Uw btw-aangifte versturen in SnelStart 12

door: Ellen Bot op: 20 april 2015

Uw btw-aangifte versturen in SnelStart 12
btw-aangifte in SnelStart 12

Iedere maand, kwartaal of jaar moet u als ondernemer uw btw-aangifte versturen naar de Belastingdienst. Omdat SnelStart een directe koppeling heeft met de Belastingdienst, kunt u via onze software uw btw-aangiftes snel en gemakkelijk versturen.

Inloggen in SnelStart
Om uw aangifte via SnelStart te versturen, moet u eerst inloggen in SnelStart. Bij het inloggen maakt u verbinding met het SnelStart Services Platform. Uw aangifte wordt beveiligd aangeboden aan het platform, omgezet in SBR-formaat en vervolgens beveiligd doorgestuurd, via digipoort, naar de Belastingdienst. Voor het gebruik van digipoort is een PKI-overheidscertificaat noodzakelijk.
Inloggen is voor meer zaken in SnelStart noodzakelijk. Lees meer over ‘Waarom inloggen?’

Uitroeptekentje Tip: Aan het groene bolletje rechtsbovenin uw scherm kunt u zien of u bent ingelogd.

ingelogd_sst

SBR, Digipoort en PKI-certificaat?
Ik hoor u denken: "SBR? Digipoort? PKI-certificaat?" Ik geef u een korte uitleg over deze drie begrippen:

SBR Standard Business Reporting. Dit is een nationaal standaard voor digitale uitwisseling van rapportages. SBR is ontwikkeld door de Nederlandse overheid.
Digipoort Digipoort is een veilige en digitale communicatielijn tussen de overheid en bedrijven.
PKI-certificaat Public Key Infrastructure. Een PKI is eigenlijk een digitaal paspoort waarmee u gegevens kunt uitwisselen.


Certificaat voor Digipoort instellen
SnelStart beschikt over een (PKI) verzamelcertificaat die u kosteloos kunt gebruiken. Maar u kunt uiteraard ook zelf een certificaat aanschaffen. Ook kan het zijn dat uw boekhouder of accountant beschikt over een certificaat en deze wilt gebruiken voor de aangiftes. Na het uploaden van het eigen certificaat en het invullen van het wachtwoord kunt u deze gebruiken.

certificaat_veranderen

Btw-aangifte versturen in SnelStart
Zodra alle boekingen zijn gemaakt, kunt u uw btw-aangifte berekenen in SnelStart. Dit doet u via het tabblad ‘Boekhouden’ en de knop ‘btw-aangifte’. De Belastingdienst beslist of u per maand, kwartaal of per jaar uw btw-aangifte moet versturen. Achter de knop ‘Bereken’ ziet u voor welke termijn SnelStart de btw zal berekenen. Uiteraard kunt u deze instelling wijzigen. Lees hier hoe u dit kunt wijzigen.

Zodra u alle cijfers heeft gecontroleerd, kunt u klikken op de knop ‘Versturen’. Daarna zal SnelStart u vragen om uw aangifte elektronisch te ondertekenen. Na verzending ontvangt u van de Belastingdienst een bericht als uw aangifte is ontvangen en of uw aangifte wel of niet is geaccepteerd.

Uitroeptekentje Tip: Zorg dat u op tijd bent met het versturen van uw btw-aangifte. De Belastingdienst heeft een handige app voor uw smartphone ontwikkeld, waardoor u nooit meer te laat bent met versturen! Download hier de app.


Afwijkende bedragen in de btw-aangifte
Het kan voorkomen dat u, om wat voor reden dan ook, de aangegeven bedragen wilt wijzigen. In SnelStart kunt u dit doen via de knop ‘Afwijkende bedragen’. In de eerste kolom vult u het aangepaste omzetbedrag in, via de tweede kolom berekent SnelStart zelf wat het btw bedrag moet zijn. De afwijkende bedragen zullen worden meegenomen in de volgende btw-aangifte.

Afwijkende bedragen in SnelStart

Suppletieaangifte
Heeft u in een voorgaande periode, die u al heeft aangegeven, een correctie gemaakt waardoor u €1000 euro of meer moet betalen of ontvangen? Dan maakt SnelStart automatisch een suppletieaangifte. Dit gebeurt zodra u een nieuwe aangifte berekent. Om een suppletieaangifte te versturen dient u in te loggen op de website van de Belastingdienst.

Bent u nog geen klant van SnelStart, maar wel nieuwsgierig? U kunt het gemak van SnelStart 30 dagen gratis uitproberen! 30 dagen gratis proberen


Dit blog is geschreven door Ellen Bot, Contentmarketeer bij SnelStart