Uw bank loopt achter! Zijn er eigenlijk alternatieven?

door: Hugo van Noorden op: 24 maart 2016

Uw bank loopt achter! Zijn er eigenlijk alternatieven?
Uw bank loopt achter! Zijn er eigenlijk alternatieven?

In de middeleeuwen, tijdens de Renaissance, ontstond het bankieren op de manier zoals wij die kennen. Natuurlijk is er sinds die tijd enorm veel veranderd, met name op technisch gebied. Toch is het basisidee van een bank steeds gelijk gebleven. Met de intrede van het internet is het hele systeem overgezet van papier naar digitaal. Met de groei van mobiel gebruik is het hele systeem (als je geluk hebt) responsive gemaakt (Hallo! ASR… ASN… Regiobank?!) . Maar we doen onze bankzaken nog altijd op vrijwel dezelfde manier en dat is best vreemd.


Een andere mindset

Gebruik van nieuwe technologieën (web, mobile en social) vraagt om een andere manier van denken bij banken. Daarbij komt dat veel jonge mensen en ondernemers zich realiseren dat niet alles draait om geld. Zaken als vriendschap, familie, lol maken, leven en liefde nemen een veel belangrijkere rol in.

Veel bestaande banken spelen niet of onvoldoende in op deze nieuwe mindset. Er is ruimte ontstaan op de markt voor zogenaamde Challenger Banks. Dit zijn innovatieve startups met een radicaal ander idee over bank- en geldzaken. Hiermee komen ze tegemoet aan de veranderde behoefte van de nieuwe generatie.


Wat zoekt de nieuwe generatie?

Zelf controle hebben over eigen geld. Dat is de belangrijkste drijfveer. Daar aan gekoppeld zit dat het beheer van geld en andere bankzaken super makkelijk moet gaan, zonder onnodige stappen. Het mag niet teveel tijd kosten en moet bovendien fun zijn om te doen.

Twyp.jpgTwyp

Een mooi voorbeeld is Twyp van de ING Bank (Way to go, ING!). Dit is niet een complete oplossing om te bankieren, maar wel goed verzonnen voor de doelgroep. Twyp is een app waarmee je geld kunt overmaken aan vrienden. Daarbij heb je de mogelijkheid om met elkaar te chatten. Slim bedacht: makkelijk betalen, goed gebruik van de sociale factor (chatten) en een hoge funfactor. Wel heb je iDeal of een creditcard nodig om saldo aan te vullen.

 

Knab.jpgKnab

Bij de online bank Knab hebben ze die ‘andere mindset’ geadopteerd: het draait niet om de bank en haar producten maar om jou, zoals ze dat zelf verwoorden. Knab biedt eigenlijk alle opties van een ‘normale’ bank. Naast betalen kun je ook sparen en beleggen. Ook is er een app met de mogelijkheid om te betalen via sms, zelfs naar niet-Knab klanten.

 


bunq.jpgBunq

Volgens eigen zeggen is Bunq een IT-bedrijf met een bankvergunning. Ze richten zich op betalen via een app en dan zo leuk en makkelijk mogelijk. Bij Bunq maak je eenvoudig (meerdere) rekeningen aan. Ook kun je een gezamenlijke rekening beheren met meerdere personen. Betalen via Nearpay, een pinpas bestellen, kan allemaal. En wow! De supportfunctie via chat. Ik had niet eens een supportvraag, maar wel een super enthousiasmerend gesprek met Jasper.

 

In de toekomst?

Bunq en Knab en ook Twyp luisteren naar hun doelgroep en zijn daarmee goed op weg. Ik noem hier een paar interessante functies om over na te denken in toekomstige betalings- en bankapps:

  • Heldere transactieoverzichten: filter- en zoekbare per maand, bovendien geoptimaliseerd voor gebruik op mobiele apparaten.
  • Slimmere notificaties: je krijgt bijvoorbeeld een herinnering van een betaling die er nog aan zit te komen (gebaseerd op je betaalgeschiedenis).
  • Chatbanking: er komen steeds meer apps die slim gebruik te maken van de chatfunctie. Neem apps als Slack, Haptik en Path. Deze gebruiken allemaal een chat-interface om gebruikers een beleving te geven. Bunq heeft hier al een stukje van toegepast in de Bunq-app: chatten om support te krijgen. Banken zouden deze interface goed kunnen toepassen in hun apps. Te denken valt dan aan zaken als support, het activeren of blokkeren van bankpassen, je persoonsgegevens aanpassen, geld storten…

Waardige alternatieven

Zoals gezegd, een nieuwe generatie ondernemers vraagt om een andere manier van denken door banken. Controle over je eigen geld, gemak en fun spelen een belangrijke rol. Apps van Bunq en Knab maar ook Twyp van ING zijn daar goede voorbeelden van. Bestaande banken zullen er hard aan moeten werken om deze verandering bij te benen.

Knab en Bunq bieden met hun diensten een zeer bruikbaar alternatief op het gebied van bankieren, voor persoonlijk gebruik maar zeker ook op zakelijk gebied. Vanzelfsprekend gaat klant worden bij deze bedrijven ontzettend makkelijk. Gewoon online en binnen enkele minuten kun je aan de slag.

En nu? Ga het vooral proberen! Graag hoor ik wat je van de opties vindt.

Tip! Gebruik je SnelStart voor je boekhouding? Mutaties van Knab en Bunq kunt je eenvoudig in laten lezen door SnelStart. Lees hier hoe dat in zijn werk gaat.


Hugo van Noorden

Door Hugo van Noorden

Hugo van Noorden is creative designer bij SnelStart. Vanuit de afdeling Marketing denkt en werkt hij mee aan de uitstraling van SnelStart in de communicatie en in de software.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Hugo van Noorden.


Volg Hugo van Noorden op social media: