Waarom wachten tot uw klant betaalt? Gebruik e-facturatie!

door: Menno Commandeur op: 9 juli 2015

Waarom wachten tot uw klant betaalt? Gebruik e-facturatie!
Waarom wachten tot uw klant betaalt? Gebruik e-facturatie!

In een vorig blog hebben we uitgelegd waarom e-facturatie de toekomst is en wat e-facturatie inhoudt. In dit blog gaan we dieper in op een voordeel van e-facturatie, namelijk het inzicht in de status van uw verzonden facturen.

Wachten op betaling?

Een factuur kunt u digitaal versturen naar uw klanten, daarna kunt u verder gaan met uw werk en wachten tot uw klanten de facturen betalen. Het kan zo zijn dat een betaling op zich laat wachten, waarna u herinneringen en aanmaningen kunt versturen of contact probeert op te nemen met uw klant om de reden te achterhalen.

Klinkt als een goed proces.. toch? Niet dus!

Grip op uw facturatieproces

Met de koppeling tussen SnelStart en eVerbinding, gaat er iets veranderen in uw facturatie. U hoeft niet meer te wachten op een betaling. U kunt namelijk zelf actief kijken welke status uw verzonden facturen hebben.

Een elektronische factuur (e-factuur) kan door eVerbinding worden gevolgd. Dit biedt tal van mogelijkheden:

pijlIs het versturen van de factuur naar eVerbinding gelukt?
pijlIs de verzonden factuur bij uw klant afgeleverd?
pijlHeeft uw klant de factuur geopend?
pijlHeeft uw klant de factuur ingelezen of verwerkt in zijn/haar eigen administratie?
pijlHeeft uw klant de factuur betaald?
pijlIs de betaling bij u ontvangen?

Direct betalen van een factuur

We gaan iets dieper in op punt 3 en 5 in bovenstaande opsomming: 'Heeft uw klant de factuur geopend?' en 'Heeft uw klant de factuur betaald?'.

Heeft uw klant de factuur geopend?
eVerbinding zorgt ervoor dat iedere ontvangende partij, uw klant dus, een e-factuur kan openen. Indien uw klant ook bij het e-facturatie netwerk is aangesloten, via bijvoorbeeld eVerbinding, dan komt uw e-factuur direct in het boekhoudpakket van uw klant terecht. Indien uw klant niet is aangesloten bij het e-facturatie netwerk, dan ontvangt uw klant een e-mail met daarin een link naar de e-factuur. Daardoor kan eVerbinding aan u teruggeven dat een factuur is geopend.

Heeft uw klant de factuur betaald?
Zodra de factuur is geopend, kan uw klant ervoor kiezen om de factuur direct te betalen. Denk hierbij aan betaalmethoden zoals iDeal. Hierdoor weet u dus ook of uw klant de factuur heeft betaald.

Wat nog veel belangrijker is: de kans dat uw facturen betaald worden, is veel groter door deze vlotte en laagdrempelige wijze van betalen! Geen overschrijvingen meer, maar direct betalen met een druk op de knop!

Koppeling met het e-facturatie netwerk

Het voordeel dat in dit blog wordt uitgelegd, kunt u alleen krijgen door gebruik te maken van elektronisch factureren via SnelStart. Dit in combinatie met een koppeling met het e-facturatie netwerk, bijvoorbeeld via eVerbinding.

SnelStart werkt momenteel hard aan deze koppeling, om ervoor te zorgen dat u ook gebruik kunt maken van de voordelen!

Slimmer automatiseren?
Bent u een (startende) ondernemer en op zoek naar het slimmer automatiseren van uw boekhouding? Neem gerust contact met ons op of vraag direct een gratis proefversie van SnelStart aan!

Wilt u zich liever eerst verdiepen in boekhouden? Download dan ons gratis E-book 'Eenvoudig boekhouden'!

 


Dit blog is geschreven door Menno Commandeur, Product Owner bij SnelStart

Volg Menno op social media