Drie redenen om u te verdiepen in digitalisering voor accountantskantoren

door: Gerrit Valkenburg op: 30 juni 2016

Drie redenen om u te verdiepen in digitalisering voor accountantskantoren
5 handige apps

De accountancy branche is zeker niet de eerste die te maken krijgt met digitalisering. Laatst las ik een artikel in het magazine Adformatie, waarin wordt voorspeld dat marketing in 2020 de branche is waar de meeste digitalisering en automatisering is ten opzichte van het aantal werknemers. Ook wij maken gebruik van marketingautomatisering en kunnen onze marketingactiviteiten daardoor efficiënter inrichten en continu analyseren.

Maar wat betekent de digitalisering voor de accountantskantoren? Biedt het mogelijkheden of is de digitalisering een grote dreiging? Wat mij betreft zijn er veel kansen voor de accountancy branche op het gebied van digitalisering. De belangrijkste redenen om uzelf als eigenaar van een accountants- of administratiekantoor te verdiepen in digitalisering, bespreek ik in deze blog.

1.pngDigitalisering zorgt voor nieuwe klanten

Als eigenaar van een accountantskantoor bent u continu op zoek naar mogelijkheden om uw kantoor te laten groeien. Hoe zorgt u ervoor dat u op korte én lange termijn voldoende klanten heeft om uw beoogde groei te realiseren? Uit onderzoek naar het imago van de accountant blijkt dat digitalisering voor potentiële klanten een belangrijke reden is om voor een accountantskantoor te kiezen. Voor u dus alle reden om u te verdiepen in de mogelijkheden van digitalisering voor accountantskantoren.

Potentiële klanten zien vooral de meerwaarde in van het digitaal aanleveren van zijn financiële gegevens en het digitaal beschikbaar stellen van de accountantsrapportages. Volgens de respondenten van dit onderzoek, kunnen zij zo snel en eenvoudig inzicht krijgen in hun administratieve gegevens. De mate van digitalisering is zelfs de meest genoemde factor om wel of niet voor een accountantskantoor te kiezen.

Wilt u uw klanten voorzien van overzichtelijke rapportages uit hun SnelStart-administratie? Bekijk dan eens de oplossing van SforSoftware: AdminView.

AdminView

2.pngProcessen worden efficiënter ingericht

Een artikel van ABN Amro laat zien dat de omzet van accountants de afgelopen paar jaren continu daalt. Ook al nam het tempo van de daling het afgelopen jaar af, de omzet is nog steeds niet zoals gehoopt. Om toch in de richting te komen van de gestelde omzetdoelen, zal er iets op de werkvloer moeten veranderen: de efficiëntie moet omhoog. De accountancybranche zal niet de eerste branche zijn die digitalisering en automatisering toepast om efficiënter te werken met als oog het verhogen van de omzet. Door digitalisering en automatisering kan er meer werk met minder mensen worden verricht. Veel werkzaamheden in de back office worden momenteel al geautomatiseerd en de verwachting is dat dat alleen maar toe zal nemen.

3.pngKlantcontact wordt laagdrempeliger

Dat digitalisering onvermijdelijk lijkt te worden op de werkvloer, is voor veel accountantskantoren geen verrassing meer. Echter zijn veel accountantskantoren huiverig voor de digitalisering, want wat betekent dit voor het klantcontact? Spreekt een accountant zijn klant nog wel face-to-face of gaat straks alles digitaal? Want waar processen enerzijds geautomatiseerd worden, komt er vanuit de klant een steeds grotere vraag naar de accountant als adviseur (bron: Visiedocument MKB Accountant 2020). Niet alleen klopt de klant bij u aan met zijn administratieve vragen, hij zal u ook benaderen voor uw advies en mening over andere zaken, bijvoorbeeld cloudoplossingen, handige softwarepakketten of het gebruik van social media.

Meer over de groeiende adviserende rol van accountants leest u in het blog van SforSoftware.

Doordat bepaalde standaard processen efficiënter worden ingericht, is er automatisch meer tijd over om de klant van persoonlijk advies te voorzien. Bovendien hoeft digitalisering ook helemaal geen bedreiging te zijn voor persoonlijk klantcontact. Integendeel, de digitalisering kan het voor klanten eenvoudiger maken om contact met u op te nemen. Wat denkt u van een chatfunctie op uw website? De mogelijkheid om een vraag te stellen via Twitter? Of met één simpel WhatsApp-bericht een afspraak met u in plannen? Dit lijkt misschien een ver-van-uw-bed-show, maar in de toekomst zullen uw klanten steeds vaker op een snelle en laagdrempelige manier met u in contact willen komen. Om erachter te komen of uw klanten inderdaad behoefte hebben aan digitale en laagdrempelige mogelijkheden om met u in contact te gaan, zou een klein onderzoek kunnen uitzetten in uw klantenbestand.

Met deze drie redenen is het voor u tijd om u te verdiepen in de voordelen van de digitalisering voor uw accountantskantoor. Past u nu al een vorm van digitalisering of automatisering toe? Deel het met anderen en leer van elkaar!

Deel uw kennis op het SnelStart Kennisplein

Gerrit Valkenburg

Door Gerrit Valkenburg

Gerrit is eigenaar van SforSoftware, partner van SnelStart en specialist in het slim automatiseren van bedrijfsprocessen. Gerrit is binnen SforSoftware verantwoordelijk voor de algemene directievoering, marketing en verkoop. Zijn uitdaging? Het ontwikkelen van software die samenwerkt met SnelStart.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Gerrit Valkenburg.


Volg Gerrit Valkenburg op social media: