De RegioBank

Automatisch je bankafschriften inlezen en verwerken in SnelStart
met een bankkoppeling van de RegioBank

Aanvragen van een bankkoppeling

Vanaf het pakket inOrde t/m het pakket inControle kun je voor online administraties een automatische bankkoppeling met je RegioBank rekening aanvragen. Je afschriften worden dan automatisch verwerkt in je boekhouding.


ibanXS

De RegioBank bankkoppeling is gebaseerd op PSD2 -standaarden en voor het maken van deze bankkoppeling is een PSD2-vergunning nodig. SnelStart beschikt nu over een PSD2-vergunning en we werken hard aan de implementatiefase binnen de organisatie. Daarnaast moet ook de techniek ‘onder de motorkap’ het werken met PSD2-koppelingen ondersteunen.

We maken daarom voorlopig nog gebruik van de diensten van ibanXS. ibanXS is een rekeninginformatiedienstverlener en heeft hiervoor een PSD2-vergunning. Een rekeninginformatiedienstverlener kan een overzicht maken van jouw betaalrekeningen en van jouw betalingen (eventueel bij meerdere banken). Deze informatie wordt overgedragen aan je boekhouding door middel van een bankkoppeling.

 

Bij de aanvraag voor deze bankkoppeling is ibanXS  daarom wettelijk verplicht om te screenen of je een integere partij bent (cliëntenonderzoek).

 

Hieronder vind je alle veel gestelde vragen over de RegioBank bankkoppeling, PSD2 en ibanXS. 

Meest gestelde vragen

Hoe stel ik de RegioBank-koppeling in?

Klik hier voor een stappenplan om de bankkoppeling in te stellen.

Wanneer gaat mijn RegioBank bankkoppeling werken?

Als het cliëntenonderzoek door ibanXS is afgerond, ontvang je een mail van ons met een link om de koppeling verder af te ronden. In dit proces geef je toestemming aan de bank dat ibanXS namens SnelStart een bankkoppeling aanmaakt voor het rekeningnummer en de bijbehorende administratie.

Vervolgens moet je in het SnelStart-programma aangeven met welk(e) iban nummer(s) SnelStart moet koppelen en in welk(e) dagboek(en) de afschriften worden geboekt. Bekijk het handige stappenplan in dit artikel.

Hierna staat de bankkoppeling op actief. Het kan maximaal zes uur duren voordat SnelStart de eerste bankafschriften automatisch inleest. Mutaties van voor die tijd worden niet automatisch ingelezen.

Deze mutaties kun je handmatig inlezen. In dit artikel lees je hoe je dat doet.

Blijft de RegioBank koppeling automatisch actief?

Je toestemming voor ibanXS geldt voor een periode van 90 dagen. Tijdens die periode heeft de ibanXS toegang tot jouw rekeninginformatie en worden je bankafschriften automatisch ingelezen. Na 90 dagen word je opnieuw gevraagd toestemming te geven voor de toegang tot jouw betaalrekening(en).

10 dagen voordat het consent verloopt krijg je hiervan een reminder binnen SnelStart met een link naar je bankomgeving waar je het consent kunt verlengen.

Jij bepaalt of een rekeninginformatiedienstverlener, zoals ibanXS, toegang krijgt tot jouw betaalrekening(en) en voor hoe lang je deze toegang verleent. Natuurlijk kun je de toestemming ook weer intrekken.

Wat gebeurt er als ik het consent (de toestemming) voor ibanXS na 90 dagen niet verleng?

Als je na het verlopen van het consent geen verlenging meer geeft, zal de bankkoppeling met de RegioBank niet meer werken.

10 dagen voordat het consent verloopt krijg je hiervan een reminder binnen SnelStart met een link naar je bankomgeving waar je de toestemming kunt verlengen.

Jij bepaalt of een rekeninginformatiedienstverlener, zoals ibanXS, toegang krijgt tot jouw betaalrekening(en) en voor hoe lang je deze toegang verleent. Natuurlijk kun je de toestemming ook weer intrekken.

Hoe vaak worden mijn bankafschriften automatisch bijgewerkt in SnelStart?

De afschriften worden vier keer per dag automatisch bijgewerkt. Hierdoor is je administratie up-to-date.

Wat zijn de voordelen van een koppeling tussen mijn zakelijke bankrekening en mijn boekhouding?

Een koppeling tussen je boekhouding en je bankrekening heeft grote voordelen, zoals:

  • Je boekhouding is altijd up-to-date
  • Je bespaart veel tijd
  • Je hebt actueel inzicht in je cashflow
  • Je reduceert de kans op fouten
  • Je hebt meer tijd over om te ondernemen

Kan ik voor ieder pakket een bankkoppeling met de RegioBank aanvragen?

Nee, je kunt de bankkoppeling met de RegioBank aanvragen voor online administraties vanaf het pakket inOrde t/m het pakket inControle.

Je kunt deze koppeling niet aanvragen met een oud boek of nota pakket.

Met het pakket Accountant kun je nu nog geen bankkoppeling met de RegioBank aanvragen. Binnenkort kun je wel met het pakket Accountant deze koppeling aanvragen voor je eigen administratie(s).

Kun je een offline administratie koppelen met je rekening bij de RegioBank?

Nee, je administratie moet online staan om de koppeling met je rekening bij de RegioBank aan te vragen.

Staat je administratie nog niet online? Hier lees je hoe je eenvoudig je administratie online zet vanuit SnelStart 12.

Mijn boekhouder verzorgt mijn hele administratie. Kan mijn boekhouder de bankkoppeling met Regiobank aanvragen?

Nee, je boekhouder kan deze bankkoppeling niet voor je aanvragen.

Je moet zelf de koppeling tussen je zakelijke bankrekening(en) en je online administratie aanvragen via het SnelStart-pakket dat je gebruikt.

In dit artikel vind je een handig stappenplan om de koppeling aan te vragen.

Wie mag de bankkoppeling maken?

Je moet uiteindelijke belanghebbende (UBO) zijn van het bedrijf om een bankkoppeling te mogen aanvragen. Je bent dan volgens de kvk gemachtigd om de koppeling te maken.

Daarnaast moet de gebruiker van het SnelStart-account ook één van de rekeninghouders zijn om de bankrekening te kunnen koppelen.

Let op: Alleen de machtiging hebben om bankzaken te doen is niet voldoende.

Mijn boekhouder verzorgt mijn administratie. Ik heb geen toegang tot mijn administratie in SnelStart. Hoe vraag ik een bankkoppeling aan?

Om de bankkoppeling aan te vragen moet je eigenaar zijn van de betreffende Snelstart-administratie.

Hoe word ik eigenaar van mijn administratie?
Vraag je boekhouder om je administratie aan je over te dragen. Je moet hiervoor een eigen SnelStart-abonnement hebben. In dit stappenplan staat hoe je boekhouder dit doet.

Hoe krijg ik een eigen SnelStart-abonnement?
Heb je nog geen eigen SnelStart-abonnement? Vraag boekhouder om je bij SnelStart aan te melden via Online Samenwerken. Jij krijgt een eigen abonnement en je boekhouder krijgt rechten om in je administratie te werken.

Welk pakket past bij jouw bedrijf?
We hebben een handig e-bookje geschreven met informatie over de  verschillende softwarepakketten voor ondernemers. Bekijk en download het boekje hier en kies samen met je boekhouder het juiste pakket voor jouw bedrijf.

Hoe vraag ik de koppeling aan?
Heb je een eigen SnelStart-licentie? Bekijk dan hier het stappenplan om de koppeling aan te vragen.

Zijn er kosten verbonden aan deze PSD2 bankkoppeling?

SnelStart rekent op dit moment nog geen extra kosten voor een bankkoppeling. Informeer naar de voorwaarden bij je bank.

Wat is PSD2?

PSD2 (Payment Services Directive) is een Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven.

PSD2 leidt er toe dat zowel banken als nieuwe betaalinstellingen nieuwe diensten kunnen aanbieden. Zo is er innovatie. De consument wordt beter beschermd en betalingen worden veiliger, doordat eisen voor de banken en betaalinstellingen zijn aangescherpt. Deze eisen en de aanvullende afspraken daarover gelden in de gehele Europese Unie.

Heel concreet houdt PSD2 onder andere in dat banken verplicht zijn om derde partijen toegang te geven tot je betaalrekening als je daar toestemming voor geeft.

Zo'n derde partij krijgt vervolgens inzage in je betaalgegevens en mag deze gegevens gebruiken. Zo mag een rekeningdienstverlener bijvoorbeeld je saldo checken, informatie van je betaalrekening verzamelen en je hiervan een overzicht geven.

Welke dienst levert ibanXS aan SnelStart?

Om bepaalde bankkoppelingen te maken heeft SnelStart een PSD2-vergunning nodig. We zijn in voorbereiding om een PSD2-vergunning aan te vragen bij De Nederlandsche Bank. Tot die tijd maken we hiervoor gebruik van de diensten van ibanXS.

ibanXS is een rekeninginformatiedienstverlener en heeft hiervoor een PSD2-vergunning. Een rekeninginformatiedienstverlener kan een overzicht maken van jouw betaalrekeningen en van jouw betalingen (eventueel bij meerdere banken). Deze informatie wordt overgedragen aan je boekhouding door middel van een bankkoppeling.

Op deze pagina vind je meer informatie over ibanXS.

In de volgende vraag vind je meer informatie over rekeninginformatiedienstverleners.

Wat is een rekeninginformatiedienstverlener?

Een rekeninginformatiedienstverlener kan een overzicht maken van jouw betaalrekeningen en van jouw betalingen (eventueel bij meerdere banken).

Rekeninginformatiedienstverleners kunnen pas toegang krijgen tot jouw betaalgegevens, wanneer je hier uitdrukkelijk mee instemt. Ook mag een rekeninginformatiedienstverlener de gegevens alleen gebruiken voor de dienst(en) waarvoor je toestemming hebt gegeven. Dit betekent dat banken jouw betaalgegevens niet zonder toestemming mogen delen met rekeninginformatiedienstverleners.

Je toestemming voor de rekeninginformatiedienst geldt voor een periode van 90 dagen. Tijdens die periode heeft de rekeninginformatiedienstverlener toegang tot jouw rekeninginformatie. Na 90 dagen word je opnieuw gevraagd toestemming te geven voor de toegang tot jouw betaalrekening(en). Jij bepaalt of een rekeninginformatiedienstverlener toegang krijgt tot jouw betaalrekening(en) en voor hoe lang je deze toegang verleent. Natuurlijk kun je de toestemming ook weer intrekken.

Waarom moet er cliëntenonderzoek worden uitgevoerd?

Eén van de voorwaarden voor het verkrijgen van een PSD2-vergunning van De Nederlandsche Bank (toezichthouder) is dat ibanXS als rekeninginformatiedienstverlener een wettelijk verplicht cliëntenonderzoek moet uitvoeren.

Bij het gebruik van bepaalde bankkoppelingen zal ibanXS daarom informatie bij je opvragen om vast te stellen of je een integere partij bent. Dit heeft te maken met de Wet op financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). IbanXS noemt dit cliëntenonderzoek 'de onboarding'.

ibanXS heeft daarvoor persoonsgegevens van je nodig. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een identiteitsbewijs, persoonlijke achtergrondinformatie en een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel.

Op deze pagina vind je meer informatie over het cliëntenonderzoek (de onboarding) van ibanXS.

Hoe werkt het cliëntenonderzoek (de onboarding) van ibanXS?

Na het aanvragen van de bankkoppeling in de SnelStart software, moet je eerst aangeven welk type organisatie hoort bij de betreffende administratie. Je kunt kiezen uit Bedrijf, Eenmanszaak, Stichting/Vereniging of Privé. Vervolgens word je doorgeleid naar de website van ibanXS. Hier word je gevraagd om deel te nemen aan het cliëntenonderzoek. ibanXS noemt dit proces 'de onboarding'.

Vul alle gevraagde gegevens in op het onboardingsformulier. Na het invullen van de gegevens onderteken je het document. Hierna zal de compliance afdeling van ibanXS de ingevulde informatie controleren en je aanvraag accepteren of afwijzen.

Op deze pagina vind je meer informatie over het cliëntenonderzoek (onboarding) van ibanXS.

Wat is een UBO (Ultimate Beneficial Owner)

UBO is de afkorting voor Ultimate Beneficial Owner. Letterlijk betekent dit de uiteindelijke belanghebbende in de onderneming. De persoon binnen een bedrijf die aan de touwtjes trekt. Bedrijven die moeten voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering terrorisme (Wwft) zijn verplicht om de identiteit van de UBO vast te stellen.

Doel hiervan is dat je voorkomt dat je zakendoet met een bedrijf dat mogelijk betrokken is bij witwaspraktijken of financiering van terrorisme.

Het UBO-register wordt bijgehouden door de Kamer van Koophandel. In principe kan iedereen (tegen betaling) de belanghebbende van bedrijven opzoeken in dit register.

Op deze pagina van de KvK vind je meer informatie over het UBO-register.

Waar vind ik meer informatie over de Wet of financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)?

De Rijksoverheid geeft meer informatie over de Wet op financieel toezicht (Wft) . Op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vind je meer informatie over de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

Is de toegang tot je betaalrekening wel veilig?

PSD2 kent regels om te zorgen dat de toegang tot jouw betaalrekening veilig is. Zo schrijft PSD2 voor dat een rekeninginformatiedienstverlener over een vergunning moet beschikken van een toezichthouder in Nederland of een ander land in de Europese Unie. Ook zijn er toezichteisen waaraan de rekeninginformatiedienstverlener moet voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van gegevensbescherming.

Zie ook de vraag hieronder 'Hoe zit het met mijn privacy?'

Hoe zit het met mijn privacy?

Het is belangrijk dat derde partijen veilig met je betaalgegevens omgaan. Daarom mogen alleen bedrijven met een PSD2-vergunning een rekeninginformatiedienst aanbieden. Deze vergunning moet worden aangevraagd bij De Nederlandsche Bank (DNB).

Ook is het belangrijk dat je privacy beschermd is. De rekeninginformatiedienstverlener moet zich houden aan alle regels uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De rekeninginformatiedienstverlener mag geen persoonsgegevens verwerken voor andere doelen dan het uitvoeren van de rekeninginformatiedienst. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) controleert dit. Bij overtreding kan de AP hoge boetes geven.

Daarnaast bevat PSD2 aanvullende eisen. Zo moet je bijvoorbeeld uitdrukkelijk toestemming geven voor toegang tot je betaalrekening(en). Je mag bijvoorbeeld niet onder druk worden gezet om toestemming te geven. Daarnaast geldt dat toestemming een actieve handeling moet zijn; stilzwijgende toestemming of vooraf aangevinkte vakjes zijn niet toegestaan.

Op de website van deAutoriteit Persoonsgegevens vind je meer informatie over dit onderwerp.

chat3

Vragen?

Kom je er even niet uit? Aarzel niet om contact op te nemen, we helpen je graag! Je kunt bellen met onze klantenservice op 0222 36 30 60.

Stel je liever een vraag via e-mail? Stuur dan een berichtje naar klantenservice@snelstart.nl