Wie betaalt de rekening?

door: Eliza Schreuder op: 30 april 2014

Wie betaalt de rekening?

Wie betaald de rekening?

Een rekening van 15 miljard
Het Nederlandse bedrijfsleven schrijft jaarlijks tussen de 13 en 15 miljard af op niet betaalde rekeningen. Hier valt nog veel winst te behalen. Hoeveel heeft u vorig jaar afgeschreven?

Stel, u heeft in 2013 in totaal € 5.000,- afgeschreven op niet betaalde rekeningen. Bedrijfsrisico noemen veel ondernemers dit. Maar laten we dan eens verder rekenen. Wat is uw winstmarge?

Wanneer u een winstmarge heeft van 20%, houdt dit in dat u minimaal € 25.000,- omzet moet genereren om die afgeschreven € 5.000,- weg te werken. Hieronder volgen een aantal voorbeelden bij verschillende winstmarges:

Afgeschreven bedrag

 

Winstmarge

 

Nieuw te genereren omzet 

 

€ 10.000,-

 

20%

 

€   50.000,-

 

€ 25.000,-

 

20%

 

€ 125.000,-

 

€ 10.000,-

 

15%

 

€   66.666,-

 

€ 25.000,-

 

15%

 

€ 166.666,-

 

€ 10.000,-

 

10%

 

€ 100.000,-

 

€ 25.000,-

 

10%

 

€ 250.000,-

 

Financiert u uw debiteuren?

Facturen worden steeds later betaald. Veel bedrijven nemen hierdoor de taak van de bank over, zij financieren namelijk hun debiteuren. Ongemerkt kan dit best in de papieren gaan lopen en heeft het een zeer negatieve invloed op uw eigen liquiditeit.

Commercieel debiteurenbeheer

Wist u dat de creditmanager/debiteurenbeheerder uw marketingafdeling van veel belangrijke informatie kan voorzien en maakt u hier al gebruik van? Uw debiteurenbeheerder spreekt uw klant vaak als laatste, namelijk wanneer de rekening betaald moet worden. Wanneer er klachten zijn over de dienstverlening of over het geleverde product dan is uw debiteurenbeheerder hiervan op de hoogte. Debiteurenbeheer is dus een vorm van aftersales, die echter door veel bedrijven niet of onvolledig wordt opgepakt.

 

Weet u eigenlijk wel hoe uw debiteuren benaderd worden?
U zult namelijk niet de eerste zijn die een klant kwijtraakt doordat uw debiteurenbeheerder uw klant op een tenenkrommende manier tegen zich in het harnas jaagt. “(….) Nee, aan regelingen doen wij hier niet, meneer. U kunt óf alles betalen óf wij geven het uit handen, wij zijn geen administratiekantoor. Wij hebben het al druk genoeg(…)”

Uw debiteurenbeheer in 2014 commerciëler?

Al met al blijkt uit de dagelijkse praktijk dat veel commerciële ondernemers en bedrijven verre van commercieel opereren wanneer het hun debiteurenbeheer betreft. Herkent u dit? Neem dan vandaag nog maatregelen om het anders te doen. Hieronder treft u een checklist hoe u vandaag nog kunt starten met commercieel debiteurenbeheer.

  1. Factuur niet betaald? Bel uw klant op en vraag waarom er niet betaald is;
  2. Zit uw klant even moeilijk, stel zelf een betalingsregeling voor;
  3. Zorg dat u een aantal vriendelijke, maar wel duidelijke herinneringsbrieven in uw systeem hebt, zodat u wanneer de vervaltermijn is verstreken uw klant op de hoogte kunt brengen van de nog openstaande factuur.;
  4. Verstuur de herinneringsbrief zowel per post als mail;
  5. Nog geen betaling? Laat u informeren hoe een incassobureau of deurwaarder u op een commerciële manier kan helpen bij het innen van uw facturen.

Eliza Schreuder

Sterk Financieel

 sterkfinancieel

 

 

 

            Download nu gratishet e-book Debiteurenbeheer