Release notes 12.0.2

Systeemeisen

Wanneer u software van derden installeert, zoals bijvoorbeeld Microsoft SQL Server, dient u er rekening mee te houden dat de systeemeisen van deze software kunnen afwijken van de systeemeisen van SnelStart. Hetzelfde geldt voor de systeemeisen die Microsoft Windows stelt.

Hardware-eisen:

  • Processor: Intel Core series (I3, I5, I7) of een vergelijkbare
  • AMD processor
  • Intern geheugen: 4 GB
  • Vrije schijfruimte: 200 MB
  • Scherm resolutie: 1920 x 1200

Software

Er zijn een aantal software vereisten om SnelStart te kunnen draaien. Deze software wordt tijdens installatie van SnelStart op uw computer geïnstalleerd. U hoeft deze dus niet zelf te installeren. Daarnaast zijn er een aantal optionele software-eisen die nodig zijn om met bepaalde functionaliteiten van SnelStart te werken.

Vereist:

  • Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 (zowel 32-bit als 64-bit besturingssystemen)
  • Microsoft .NET Framework 4
  • Microsoft SQL Express LocalDb 11.0

Optioneel:

  • SQL Server 2008, SQL Server 2012 (aanbevolen)
  • Microsoft Office 2007, Microsoft Office 2010, Microsoft Office 2013

Nieuw

Nieuwe productnamen

De software hanteert vanaf SnelStart 12 vijf nieuwe productnamen die staan voor vijf verschillende pakketten. De pakketten zijn samengesteld op basis van specifieke eigenschappen. U kunt kiezen uit SnelStart inStap, inKaart, inBalans, inZicht of inControle. Meer informatie over de vijf verschillende pakketten vindt u in onze brochure. Heeft u nog een of meerdere oude producten van SnelStart? Dan verandert er voor u niets. Bij uitbreiding van uw software functionaliteit zult u pas overgaan op een van de vijf nieuwe pakketten.

Uitstraling

SnelStart 12 hebben wij voorzien van een hedendaagse uitstraling. Er is ook aandacht besteed aan de
lettertypes en de leesbaarheid van het product.

SnelStarten

In SnelStart 12 is gekozen voor een nog gemakkelijker navigeerbaar menu (Ribbon). Onderdelen die u veel
gebruikt vindt u op de verwachte plaats. Onderdelen die u minder gebruikt vindt u onder Instellingen.
Zo is het menu Onderhoud verleden tijd. Op deze manier kunt u sneller het gewenste resultaat boeken.
De functionaliteiten zijn uiteraard gelijk gebleven. Om gemakkelijker van venster naar venster te klikken is er voor gekozen om de vensters in tabbladen te tonen. Zodat u snel kunt wisselen tussen vensters.

Snelheid

In SnelStart 12 is er aandacht besteed aan het optimaliseren van de snelheid. Er zijn metingen gedaan op de snelheid en op basis hiervan zijn er verbeterslagen doorgevoerd. Het zoeken en openen van een lijst werkt nu aanzienlijk sneller dan in eerdere versies. De komende tijd blijven we hier aandacht aan besteden.

Administratiebeheer

Het oude menu Administratie is met de komst van het nieuwe navigeermenu uitgefaseerd. De functionaliteit
vindt u grotendeels terug in het scherm Administratiebeheer.

Stabielere database

Het database type MDB (MS Access) is in SnelStart 12 niet langer beschikbaar. Reden hiervoor is dat MDB in bepaalde situaties niet de gewenste stabiliteit geeft en uw database daardoor corrupt kan raken. Maakt u
gebruik van een MDB administratie, dan wordt deze in SnelStart 12 geconverteerd naar een administratie van het type SQL. Bij de installatie van SnelStart 12 wordt SQL Express LocalDB geïnstalleerd op uw computer. Deze heeft u nodig om uw lokale SQL administratie te openen in SnelStart 12. De conversie van MDB naar het nieuwe type administratie gaat automatisch. Om uw data veilig te stellen maakt SnelStart 12 eerst een back-up van uw huidige administratie en plaatst deze in de map Backup MDB. Deze map vindt u in dezelfde map als uw administratie.

In SnelStart 12 is de optie om automatisch een herstelpunt te maken voor MDB administraties verwijderd.

Nieuw standaard back-up formaat

Een nieuwe back-up wordt in SnelStart 12 geëxporteerd naar een bacpac bestand. Dit is een standaard backup formaat van Microsoft SQL. Backups ouder dan versie 7 van SnelStart kunnen niet meer worden teruggezet in SnelStart 12. Hiervoor kan SnelStart 11 gebruikt worden.

SnelStart Services Platform

SnelStart 12 werkt i.c.m. het SnelStart Services Platform. Dit is een online platform dat is voorzien van extra diensten die uw werkproces gemakkelijker maken, zoals het ophalen van uw licentiecode en het elektronisch aanleveren van uw aangifte via SBR.

Inloggen

Bij het opstarten van SnelStart 12 wordt een inlog scherm getoond. Met dit inlogscherm authentiseert u zich met uw Mijn SnelStart-inloggegevens voor het SnelStart Services Platform, en kunt u dus gebruik maken van de extra diensten van SnelStart. Bij het inloggen wordt direct uw licentie opgehaald en ingesteld. Deze hoeft u dus zelf niet meer op te halen vanuit Mijn SnelStart op de website.

Eén inlog voor al uw administraties

In SnelStart 12 logt u bij opstarten in met uw Mijn SnelStart-gegevens. Heeft u één van de nieuwe vijf pakketten inStap, inKaart, inBalans, inZicht of inControle, dan krijgt u hiermee ook automatisch toegang tot uw administraties. Maakt u nog gebruik van een van de oude pakketten van SnelStart (Boek, Nota etc.) dan moet u wel inloggen in uw administraties.

Extra gebruikers aanmaken

Heeft u een van de nieuwe vijf pakketten inStap, inKaart, inBalans, inZicht of InControle en wilt u met meerdere gebruikers in uw administratie(s) werken? Dan kunt u deze gebruikers aanmaken in het scherm Gebruikers. De gebruikers die u aanmaakt ontvangen per e-mail instructies over het instellen van een wachtwoord en het downloaden van de software.

Door het toevoegen van een gebruiker wijzigt het periodieke bedrag dat in rekening wordt gebracht conform uw overeenkomst met SnelStart.

Rollen

Voor de gebruikers die u aanmaakt in het scherm Gebruikers kunt u een rol instellen.
SnelStart onderkent 2 type rollen: 

Beheerder

  • De beheerder kan hetzelfde als de hoofdgebruiker (de persoon die Snelstart heeft aangeschaft).
Standaard
    • De standaard gebruiker wordt beperkt tot het kunnen openen en werken in een administratie.
      De standaard gebruiker kan bijvoorbeeld geen gebruikers of administraties aanmaken

SnelStart klaar voor SBR!

SnelStart 12 is geschikt voor het aanleveren van een SBR aangifte (OB en ICP) aan de Belastingdienst. Dit is een dienst die wordt geleverd via het SnelStart Services Platform. Om van deze dienst gebruik te maken dient u te zijn ingelogd in SnelStart 12 met uw Mijn SnelStart-gegevens.

Online administratie

In SnelStart 12 is het nu mogelijk om naast een lokale of netwerk administratie ook een online administratie
aan te maken. U zet uw SnelStart administratie dan in de cloud bij Microsoft. Een online administratie geeft u veel voordelen zoals het werken vanaf verschillende locaties en een eenvoudige samenwerking met uw administratiekantoor of accountant.

Online back-up

In SnelStart 12 is de online back-up opgenomen. Hier vindt u een overzicht van alle back-ups die gemaakt zijn van uw online administraties. U kunt deze back-ups terugzetten, verwijderen of downloaden.

Online administratie

SnelStart 12 ondersteunt volledig SQL Server 2014.


OPGELOSTE PUNTEN

TFS19027: Bij het inloggen wordt niet het juiste wachtwoord onthouden.
Oplossing: Het juiste wachtwoord wordt nu opgeslagen waardoor er weer automatisch ingelogd kan worden.

TFS17851: Documentatie omtrent SnelStart Integratie is niet up-to-date en ontbreekt in de setup.
Oplossing: Documentatie is in SnelStart 12.0.2 weer volledig bijgewerkt.

TFS18015: De methode om een administratie te openen via SnelStart Integratie levert een foutmelding op.
Oplossing: Deze methode is aangepast en openen van een administratie via een folder levert geen foutmelding meer op.

TFS18178: Bij het invoeren van een bedrag verschijnt een boekingsvoorstel. Het selecteren van dit boekingsvoorstel is in een aantal gevallen niet mogelijk.
Oplossing: In SnelStart 12.0.2 kan in alle situaties waarin men op een boekingsvoorstel klikt deze ook weer geplaatst worden.

TFS18908: Als een eigen logo is geplaatst in een opmaak dan volgt er bij het klikken op een willekeurig overzicht een foutmelding.
Oplossing: Deze foutmelding treedt in versie 12.0.2 niet meer op.

TFS17350: Bij het wijzigen van kaartenbakken ontbreekt op dit moment het veld om kaartenbakken aan te passen.
Oplossing: In versie 12.0.2 kunnen kaartenbakken weer aangepast worden.

TFS18614: Bij het kopiëren van een SQL administratie waarbij er met SQL authenticatie is ingelogd op de SQL Server, volgt er bij het kopiëren de foutmelding ”ongeldige lengte voor Base-64-tekensetmatrix of tekenreeks”.
Oplossing: In versie 12.0.2 treedt deze fout niet meer op bij het kopiëren naar de SQL Server.

TFS15807: In het boekvenster is het niet mogelijk om op trefwoord te zoeken. Bij het invoeren van een zoekopdracht is het slechts mogelijk om één letter in te voeren.
Oplossing: in versie 12.0.2 kan weer een volledige zoekopdracht ingevoerd worden.

TFS18141: SnelStart sluit zonder melding na het aanklikken van een factuur met een extra regelingave.
Oplossing: Facturen met een extra regelingave kunnen ook weer zonder problemen afgedrukt worden in versie 12.0.1.

TFS17351: Prijswijziging verkooporders wordt bij opstarten onvolledig weergegeven.
Oplossing: In versie 12.0.2 wordt het venster Prijswijzigingen verkooporders weer volledig getoond.

TFS16973: Printen via dropdown in verkooporderbeheer werkt niet.
Oplossing: In versie 12.0.2 is alles weer volledig te printen vanuit verkooporderbeheer.

TFS18389: Bij het openen van een SQL administratie wil SnelStart de database onterecht op multi-user zetten.
Oplossing: In versie 12.0.2 wordt de administratie niet meer onterecht als op multi-user gezet.

TFS17704: In de setup van SnelStart 12.0.1 wordt SnelStart Integratie niet op de juiste manier geregistreerd.
Oplossing: In versie 12.0.2 kan SnelStart Integratie weer op de juiste manier worden aangeroepen.

TFS15066: Als de naam van het Voorbeeldbedrijf wordt gewijzigd is deze niet te openen in administratiebeheer.
Oplossing: De naam van het Voorbeeldbedrijf is nu te wijzigen en de administratie kan hierna geopend worden.

TFS17327: Bij het wijzigen van een datum of een saldo in Geldladebeheer wordt dit scherm disabled weergegeven.
Oplossing: Het datumveld en het eindsaldo kunnen nu weer gewijzigd worden in Geldladebeheer.

TFS17543: Bij het kopiëren van een SQL administratie naar een nieuwe SQL administratie treedt de volgende foutmelding op als er ingelogd is met Windows authenticatie “Cannot open database, login failed for user”.
Oplossing: Een SQL administratie kan nu weer met Windows authenticatie gekopieerd worden naar een SQL administratie.

TFS18682: Er missen in de setup bestanden die het mogelijk maken om een geldlade goed aan te sturen vanuit SnelStart.
Oplossing: De volgende componenten zijn toegevoegd: MSPOS_USB.DLL en MSCOMM32.OCX. Hierdoor is de geldlade weer zonder problemen aan te roepen in SnelStart 12.0.2.

TFS18904: Bij het oproepen van een eigen lay-out volgt een foutmelding.
Oplossing: Eigen overzichten kunnen in versie 12.0.2 weer benaderd worden.

TFS18885: Na versturen van een aangifte omzetbelasting of opgaaf ICP kan een tijdverschil ontstaan van circa 10 sec. waardoor de gebruiker geen retourbericht ontvangt in SnelStart 12.
Oplossing: tijdverschil verholpen. Oude aangiftes zijn gecorrigeerd en retourberichten zijn alsnog verstuurd.

TFS18921: De melding die getoond wordt indien het wachtwoord niet voldoet aan de veiligheidseisen wijst
naar een pagina op Mijn SnelStart, waar je na inloggen in een loop terecht komt.
Oplossing: Correcte link toegepast.

TFS19223: Vanaf de Nederlandse taxonomie 8.0 worden btw-nummers met leestekens in de opgaaf ICP en aangifte omzetbelasting niet meer geaccepteerd door de Belastingdienst.
Oplossing: leestekens worden bij conversie van de administratie uit de btw-nummers verwijderd. Indien via een oudere versie waar de conversie nog niet is gedaan een aangifte omzetbelasting of opgaaf ICP wordt verstuurd, krijgt de gebruiker een notificatie van het SnelStart Services Platform dat er moet worden ge-upgrade naar de nieuwste update van SnelStart 12.


BEKENDE FOUTEN

SnelStart Integratie

SnelStart Gateway is gewijzigd naar Integratie. Integratie is nu niet beschikbaar voor klanten om te gebruiken. Onze partners bieden wij eerst de mogelijkheid om SnelStart Integratie te testen in SnelStart 12.

Werken zonder internetverbinding

Heeft u een van de nieuwe vijf pakketten inStap, inKaart, inBalans, inZicht of InControle, dan bent u verplicht om in te loggen bij opstarten van SnelStart. In de eerste alfa versie van SnelStart 12 is het niet mogelijk om in te loggen zonder internetverbinding. In de definitieve versie van SnelStart 12 kunt u inloggen (op uw administratie) zonder internetverbinding tot het moment dat uw licentie verlopen is. Door in te loggen met internetverbinding wordt, afhankelijk van uw afgenomen producten en de status van uw abonnement, automatisch uw licentie vernieuwd.

Uitlijning knoppen, wegvallen teksten

Bij een aantal vensters vallen er nog teksten weg en zijn teksten op knoppen niet in alle gevallen uitgelijnd.
Dit is bekend en wordt opgelost bij de uitlevering van de definitieve release.

Naam wijzigen administratie

In de eerste alfa versie van SnelStart 12 is het niet mogelijk om de naam van een administratie wijzigen.
Wel kunt u een administratie kopiëren, de kopie een nieuwe naam geven en vervolgens de vorige versie
verwijderen.

Resolutie en DPI

 

  • Resolutie: de eerste versie SnelStart 12 werkt niet optimaal onder een lage resolutie. Als er met een resolutie wordt gewerkt die lager is dan in de systeemeisen aangeven, kunnen er gegevens en knoppen niet volledig zichtbaar zijn en velden wegvallen. In de release van SnelStart 12 wordt dit weer volledig ondersteund.
  • DPI: Onder 125% DPI werkt SnelStart 12 niet optimaal. Er kunnen teksten wegvallen en knoppen kunnen niet volledig zichtbaar zijn. In de release van SnelStart 12 wordt dit weer volledig ondersteund.

TFS19496: Het invoeren van een tweede factuurnummer in het boekhoudvenster bij factuur(f4) is niet in een keer mogelijk.
Oplossing: De tijdelijke oplossing is om met de muis nogmaals de regel aan te klikken en dan het nummer in te voeren. In de versie 12.1.0 lossen wij dit probleem op.