Release notes 12.1.0

Systeemeisen

Wanneer u software van derden installeert, zoals bijvoorbeeld Microsoft SQL Server, dient u er rekening mee te houden dat de systeemeisen van deze software kunnen afwijken van de systeemeisen van SnelStart. Hetzelfde geldt voor de systeemeisen die Microsoft Windows stelt.

Hardware-eisen:

  • Processor: Intel Core series (I3, I5, I7) of een vergelijkbare
  • AMD processor
  • Intern geheugen: 4 GB
  • Vrije schijfruimte: 200 MB
  • Scherm resolutie: 1920 x 1200

Software

Er zijn een aantal software vereisten om SnelStart te kunnen draaien. Deze software wordt tijdens installatie van SnelStart op uw computer geïnstalleerd. U hoeft deze dus niet zelf te installeren. Daarnaast zijn er een aantal optionele software-eisen die nodig zijn om met bepaalde functionaliteiten van SnelStart te werken.

Vereist:

  • Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 (zowel 32-bit als 64-bit besturingssystemen)
  • Microsoft .NET Framework 4
  • Microsoft SQL Express LocalDb 11.0

Optioneel:

  • SQL Server 2008, SQL Server 2012 (aanbevolen)
  • Microsoft Office 2007, Microsoft Office 2010, Microsoft Office 2013

Nieuw

Nieuwe productnamen

De software hanteert vanaf SnelStart 12 vijf nieuwe productnamen die staan voor vijf verschillende pakketten. De pakketten zijn samengesteld op basis van specifieke eigenschappen. U kunt kiezen uit SnelStart inStap, inKaart, inBalans, inZicht of inControle. Meer informatie over de vijf verschillende pakketten vindt u in onze brochure. Heeft u nog een of meerdere oude producten van SnelStart? Dan verandert er voor u niets. Bij uitbreiding van uw software functionaliteit zult u pas overgaan op een van de vijf nieuwe pakketten.

Uitstraling

SnelStart 12 hebben wij voorzien van een hedendaagse uitstraling. Er is ook aandacht besteed aan de
lettertypes en de leesbaarheid van het product.

SnelStarten

In SnelStart 12 is gekozen voor een nog gemakkelijker navigeerbaar menu (Ribbon). Onderdelen die u veel
gebruikt vindt u op de verwachte plaats. Onderdelen die u minder gebruikt vindt u onder Instellingen.
Zo is het menu Onderhoud verleden tijd. Op deze manier kunt u sneller het gewenste resultaat boeken.
De functionaliteiten zijn uiteraard gelijk gebleven. Om gemakkelijker van venster naar venster te klikken is er voor gekozen om de vensters in tabbladen te tonen. Zodat u snel kunt wisselen tussen vensters.

Snelheid

In SnelStart 12 is er aandacht besteed aan het optimaliseren van de snelheid. Er zijn metingen gedaan op de snelheid en op basis hiervan zijn er verbeterslagen doorgevoerd. Het zoeken en openen van een lijst werkt nu aanzienlijk sneller dan in eerdere versies. De komende tijd blijven we hier aandacht aan besteden.

Administratiebeheer

Het oude menu Administratie is met de komst van het nieuwe navigeermenu uitgefaseerd. De functionaliteit
vindt u grotendeels terug in het scherm Administratiebeheer.

Stabielere database

Het database type MDB (MS Access) is in SnelStart 12 niet langer beschikbaar. Reden hiervoor is dat MDB in bepaalde situaties niet de gewenste stabiliteit geeft en uw database daardoor corrupt kan raken. Maakt u
gebruik van een MDB administratie, dan wordt deze in SnelStart 12 geconverteerd naar een administratie van het type SQL. Bij de installatie van SnelStart 12 wordt SQL Express LocalDB geïnstalleerd op uw computer. Deze heeft u nodig om uw lokale SQL administratie te openen in SnelStart 12. De conversie van MDB naar het nieuwe type administratie gaat automatisch. Om uw data veilig te stellen maakt SnelStart 12 eerst een back-up van uw huidige administratie en plaatst deze in de map Backup MDB. Deze map vindt u in dezelfde map als uw administratie.

In SnelStart 12 is de optie om automatisch een herstelpunt te maken voor MDB administraties verwijderd.

Nieuw standaard back-up formaat

Een nieuwe back-up wordt in SnelStart 12 geëxporteerd naar een bacpac bestand. Dit is een standaard backup formaat van Microsoft SQL. Backups ouder dan versie 7 van SnelStart kunnen niet meer worden teruggezet in SnelStart 12. Hiervoor kan SnelStart 11 gebruikt worden.

SnelStart Services Platform

SnelStart 12 werkt i.c.m. het SnelStart Services Platform. Dit is een online platform dat is voorzien van extra diensten die uw werkproces gemakkelijker maken, zoals het ophalen van uw licentiecode en het elektronisch aanleveren van uw aangifte via SBR.

Inloggen

Bij het opstarten van SnelStart 12 wordt een inlog scherm getoond. Met dit inlogscherm authentiseert u zich met uw Mijn SnelStart-inloggegevens voor het SnelStart Services Platform, en kunt u dus gebruik maken van de extra diensten van SnelStart. Bij het inloggen wordt direct uw licentie opgehaald en ingesteld. Deze hoeft u dus zelf niet meer op te halen vanuit Mijn SnelStart op de website.

Eén inlog voor al uw administraties

In SnelStart 12 logt u bij opstarten in met uw Mijn SnelStart-gegevens. Heeft u één van de nieuwe vijf pakketten inStap, inKaart, inBalans, inZicht of inControle, dan krijgt u hiermee ook automatisch toegang tot uw administraties. Maakt u nog gebruik van een van de oude pakketten van SnelStart (Boek, Nota etc.) dan moet u wel inloggen in uw administraties.

Extra gebruikers aanmaken

Heeft u een van de nieuwe vijf pakketten inStap, inKaart, inBalans, inZicht of InControle en wilt u met meerdere gebruikers in uw administratie(s) werken? Dan kunt u deze gebruikers aanmaken in het scherm Gebruikers. De gebruikers die u aanmaakt ontvangen per e-mail instructies over het instellen van een wachtwoord en het downloaden van de software.

Door het toevoegen van een gebruiker wijzigt het periodieke bedrag dat in rekening wordt gebracht conform uw overeenkomst met SnelStart.

Rollen

Voor de gebruikers die u aanmaakt in het scherm Gebruikers kunt u een rol instellen.
SnelStart onderkent 2 type rollen: 

Beheerder

  • De beheerder kan hetzelfde als de hoofdgebruiker (de persoon die Snelstart heeft aangeschaft).
Standaard
    • De standaard gebruiker wordt beperkt tot het kunnen openen en werken in een administratie.
      De standaard gebruiker kan bijvoorbeeld geen gebruikers of administraties aanmaken

SnelStart klaar voor SBR!

SnelStart 12 is geschikt voor het aanleveren van een SBR aangifte (OB en ICP) aan de Belastingdienst. Dit is een dienst die wordt geleverd via het SnelStart Services Platform. Om van deze dienst gebruik te maken dient u te zijn ingelogd in SnelStart 12 met uw Mijn SnelStart-gegevens.

Online administratie

In SnelStart 12 is het nu mogelijk om naast een lokale of netwerk administratie ook een online administratie
aan te maken. U zet uw SnelStart administratie dan in de cloud bij Microsoft. Een online administratie geeft u veel voordelen zoals het werken vanaf verschillende locaties en een eenvoudige samenwerking met uw administratiekantoor of accountant.

Online back-up

In SnelStart 12 is de online back-up opgenomen. Hier vindt u een overzicht van alle back-ups die gemaakt zijn van uw online administraties. U kunt deze back-ups terugzetten, verwijderen of downloaden.

Online administratie

SnelStart 12 ondersteunt volledig SQL Server 2014.

TFS17577: Om een nieuwe administratie aan te maken moet de gebruiker van het nieuwe licentiemodel
‘Beheerder’ rechten hebben. Indien een gebruiker niet is ingelogd kan deze controle niet worden gedaan en
mag de gebruiker geen nieuwe administratie aanmaken.

TFS19207: Het is vanaf 12.1.0 mogelijk om een Mijn SnelStart gebruiker van buiten het eigen account toegang
te geven tot lokale- en netwerkadministraties. Dit kan gebruikt worden indien bijvoorbeeld een back-up moet
worden uitgewisseld met een bedrijf of persoon die een eigen licentie van SnelStart heeft.

TFS14538: Vanaf 12.1.0 is het mogelijk om 30 dagen aaneengesloten zonder internetverbinding te kunnen
werken met SnelStart. Na 23 dagen krijgt u een herinnering dat u moet inloggen om door te kunnen werken.

TFS16965: Vanaf 12.1.0 wordt de status van de verbinding met het Services Platform weergegeven:

  • Verbonden met SnelStart Services Platform
  • Niet verbonden met SnelStart Services Platform
  • Geen internetverbinding

TFS19210: Vanaf 12.1.0 is het mogelijk om de naam van een administratie te wijzigen.

 


OPGELOSTE PUNTEN

TFS19496: De invoer van een factuurnummer het factuur(F4) veld gaat niet naar behoren. Het factuurnummer wordt onterecht afgekapt.
Oplossing: Factuurnummers zijn in de versie 12.1.0 weer correct en volledig in te voeren.

TFS19672: Bij het versturen van facturen vanuit Verkooporderbeheer wordt er geen UBL bestand meegestuurd.
Oplossing: In versie 12.1.0 wordt vanuit Verkooporderbeheer weer een UBL bestand meegestuurd bij het maken van facturen.

TFS19747: Bij het door-enteren naar een boekingsvoorstel verschijnt een foutmelding.
Oplossing: In versie 12.1.0 kan een boekingsvoorstel weer correct worden verwerkt.

TFS19820: Een periodebestand die in versie 11 gemaakt is kan in versie 12 niet geïmporteerd worden.
Oplossing: In versie 12.1.0 kan een periode vanuit versie 11 wel geïmporteerd worden. Als de klant de gecontroleerde periode importeert moet deze wel beschikken over SnelStart 12.

TFS19918: Wanneer de gateway van SnelStart 12 is gebruikt dan lukt het niet meer de gateway van versie 11 te gebruiken wanneer SnelStart 12 is verwijderd en 11 opnieuw is geïnstalleerd. Dit moet wel mogelijk zijn.
Oplossing: In versie 12.1.0 wordt de gateway.DLL weer correct geregistreerd.

TFS19945: Na het openen in de 12.0.2 verdwijnen er administraties uit de administratiebeheer.
Oplossing: In 12.1.0 blijven de administraties staan in administratiebeheer en hoeven niet opnieuw toegevoegd te worden.

TFS16838: Het exporteren van een periode naar de accountant geeft een foutmelding bij het gebruik van de een inStap licentie.
Oplossing: Periode-uitwisseling is weer mogelijk met een inStap licentie.

TFS19848/16627: SnelStart Garage is nog niet te gebruiken vanaf het pakket inzicht.
Oplossing: vanaf 12.1.0 is Garage te gebruiken vanaf inzicht.

TFS16680: ‘Grootboekrubrieken’ is onterecht aanwezig bij instap en inKaart.
Oplossing: ‘Grootboekrubrieken’ is beschikbaar vanaf inBalans.

TFS17058: Het selecteren van een verkoper in het verkoopvenster is onterecht beschikbaar vanaf het pakket inStap.
Oplossing: Vanaf 12.1.0 is dit beschikbaar vanaf inBalans.

TFS18040: Na het minimaliseren opent SnelStart met een wit scherm, hierdoor lijkt het of het programma vast loopt.
Oplossing: Vanaf 12.1.0 speelt dit probleem niet meer.

TFS17576: Orders bijwerken in ‘Prijswijzigingen orders’ met alleen rechten ‘Prijswijzigingen orders’ geeft een foutmelding.
Oplossing: De prijzen zijn weer correct te wijzigen.

TFS9848: Het importeren van een XLSX-bestand is niet mogelijk als er Office 2007(x64) of hoger is geïnstalleerd.
Oplossing: Bij het importeren in 12.1.0 wordt er een melding weergegeven dat dit alleen mogelijk is door installatie van bepaalde componenten, de klanten kunnen deze via een link downloaden.

TFS17575: Als het recht ‘Analyseer verkoopprijs’ is aangezet, is de knop wel beschikbaar, maar de functionaliteit niet.
Oplossing: Deze functionaliteit kan weer gebruikt worden, ook met beperkte rechten.

TFS16830: De ‘Dymo knop’ valt weg achter de ‘Afdrukvoorbeeldknop’ bij een inStap licentie, dus zonder exporteren.
Oplossing: De ‘Dymo knop’ is nu weer volledig zichtbaar vanaf inStap.

TFS13316: Bij het opstarten van een venster met veel relatiegegevens, moeten deze gegevens niet geladen worden tijdens het starten van het scherm, maar alleen als de gegevens nodig zijn.
Oplossing: Vanaf versie 12.1.0 wordt dit scherm sneller geladen.

TFS16517: Indien de internetverbinding verbroken wordt tijdens het werken in SnelStart, kan dit leiden tot langdurig niet reageren van de applicatie.
Oplossing: Vanaf versie 12.1.0 wordt getoond wanneer de internetverbinding verbroken is. De applicatie blijft goed reageren.

TFS18078: De hoofdgebruiker van een account kan zijn rol wijzigen naar ‘Standaard’, waardoor deze zijn beheerdersrechten verliest.
Oplossing: De rol van de hoofdgebruiker is niet te wijzigen. De hoofdgebruiker is altijd beheerder.

TFS18223: Het verversen van het inloggen gaat fout na langdurige inactiviteit. Een foutmelding wordt getoond.
Oplossing: Het verversen van het inloggen gaat nu goed.

TFS19942: Alfanumerieke wachtwoorden behorende bij PKI overheid certificaten waren niet in te vullen in ‘Elektronische aangifte instellingen’.
Oplossing: Alfanumerieke wachtwoorden zijn in te vullen.

TFS16322: Het is niet duidelijk welke velden verplicht zijn in het scherm ‘Aangifte ondertekenen’ bij verzenden OB aangifte of Opgaaf ICP.
Oplossing: Verplichte velden worden aangegeven met een *.


BEKENDE FOUTEN

SnelStart Integratie

SnelStart Gateway is gewijzigd naar Integratie. Integratie is nu niet beschikbaar voor klanten om te gebruiken. Onze partners bieden wij eerst de mogelijkheid om SnelStart Integratie te testen in SnelStart 12.

Uitlijning knoppen, wegvallen teksten

Bij een aantal vensters vallen er nog teksten weg en zijn teksten op knoppen niet in alle gevallen uitgelijnd.
Dit is bekend en wordt opgelost bij de uitlevering van de definitieve release.

Resolutie en DPI

 

  • Resolutie: de eerste versie SnelStart 12 werkt niet optimaal onder een lage resolutie. Als er met een resolutie wordt gewerkt die lager is dan in de systeemeisen aangeven, kunnen er gegevens en knoppen niet volledig zichtbaar zijn en velden wegvallen. In de release van SnelStart 12 wordt dit weer volledig ondersteund.
  • DPI: Onder 125% DPI werkt SnelStart 12 niet optimaal. Er kunnen teksten wegvallen en knoppen kunnen niet volledig zichtbaar zijn. In de release van SnelStart 12 wordt dit weer volledig ondersteund.

Melding bij inloggen SnelStart 12.1.0

Indien u al gewerkt heeft met SnelStart 12.0.x kan tijdens de eerste keer inloggen in SnelStart 12.1.0 een melding naar voren komen dat u reeds ingelogd bent vanaf een andere locatie. Deze melding kunt u negeren,en doorgaan met inloggen.

SQL backup terug zetten

Op dit moment is het niet mogelijk een backup bestand van een SQL administratie terug te zetten. In een volgende versie van SnelStart wordt dit probleem opgelost. Als tijdelijke oplossing voor dit punt kunt u er voor kiezen om een kopie van uw SQL administratie te maken en deze toe te voegen in versie 12.1.0.

TFS18958: Het wijzigen van de naam van een SQL administratie waarbij de actie uitgevoerd wordt op een ander werkstation binnen het netwerk wordt niet geblokkeerd.
Oplossing: Het is niet mogelijk om een naam te wijzigen van een SQL administratie als deze actie niet wordt uitgevoerd op de locatie waar de SQL Server is geïnstalleerd. In een volgende versie wordt de actie om de naam van administratie te hernoemen in deze situatie dan ook geblokkeerd.

TFS15139: Afbeeldingen in voet van een sjabloon worden niet altijd afgedrukt naar PDF.
Oplossing: Er wordt gezocht naar een structurele oplossing. Helaas is deze nog niet gevonden. In één van de volgende versies van 12 hopen wij dit probleem te verhelpen.

TFS20344: Het selecteren van een grootboekrekening werkt niet gelijk aan versie 10. Met de pijltjestoetsen kan geen voorkeur grootboekrekening meer geselecteerd worden.

TFS20345: Een boekingsvoorstel kan niet meer genegeerd worden met een tab toets als er nog niets is geselecteerd. Dit werkt anders dan in v10 en v11.

TFS20353: Als er een uitgegeven of ontvangen bedrag is ingevoerd in Boekhouden wordt meteen een klant of leverancier geselecteerd bij factuur(F4). In versie 11 en versie 12 werkt dit nog niet op dezelfde manier als in versie 10.

TFS20434: De back-up die wordt gemaakt tijdens de conversie van de administratie naar LOCALDB wordt onterecht bijgewerkt. Hierdoor is bij het openen van deze MDB administratie in v11 geen periode uitwisseling meer mogelijk.

TFS20349: Als er een boekingsvoorstel is geplaatst waarin een grootboekrekening met functie 30 voor komt dan kan het btw tarief niet meer gewijzigd worden, dit kan alleen als er met de muis wordt gewerkt.