Wat als het minder tijd kost voor uw kantoor?

door: Ivo Huizinga op: 8 januari 2018 14:25:00 CET

Wat als het minder tijd kost voor uw kantoor?
Hoezo-RGS

Technologie is tegenwoordig de motor van onze economie. Uber is het grootste taxibedrijf ter wereld, maar heeft geen taxi’s. Airbnb is de grootste hotelketen ter wereld zonder hotelkamers. Accountancy wordt ook steeds digitaler. Wat betekent technologie voor uw bedrijf? En misschien wel belangrijker: Wat betekent technologie voor uw business, nu en op langere termijn.

Breng uw kantoor in kaart

We leven veelal in de waan van de dag. Zijn alle aangiftes deze maand verstuurd? Voor welke klanten moeten we nog het jaarwerk doen? Het is raadzaam om af en toe uit deze drukte te stappen en uw kantoor onder de loep te nemen. En zet hierbij dan uw toekomstbril op. Het kan nu heel goed gaan, maar welke invloed hebben alle technologische vernieuwingen op uw kantoor? 

Met het Business Model Canvas (van Osterwalder) brengt u verschillende bedrijfsaspecten op een overzichtelijke en visuele manier in kaart. Aan de hand van negen bouwstenen krijgt u zicht op de bedrijfsonderdelen die van belang zijn en waar eventueel bijsturing nodig is.

In dit blog gaan we in op drie onderdelen van het canvas: het verdienmodel, de waarde-propositie en uw klantrelaties.

Wat betekent automatisering voor uw verdienmodel?

Kantoren kunnen op verschillende manieren hun werkzaamheden in rekening brengen... U werkt uurtje factuurtje oftewel elk kwartier wordt aan de klant gefactureerd. Ook wordt gewerkt met vaste prijzen voor diensten of een combinatie van beide.

Wat is het verdienmodel van uw kantoor? Hoe houdbaar is dit verdienmodel met het oog op de toekomst? Softwareleveranciers gaan steeds meer robotiseren (oftewel automatiseren). Inkloppen bestaat straks niet meer.

Wat betekent dit voor uw kantoor:

  • Krijgt uw kantoor minder omzet?
  • Moet u meer klanten vinden om dezelfde omzet te behalen?
  • Moet uw kantoor meer advieswerk gaan doen?
  • Moet u overstappen op een vaste prijs?
  • Heeft u meer vrije tijd?
  • Moet u uw uurtarief verhogen?

Dit zijn interessante keuzes. U hoeft ze echter niet direct toe te passen op al uw klanten. U kunt er ook voor kiezen om dit voor een bepaalde klantgroep te doen. Bijvoorbeeld met een vaste prijs en een vaste werkmethode voor uw jaarklanten. Hiermee heeft u direct een oplossing voor de niet-declarabele uren.

Welke waarde levert u?

De waarde-propositie is misschien wel het meest abstracte onderdeel van het canvas. Welke waarde levert u aan uw klanten? Waarom doet u dit? Wat is de reden dat u ’s morgens opstaat en naar kantoor gaat? In ons geval is het om onze software steeds makkelijker te maken voor kantoren en ondernemers. Het is gaaf om tijdens SnelStart Aangenaam van kantoren de bevestiging te krijgen dat we daarmee op de goede weg zijn.

Wat is uw waarde-propositie? Doet u de boekhouding voor ondernemers? Levert u btw-aangiftes en jaarrekeningen? Of maakt u de groei van ondernemers mogelijk met uw adviezen op basis van hun financiële cijfers?

Het belangrijkste is dat u dit helder heeft voor uzelf, maar ook voor uw medewerkers. Dit stralen zij namelijk uit naar uw klanten. Maak hierbij vooral helder wat u doet. Maar ook wat u niet doet. Focus is van groot belang. Voor u, voor uw medewerkers en voor uw klanten.

Klantcontact levert extra omzet op!

Tijdens onze roadshow in Goes sprak ik de eigenaar van een kantoor. Hij vertelde mij dat hij steeds meer tijd over had, doordat SnelStart steeds meer automatiseert. De dames op kantoor regelen dat alle administraties worden verwerkt en hij heeft meer tijd om klanten te bezoeken. En die klantbezoeken leveren het kantoor weer meer omzet op. Eén op de drie klantbezoeken levert óf een nieuwe klant óf advieswerk op.

U kunt uw klant pas goed adviseren als u weet wat er bij hem/haar speelt. Contact is dus enorm belangrijk voor de relatie met uw klant. Hoe vaak heeft u contact met uw klanten? Neemt u de tijd om uw klanten regelmatig te bezoeken of komt de klant bij u op kantoor langs? Wellicht kunt u andere manieren inzetten om vaker contact te hebben. Denk hierbij aan videobellen via Skype, WhatsApp of FaceTime. Of volg uw klanten via sociale media. Hiermee leert u wat hen bezighoudt.

''Wat levert u? Voor welke prijs? Aan wie?''

Dit blog is geïnspireerd op de sessie Verandert uw businessmodel? gegeven tijdens SnelStart Aangenaam 2017

Meer over dit onderwerp?


Ivo Huizinga

Door Ivo Huizinga

Ivo Huizinga is productmanager bij SnelStart. Hij houdt zich vooral bezig met de toekomst van het product SnelStart. Voor deze toekomst zijn strategische partners, zoals Microsoft van groot belang.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Ivo Huizinga.


Volg Ivo Huizinga op social media: