Microsoft SQL. Backups ouder dan versie 7 van SnelStart kunnen niet meer worden teruggezet in SnelStart 12. Hiervoor kan SnelStart 11 gebruikt worden. |
SnelStart Services PlatformSnelStart 12 werkt i.c.m. het SnelStart Services Platform. Dit is een online platform dat is voorzien van extra diensten die uw werkproces gemakkelijker maken, zoals het ophalen van uw licentiecode en het elektronisch aanleveren van uw aangifte via SBR. |
InloggenBij het opstarten van SnelStart 12 wordt een inlogscherm getoond. Met dit inlogscherm authentiseert u zich met uw Mijn SnelStart-inloggegevens voor het SnelStart Services Platform, en kunt u dus gebruik maken van de extra diensten van SnelStart. Bij het inloggen wordt direct uw licentie opgehaald en ingesteld. Deze hoeft u dus zelf niet meer op te halen vanuit Mijn SnelStart op de website. |
Eenvoudig werken met meerdere gebruikersHet werken met meerdere gebruikers is vanaf SnelStart 12.3 aanzienlijk verbeterd. In tegenstelling tot vorige versies wordt er vanaf SnelStart 12.3 gebruik gemaakt van één systeem voor het werken met meerdere gebruikers. |
Extra gebruikers aanmakenHeeft u een van de nieuwe vijf pakketten inStap, inKaart, inBalans, inZicht of InControle en wilt u met meerdere gebruikers in uw administratie(s) werken? Dan kunt u deze gebruikers aanmaken in het scherm 'Gebruikers'. De gebruikers die u aanmaakt ontvangen per e-mail instructies over het instellen van een wachtwoord en het downloaden van de software. |
RollenVoor de gebruikers die u aanmaakt in het scherm Gebruikers kunt u een rol instellen.
Standaard
|
SnelStart klaar voor SBR!SnelStart 12 is geschikt voor het aanleveren van een SBR aangifte (OB en ICP) aan de Belastingdienst. Dit is een dienst die wordt geleverd via het SnelStart Services Platform. Om van deze dienst gebruik te maken dient u te zijn ingelogd in SnelStart 12 met uw Mijn SnelStart-gegevens. Bekijk hier ons webinar over SBR-aangifte. |
![]() |
Voor het opgeloste punt staat een code beginnend met C003..., C004..., KB... of TFS... Deze code verwijst naar onze interne systemen. Mocht u vragen hebben over een bepaald punt, dan kunt u met deze code uw vraag stellen bij onze klantenservice. |
Administratiebeheer
C00636183 | Administratienamen die in de usersettings.ini werden opgeslagen, werden altijd met kleine letters in de administratielijst getoond. |
TFS60894 | Het bestand usersettings.ini gaf een foutrapport indien de gebruiker geen toegang tot het bestand of/de map had. |
Bankieren
TFS66964 | De knop "naar internetbankieren" werkte niet bij een rekening van de Knab. |
Basisopmaken
C00686363 | De meegeleverde opmaak voor de tweede aanmaning gaf een verkeerd (dubbel) totaal. |
Boekhouden
C00479312 | De betalingstermijn bij openstaande verkoopfacturen en aanmaningen werd verkeerd getoond/toegepast bij een afwijkende betalingstermijn in een boeking ten opzichte van de klantkaart na een deelbetaling op de factuur. |
C00684229 | Het inlezen van een eFactuur (ubl-bestand) met een btw-nummer NL000000000B01 kon erin resulteren dat alle inkoopfacturen (ubl-bestanden) op deze leverancier werden geboekt. Dit was bijvoorbeeld het geval bij bestanden die werden omgezet door go2ubl. |
Btw-aangifte
C00607729 | Bij het kiezen voor afwijkende bedragen in een afwijkend boekjaar ten opzichte van het ingestelde boekjaar kwam een foutrapport “alleen de laatst berekende aangifte kan worden geschat”. |
Diversen
C00684826 | Alle pdf-bestanden die werden gemaakt met de SnelStart Pdf-printer waren sinds 12.20 onterecht beveiligd tegen wijzigingen, ook offertes en rapportages. |
C00667795 | Bij het kopiëren van gegevens kwam soms een foutrapport “Gewenste Klembord-bewerking is mislukt.” |
Suppletieaangifte
C00681199 | Bij het afdrukken van een Suppletieaangifte kwam een foutrapport: “toegang tot bestand geweigerd” of “kan assembly itextsharp.dll niet vinden”. |
Verkopen
C00684606 | Indien een Pdf-bestand geopend was in een pdf-reader, konden wijzigingen niet worden opgeslagen. Nu toont SnelStart een melding indien dit het geval is. |
C00628836 | Bij een kopiefactuur kwam onterecht geen UBL bestand als bijlage mee. |