Trend: Waarom u straks ook chat met een robot

door: Jacob-Jan Janssen op: 20 april 2016 13:30:00 CEST

Trend: Waarom u straks ook chat met een robot

Het is nu al een kwart eeuw geleden, dat de eerste webpagina's geschreven werden. Een ontwikkeling die een stuk verser in het geheugen ligt is de introductie van de smartphone applicatie. In de zomer van 2008 lanceerde een groot softwarebedrijf uit Californie de App Store, misschien wel de grootste aanjager van het succes van de iPhone. Veel mensen denken dat de (smartphone)app voorlopig de laatste ontwikkeling is in softwareland. Immers, het applicatie-aanbod groeit toch nog steeds? En er zijn toch geen goede alternatieven?

Niets is minder waar. Op dit moment bent u getuige van de opkomst van een nieuwe manier van communiceren. De opkomst van een kanaal wat de klassieke website, applicatie of papieren reclamefolder zal gaan overtreffen. Het komende decennia, is het decennia van de chatbot!

Zo werkt een chatbot

Waarschijnlijk gebruikt u (verschillende) berichtendiensten op uw smartphone. Denk dan aan apps als Facebook Messenger, Telegram of Whatsapp. Een chatbot is niet meer dan een uitbreiding op deze diensten. Een chatbot zorgt ervoor dat u niet alleen kunt praten met uw kenissen en vrienden, maar ook op een natuurlijke manier kunt communiceren met computers. U kunt een normale vraag stellen, en krijgt antwoord van een computer! Hoewel huidige chatbots nog lang niet vlekkeloos werken, zal het steeds prettiger worden om met een computer te kletsen,

Hoe bedrijven chatbots (gaan) toepassenimage2.png

Op dit moment zijn er al honderden bedrijven die gebruik maken van chatbots. Het is namelijk verschrikkelijk fijn om je vluchtgegevens op te vragen via Facebook Messenger. Wachten is niet nodig, want de chatbot is altijd wakker. In de toekomst whatsappt u met PostNL over uw pakketjes, met Thuisbezorgt over uw Surinaamse Kerriekip en met Coolblue over die nieuwe Samsung. Nog steeds niet overtuigd dat u straks zult chatten met een robot? Lees dan verder!

Uber Logo.pngEen bedrijf dat de chatbot nu al met succes inzet is taxi-service Uber. Met Facebook Messenger kunt u eenvoudig een taxi bestellen. De rit- en betalingsgegevens komen binnen via de berichtenapp.

KLM logo.pngOok je vlucht kun je boeken met Facebook Messenger. KLM biedt een servicebot die je helpt bij het boeken van je vakantie! (filmpje)

Hoe een chatbot de mist in gingtaytweets.png

Dat intelligente robots lastig te temmen zijn, bewees TayTweets, een Twitter chatbot van Microsoft die in gesprek probeerde te gaan met andere Twitter-gebruikers. TayTweets probeerde te leren van gevoerde gesprekken. Als snel schepte de robot op over haar cannabis gebruik en haar aanvaringen met de politie (om over politieke voorkeur maar te zwijgen).

Waarom u straks toch chat met een robot

Goede vraag! Er is één belangrijke reden waardoor u straks overlegt met een chatbot. U krijgt uw antwoord namelijk veel sneller dan op de traditionele communicatiemanieren. De chatbot is de nieuwe assistent die (zonder dat u van app wisselt) het weerbericht voor u checkt, de surfles boekt of u afmeldt voor die saaie cursus! En zeg nu zelf, een persoonlijke pizza-robot is toch de droom van iedereen?

Nog nooit met een chatbot gepraat? Probeer het hier en geef je mening over dit blog!

Factureren en boekhouden met gemak


Jacob-Jan Janssen

Door Jacob-Jan Janssen

Jacob-Jan is student Bedrijfskunde en stagiair op de afdeling Marketing van SnelStart. Zijn informatieve blogs gaan over allerlei onderwerpen op het gebied van boekhouden en ondernemen.


Volg Jacob-Jan Janssen op social media: