Mijn tip? Zoveel mogelijk zekerheid creëren in een onzekere toekomst

door: WimJan van Velzen   op: November 9, 2016 3:03:48 PM CET

Mijn tip? Zoveel mogelijk zekerheid creëren in een onzekere toekomst
Maak je toekomst

Mag ik mij even voorstellen! Ik ben WimJan van Velzen, implementatiePartner (iPartner) van SnelStart software. 20 jaar geleden ben ik begonnen als ondernemer. De keuze om als ondernemer te starten is er niet makkelijker op geworden. Nog steeds zijn er talloze valkuilen en risico’s die je avontuur voortijdig kunnen laten stranden. Ik deel graag mijn ervaring en tips met jullie.

Ondernemen is lef hebben en doorzetten

De statistieken van startende ondernemers helpen niet: 30 % haakt af binnen een jaar en 70% binnen 5 jaar. Dan moet je wel lef hebben om te denken dat jij bij de groep hoort die het wel haalt. Maar ik ging de uitdaging niet uit de weg en startte mijn bedrijf. Opeens moest ik overal verstand van hebben of krijgen: Marketing, verkopen, inkopen, faciliteiten, belastingzaken en natuurlijk de boekhouding.

Destijds koos ik ervoor om de boekhouding te laten doen door een accountantskantoor. Facturen maakte ik in Excel, maar naarmate mijn bedrijf groeide werd mijn Excel factuur steeds ingewikkelder en daarbij de rekeningen van de accountant steeds hoger. Een bijkomend probleem: Mijn archief was een chaos. Het bestond uit een reeks van klantmappen op een PC en ordners in een kast. Inzicht in hoe ik er nu voor stond, had ik dus niet, totdat de accountant de cijfers had verwerkt. En jaarcijfers? Die kreeg ik wel eens meer dan een jaar later. Geen ideale situatie!

Met SnelStart kreeg ik inzicht in mijn financiële situatie

Het roer ging om en ik bestelde SnelStart. Wat een opluchting. Facturatie kon ik nu per klant realiseren, ik had inzicht in wat er aan artikelen en of diensten geleverd was en wat er nog aan facturen openstond. Ook kon ik eenvoudiger zaken zelf regelen. Hierdoor daalde mijn nota van de accountant en kreeg ik direct meer inzicht in mijn financiële situatie. De rol van mijn accountant begon ook meer te verschuiven naar adviseur waardoor ik beter mijn onderneming kon sturen.

Vanwege mijn technische achtergrond wilde ik uiteraard meer weten van SnelStart. Dat begon met het volgen van trainingen, toen nog alleen mogelijk op het mooie eiland Texel. Doordat ik kennis kreeg van de organisatie, software en de database erachter, kon ik klanten ondersteunen met uiteenlopende vraagstukken. SnelStart bleek de oplossing waar ik letterlijk en figuurlijk op kon bouwen.

Waarom iets veranderen wat al jaren ‘werkt’?

Zo af en toe kom ik bij klanten met een bedrijfshistorie van meer dan 100 jaar. Fascinerend omdat ze dus ook in een tijd van grote crisis wisten te overleven. Even een voorbeeldje.

Ik kwam bij een groothandel in Amsterdam, gehuisvest in een statig grachtenpand. De manier waarop zij hun bedrijfsproces hadden georganiseerd voldeed al jaren. Het team was prima op elkaar ingespeeld. De hangmappen, ordners en het geschreven kasboek zorgden voor een machinerie die jaarlijks tot prima resultaten leidden.

De reden dat mijn hulp werd ingeroepen, was dat een aantal vooraanstaande klanten eisen hadden hoe zij (digitaal) hun facturen wilden ontvangen. Na een demo met wat de mogelijkheden waren, zat een groep zwijgende medewerkers mij angstig aan te staren. Gelukkig gaven ze me het vertrouwen om verandering in te zetten waarbij ik inmiddels weet dat “Evolutie” beter is dan “Revolutie”.
Nu enkele jaren later, werken vertegenwoordigers in de buitendienst met laptops en kunnen ze eenvoudig zien wat een klant aan producten afneemt en wat hij aan kortingen geniet. Geweldig om te zien hoe zij oplossingen omarmen.

De wereld verandert naar een online wereld

De tijd heeft niet stil gestaan en ook de wensen van ondernemers veranderen. We willen nu overal (online) kunnen werken, nog sneller over informatie beschikken, eenvoudig inzicht hebben in de financiële administratie en vooral handelingen automatiseren. Binnen de software zijn er talloze functies die uw ondernemersleven inmiddels veraangenamen. Denk aan:
pijl.pngE-facturering;
  • pijl.pngDownloaden van de bankafschriften;
  • pijl.pngBijlagen bij boekingen;
  • pijl.pngAutomatisch inkoopfacturen boeken;
  • pijl.pngOnline samenwerken met je collega’s en/of accountant.

Conclusie? Zorg dat u mensen of middelen inzet om u te ontzorgen

stap2_plus.pngDe belangrijkste tip:
Doe waar uw hart ligt en dat wat u goed kunt. Focus daarop, omdat uw passie en enthousiasme zorgen voor een draagvlak waarmee u een goede onderneming kunt neerzetten.

Uitroeptekentje.pngDe belangrijkste waarschuwing:
Er zijn altijd zaken waar u een hekel aan heeft of waar u niet goed in bent, zorg dat u mensen of middelen inzet om u te ontzorgen… Voor mij had SnelStart hierin een grote betekenis.

Zelf ervaren of SnelStart u kan ontzorgen? Vraag een gratis trial aan.
Met een goed boekhoudpakket zoals SnelStart kunt u een groot deel van de administratie zelf doen. Met SnelStart kunt u snel uw maandelijkse omzetbelasting doen, uw bankafschriften inlezen, automatisch boeken en uw voorraden automatiseren. Dat maakt het boekhouden veel gemakkelijker: voor u zelf maar ook voor uw boekhouder! 

Probeer SnelStart gratis


Door WimJan van Velzen

WimJan van Velzen is directeur van DKG Automatisering en een implementatiePartner (iPartner) van SnelStart. Na zijn studie HBO Elektrotechniek, is hij begonnen als zelfstandig automatiseerder in de regio Amsterdam.
Lees alle artikelen die WimJan van Velzen heeft geschreven.


Volg WimJan van Velzen op social media: