Ondernemer van de Maand: Alex van Dam

door: SnelStart op: 7 mei 2015

Ondernemer van de Maand: Alex van Dam

Dagelijks spreken wij veel van onze klanten, meestal ondernemers met allen een inspirerend verhaal. Maandelijks presenteren wij een interessante ondernemer aan u.

De Ondernemer van deze Maand is: Alex van Dam van Parttracker Industrial B.V.


  1. Hoelang bent u al ondernemer?
    Vanaf juni 2009, dus bijna 5,5 jaar.

  2. Wat voor bedrijf heeft u, in welke branche?
    Mijn bedrijf is werkzaam in de elektronische industrie. Wij kijken of we voor elektrotechnische producten, zowel oud als nieuw, een (nieuwe) gebruiker kunnen vinden. Zo niet, dan recyclen we de producten.

  3. Wat maakt u een succesvol ondernemer?
    Binnen deze branche heeft nog geen enkel ander dit idee geopperd. We maken gebruik van het circulaire closing the loop system. Dit zijn eigenlijk vijf diensten in één: herdistributie, hergebruik, reparatie, revisie en recycling. Daarnaast hebben wij ons ook gespecialiseerd in het vinden van onderdelen die niet meer geproduceerd worden: parttracking.

  4. Wanneer dacht u: het idee wat ik heb moet ik gaan realiseren?
    Bij mijn vorige werkgever had ik te maken met overtollige voorraden. Zelfs compleet nieuwe producten werden weggegooid. Ik dacht toen: als wij dat doen, dan moeten er meer bedrijven zijn die dit ook doen. Dat bleek te kloppen, in de regio Noord-Holland wordt per jaar 17,7 miljoen euro aan voorraad vernietigd. Te gek voor worden. Dat is de reden waarom ik Parttracker Industrial B.V. ben begonnen.  

  5. Welke tips heeft u voor startende ondernemers?
    Koop alsjeblieft een compleet administratie systeem, dat is de crux. Laat je goed informeren voordat je een pakket aanschaft. Verder heeft elke ondernemer zijn/haar valkuilen. Ik heb gaandeweg ook genoeg lessen geleerd. Een van die lessen is geweest: zet een goede backoffice neer. Zet een koers uit en houd je daar ook aan.

  6. Welke plannen heeft u voor de toekomst?
    Ons doel is verspilling minimaal te maken. In 2020 moet de circulaire economie tot stand zijn komen. De markt wordt daarmee dus groter. Voor ons betekent dat meer administratieve werkzaamheden.

  7. Ik werk met SnelStart, omdat ……..
    Het structureel heel goed in elkaar zit. De keten die je doorloopt (offerte, order, inkoop, boeken) loopt gesmeerd. Je voert artikelen één keer in en het gaat lopen. Het scherm van SnelStart 12 is ten opzichte van 11 heel fijn ingedeeld. Ik werk met inControle en had dit veel eerder moeten doen. Je krijgt overzicht en dat is perfect.

Bent u of kent u een ondernemer die volgende keer ondernemer van de maand wil/moet zijn? Stuur dan een e-mail naar marketing@snelstart.nl

New Call-to-action