Traceability: Weet jij waar jouw producten vandaan komen?

door: Gerrit Valkenburg   op: October 14, 2016 11:28:00 AM CEST

Traceability: Weet jij waar jouw producten vandaan komen?
Traceability

Stel u het volgende eens voor. U bent de eigenaar van een restaurant, prachtige gelegen in een pittoresk dorpje midden op de Veluwe. Een van uw best lopende gerechten op uw menukaart is de biefstuk. Klanten komen graag bij u langs en de zaken lopen prima. Maar dan is er op eens een naar voorval. Eén van uw gasten heeft heerlijk van uw biefstuk genoten, maar belt 2 weken later dat hij er enorm ziek van geworden is. De dag daarop bellen nog twee mensen met hetzelfde verhaal. Er zal iets mis geweest zijn met de biefstuk. Wat nu?

U neemt contact op met uw leverancier, een groothandel. Hij vraagt u om welke dagen het ging dat deze mensen bij u gegeten hadden. Direct heeft hij inzichtelijk waar het vlees vandaan gekomen is en welk ander vlees er bij u in huis is dat dezelfde herkomst heeft. Hij geeft de codes aan u door en u kan direct de koelcel in om precies de dozen met het verkeerde vlees eruit te halen. Hoe dat kan? In één woord: Traceability.

Wettelijk verplicht

Met traceability (of traceerbaarheid) bedoelen we de mogelijkheid om na te gaan welk spoor een bepaalt product heeft afgelegd tot nu toe en waar het product zich op dit moment bevindt. Dit is niet alleen belangrijk in het voorbeeld dat hierboven beschreven is. Sterker nog, het is een wettelijke verplichting. Al sinds 2005 zijn alle bedrijven in de voedingssector verplicht om alle inkomende en uitgaande goederenstromen te kunnen traceren (zie de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). Al deze gegevens moeten in ieder geval 2 jaar bewaard worden. Die 2 jaar is het minimum voor producten zonder houdbaarheidsdatum. Heeft het product wel een houdbaarheidsdatum dan moeten de gegevens tot 2 jaar na deze datum beschikbaar zijn. Bent u degene die de primaire product doet van dit product, dan moet u zelfs 5 jaar deze gegevens bewaren.

Zo veel informatie…

Een hoop informatie om op te slaan dus. Hoe gaat u ervoor zorgen dat dit goed geregeld is? Allereerst wilt u natuurlijk dat deze trace-informatie snel en gemakkelijk beschikbaar en te gebruiken is. Het moet namelijk niet alleen op het moment dat er een calamiteit is beschikbaar zijn, maar de gegevens moeten ook in het hele logistieke proces bijgewerkt kunnen worden. De locatie van producten verandert natuurlijk continu. Ook voor een orderpicker moet een dergelijk oplossing goed werken.

Inzicht tot aan de klant

Bedenk hoe u ervoor gaat zorgen dat u de producten van elkaar kunt onderscheiden. Werkt u met batch- of lot-nummers of met unieke productcodes voor elke doos? En van welke producten moeten u hoe lang, welke informatie bewaren? Koppelt u een dergelijk systeem met SnelStart dan weet u precies welk product bij welke klant is afgeleverd. Door het SnelStart-ordernummer, de unieke productcode en/of tracecode bij elkaar te brengen heeft u volledig inzicht in waar welk product zich bevindt. En dat is precies wat u wilt of waar u in de voedingssector zelfs toe verplicht bent.

Aan de slag!

Lang zoeken naar een oplossing die dit voor u kan doen? Zeker niet! Deze mogelijkheden zijn namelijk beschikbaar in S-Flex Logistiek, speciaal gebouwd voor SnelStart.

Interesse in S-Flex Logistiek?


Gerrit Valkenburg

Door Gerrit Valkenburg

Gerrit is eigenaar van SforSoftware, partner van SnelStart en specialist in het slim automatiseren van bedrijfsprocessen. Gerrit is binnen SforSoftware verantwoordelijk voor de algemene directievoering, marketing en verkoop. Zijn uitdaging? Het ontwikkelen van software welke samenwerkt met SnelStart.
Lees alle artikelen die Gerrit Valkenburg heeft geschreven.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Gerrit Valkenburg.


Volg Gerrit Valkenburg op social media: