Release notes 12.2.0

Systeemeisen

Wanneer u software van derden installeert, zoals bijvoorbeeld Microsoft SQL Server, dient u er rekening mee te houden dat de systeemeisen van deze software kunnen afwijken van de systeemeisen van SnelStart. Hetzelfde geldt voor de systeemeisen die Microsoft Windows stelt.

Hardware-eisen:

  • Processor: Intel Core series (I3, I5, I7) of een vergelijkbare
  • AMD processor
  • Intern geheugen: 4 GB
  • Vrije schijfruimte: 200 MB
  • Scherm resolutie: 1920 x 1200

Software

Er zijn een aantal software vereisten om SnelStart te kunnen draaien. Deze software wordt tijdens installatie van SnelStart op uw computer geïnstalleerd. U hoeft deze dus niet zelf te installeren. Daarnaast zijn er een aantal optionele software-eisen die nodig zijn om met bepaalde functionaliteiten van SnelStart te werken.

Vereist:

  • Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 (zowel 32-bit als 64-bit besturingssystemen)
  • Microsoft .NET Framework 4
  • Microsoft SQL Express LocalDb 11.0

Optioneel:

  • SQL Server 2008, SQL Server 2012 (aanbevolen)
  • Microsoft Office 2007, Microsoft Office 2010, Microsoft Office 2013

Nieuw

Nieuwe productnamen

De software hanteert vanaf SnelStart 12 vijf nieuwe productnamen die staan voor vijf verschillende pakketten. De pakketten zijn samengesteld op basis van specifieke eigenschappen. U kunt kiezen uit SnelStart inStap, inKaart, inBalans, inZicht of inControle. Meer informatie over de vijf verschillende pakketten vindt u in onze brochure. Heeft u nog een of meerdere oude producten van SnelStart? Dan verandert er voor u niets. Bij uitbreiding van uw software functionaliteit zult u pas overgaan op een van de vijf nieuwe pakketten.

Uitstraling

SnelStart 12 hebben wij voorzien van een hedendaagse uitstraling. Er is ook aandacht besteed aan de
lettertypes en de leesbaarheid van het product.

SnelStarten

In SnelStart 12 is gekozen voor een nog gemakkelijker navigeerbaar menu (Ribbon). Onderdelen die u veel
gebruikt vindt u op de verwachte plaats. Onderdelen die u minder gebruikt vindt u onder Instellingen.
Zo is het menu Onderhoud verleden tijd. Op deze manier kunt u sneller het gewenste resultaat boeken.
De functionaliteiten zijn uiteraard gelijk gebleven. Om gemakkelijker van venster naar venster te klikken is er voor gekozen om de vensters in tabbladen te tonen. Zodat u snel kunt wisselen tussen vensters.

Snelheid

In SnelStart 12 is er aandacht besteed aan het optimaliseren van de snelheid. Er zijn metingen gedaan op de snelheid en op basis hiervan zijn er verbeterslagen doorgevoerd. Het zoeken en openen van een lijst werkt nu aanzienlijk sneller dan in eerdere versies. De komende tijd blijven we hier aandacht aan besteden.

Administratiebeheer

Het oude menu Administratie is met de komst van het nieuwe navigeermenu uitgefaseerd. De functionaliteit
vindt u grotendeels terug in het scherm Administratiebeheer.

Stabielere database

Het database type MDB (MS Access) is in SnelStart 12 niet langer beschikbaar. Reden hiervoor is dat MDB in bepaalde situaties niet de gewenste stabiliteit geeft en uw database daardoor corrupt kan raken. Maakt u
gebruik van een MDB administratie, dan wordt deze in SnelStart 12 geconverteerd naar een administratie van het type SQL. Bij de installatie van SnelStart 12 wordt SQL Express LocalDB geïnstalleerd op uw computer. Deze heeft u nodig om uw lokale SQL administratie te openen in SnelStart 12. De conversie van MDB naar het nieuwe type administratie gaat automatisch. Om uw data veilig te stellen maakt SnelStart 12 eerst een back-up van uw huidige administratie en plaatst deze in de map Backup MDB. Deze map vindt u in dezelfde map als uw administratie.

In SnelStart 12 is de optie om automatisch een herstelpunt te maken voor MDB administraties verwijderd.

Nieuw standaard back-up formaat

Een nieuwe back-up wordt in SnelStart 12 geëxporteerd naar een bacpac bestand. Dit is een standaard backup formaat van Microsoft SQL. Backups ouder dan versie 7 van SnelStart kunnen niet meer worden teruggezet in SnelStart 12. Hiervoor kan SnelStart 11 gebruikt worden.

SnelStart Services Platform

SnelStart 12 werkt i.c.m. het SnelStart Services Platform. Dit is een online platform dat is voorzien van extra diensten die uw werkproces gemakkelijker maken, zoals het ophalen van uw licentiecode en het elektronisch aanleveren van uw aangifte via SBR.

Inloggen

Bij het opstarten van SnelStart 12 wordt een inlog scherm getoond. Met dit inlogscherm authentiseert u zich met uw Mijn SnelStart-inloggegevens voor het SnelStart Services Platform, en kunt u dus gebruik maken van de extra diensten van SnelStart. Bij het inloggen wordt direct uw licentie opgehaald en ingesteld. Deze hoeft u dus zelf niet meer op te halen vanuit Mijn SnelStart op de website.

Eén inlog voor al uw administraties

In SnelStart 12 logt u bij opstarten in met uw Mijn SnelStart-gegevens. Heeft u één van de nieuwe vijf pakketten inStap, inKaart, inBalans, inZicht of inControle, dan krijgt u hiermee ook automatisch toegang tot uw administraties. Maakt u nog gebruik van een van de oude pakketten van SnelStart (Boek, Nota etc.) dan moet u wel inloggen in uw administraties.

Extra gebruikers aanmaken

Heeft u een van de nieuwe vijf pakketten inStap, inKaart, inBalans, inZicht of InControle en wilt u met meerdere gebruikers in uw administratie(s) werken? Dan kunt u deze gebruikers aanmaken in het scherm Gebruikers. De gebruikers die u aanmaakt ontvangen per e-mail instructies over het instellen van een wachtwoord en het downloaden van de software.

Door het toevoegen van een gebruiker wijzigt het periodieke bedrag dat in rekening wordt gebracht conform uw overeenkomst met SnelStart.

Rollen

Voor de gebruikers die u aanmaakt in het scherm Gebruikers kunt u een rol instellen.
SnelStart onderkent 2 type rollen: 

Beheerder

  • De beheerder kan hetzelfde als de hoofdgebruiker (de persoon die Snelstart heeft aangeschaft).

Standaard

  • De standaard gebruiker wordt beperkt tot het kunnen openen en werken in een administratie.
    De standaard gebruiker kan bijvoorbeeld geen gebruikers of administraties aanmaken

SnelStart klaar voor SBR!

SnelStart 12 is geschikt voor het aanleveren van een SBR aangifte (OB en ICP) aan de Belastingdienst. Dit is een dienst die wordt geleverd via het SnelStart Services Platform. Om van deze dienst gebruik te maken dient u te zijn ingelogd in SnelStart 12 met uw Mijn SnelStart-gegevens.

Online administratie

In SnelStart 12 is het nu mogelijk om naast een lokale of netwerk administratie ook een online administratie
aan te maken. U zet uw SnelStart administratie dan in de cloud bij Microsoft. Een online administratie geeft u veel voordelen zoals het werken vanaf verschillende locaties en een eenvoudige samenwerking met uw administratiekantoor of accountant.

Online back-up

In SnelStart 12 is de online back-up opgenomen. Hier vindt u een overzicht van alle back-ups die gemaakt zijn van uw online administraties. U kunt deze back-ups terugzetten, verwijderen of downloaden.

Online administratie

SnelStart 12 ondersteunt volledig SQL Server 2014.

TFS17577: Om een nieuwe administratie aan te maken moet de gebruiker van het nieuwe licentiemodel ‘Beheerder’ rechten hebben. Indien een gebruiker niet is ingelogd, kan deze controle niet worden gedaan en mag de gebruiker geen nieuwe administratie aanmaken.

TFS19207: Het is vanaf 12.1.0 mogelijk om een Mijn SnelStart-gebruiker van buiten het eigen account toegang te geven tot lokale- en netwerkadministraties. Dit kan gebruikt worden indien bijvoorbeeld een back-up moet worden uitgewisseld met een bedrijf of persoon die een eigen licentie van SnelStart heeft.

TFS14538: Vanaf 12.1.0 is het mogelijk om 30 dagen aaneengesloten zonder internetverbinding te kunnen werken met SnelStart. Na 23 dagen krijgt u een herinnering dat u moet inloggen om door te kunnen werken.

TFS16965: Vanaf 12.1.0 wordt de status van de verbinding met het Services Platform weergegeven:

  • Verbonden met SnelStart Services Platform
  • Niet verbonden met SnelStart Services Platform
  • Geen internetverbinding
TFS19210: Vanaf 12.1.0 is het mogelijk om de naam van een administratie te wijzigen.

TFS21081: In het scherm om een btw aangifte of ICP aangifte te onderteken is de term initialen aangepast naar voorletters.

 


OPGELOSTE PUNTEN

TFS18481: Na het verlopen van de licentie was werken in de administratie nog wel mogelijk.

TFS19416: De periode uitwisseling was niet toegankelijk voor een gebruiker met de rol ‘Standaard’.

TFS19704: Voor online administraties is het niet mogelijk om een naam langer dan 80 karakters te gebruiken. De maximale lengte voor administratienaam is daarom beperkt tot 80 karakters.

TFS20018: Indien een administratienaam een vreemd teken bevat komt de melding ‘Fase 5 foutmelding bij openen administratie’. Dit is opgelost.

TFS20165: Indien er een Fout 500 optrad bij versturen van een aangifte werd er geen Incidentnummer getoond. Dit is opgelost.

TFS20224: Bij het wisselen van gebruiker met rol ‘standaard’ naar gebruiker met rol ‘beheerder’ update de ribbon incorrect. Dit is opgelost.

TFS20359: Apostrof in administratienaam geeft ongeldigheidsmelding. Dit is opgelost.

TFS20422: Naam wijzigen van administratie geeft niet de oude naam als standaard invulling van het veld. Dit is opgelost.

TFS21086: De F2 knop is actief waar ‘naam wijzigen’ knop inactief is. Dit is opgelost.

TFS21087: Naam wijzigen naar een identieke naam als origineel geeft een vreemde foutmelding. Dit is aangepast naar een nette foutmelding.

TFS21384: Invoerveld naast ‘Stop met zoeken’ bij ‘Administratie toevoegen’ werkt niet. Dit is opgelost.

TFS21474: Indien er twee administraties in de lijst staan bij administratiebeheer dan werkt het openen van de administratie niet. Dit is opgelost.

TFS22111: De term ‘back-up’ in administratiebeheer is onjuist geschreven. Dit is aangepast.

TFS22131: Administratiebeheer refresht onjuist, waardoor per ongeluk een verkeerde administratie geopend wordt. Dit is opgelost.

TFS22362: Het toekennen van rechten in het scherm rechten vóór opslaan van het toegangsrecht geeft een nullreference foutmelding. Dit is opgelost.


BEKENDE FOUTEN

SnelStart Integratie

SnelStart Gateway is gewijzigd naar Integratie. Integratie is nu niet beschikbaar voor klanten om te gebruiken. Onze partners bieden wij eerst de mogelijkheid om SnelStart Integratie te testen in SnelStart 12.

Uitlijning knoppen, wegvallen teksten

Bij een aantal vensters vallen er nog teksten weg en zijn teksten op knoppen niet in alle gevallen uitgelijnd.
Dit is bekend en wordt opgelost bij de uitlevering van de definitieve release.

Resolutie en DPI

 

      • Resolutie: de eerste versie SnelStart 12 werkt niet optimaal onder een lage resolutie. Als er met een resolutie wordt gewerkt die lager is dan in de systeemeisen aangeven, kunnen er gegevens en knoppen niet volledig zichtbaar zijn en velden wegvallen. In de release van SnelStart 12 wordt dit weer volledig ondersteund.
      • DPI: Onder 125% DPI werkt SnelStart 12 niet optimaal. Er kunnen teksten wegvallen en knoppen kunnen niet volledig zichtbaar zijn. In de release van SnelStart 12 wordt dit weer volledig ondersteund.

TFS15139: Afbeeldingen in voet van een sjabloon worden niet altijd afgedrukt naar PDF.
Oplossing: Er wordt gezocht naar een structurele oplossing. Helaas is deze nog niet gevonden. In één van de volgende versies van 12 hopen wij dit probleem te verhelpen.

TFS21404: Hoeveelheidsbepaling aan de hand van datumvelden werkt niet.

TFS22089: Wijziging op artikelkaart in extra velden resulteert niet in mogelijkheid tot opslaan.

TFS19542: Bij het invoeren van een groot aantal orderregels treedt af en toe een vertraging op.

TFS19542: Een Dymo etiket wordt half afgedrukt en wanneer je het formaat aanpast bij printerinstellingen wordt dat niet vastgehouden.

TFS19542: Bij het wijzigen van een importprofiel worden de velden onterecht leeg gegooid.

TFS23257: Het uitwisselen via back-up kan tot problemen in de toegang tot administraties leiden. In 12.1.6 zal bij het maken van een back-up geadviseerd worden om periode uitwisseling te gebruiken.

TFS23520: Melding ‘Ongeldig wachtwoord’ wanneer direct na upgraden offline gewerkt wordt en ingelogd wordt op een lokale administratie.

TFS24089: Toevoegen accountant geeft de melding: ‘De aanvraag voldoet niet aan de gestelde ingangseisen’.

TFS23848: Toegangsrecht van een externe gebruiker kan niet direct na het verlenen gekoppeld worden aan een interne gebruiker.