De 4A's van Benno voor kantoren

door: Benno Bakker op: 5 januari 2018 11:50:00 CET

De 4A's van Benno voor kantoren

’s Morgens op de boot start ik met een kop koffie en een broodje. Onderweg tank ik een keer en ’s avond eet en slaap ik vaak in hotels met een grote toekan op het dak. Als accountmanager van SnelStart kom ik bij kantoren in heel Nederland. Van Uithuizermeeden in Groningen tot Axel in Zeeuws-Vlaanderen. Op zulke dagen krijg ik veel bonnetjes. Maar het dashboardkastje van mijn Volvo is leeg. Ik scan ze direct met mijn smartphone, in mijn administratie. Hoe zit het met de dashboardkastjes van uw klanten?

Wat verwacht u van uw mensen?

Deels leven we nog in een papieren wereld. Echter, we worden steeds digitaler. Vroeger ging ik met mijn stratenboek en wegenkaart op pad, maar tegenwoordig stel ik mijn navigatie in. Waarschijnlijk bepaalt mijn auto over een paar jaar, op basis van mijn agenda, zelf waar ik naar toe rij. Als ik me als zestiger kan aanpassen aan deze digitale veranderingen dan moet dit voor u en uw kantoor toch ook geen probleem zijn?

Veel repeterende werkzaamheden worden geautomatiseerd. Het inkloppen (van een administratie) bestaat straks niet meer. Zijn u en uw mensen daar klaar voor? Beschikken zij over de juiste eigenschappen?

Tijdens mijn kantoorbezoeken de afgelopen jaren heb ik veel gepraat, maar ook geluisterd. Hierdoor werd mij steeds duidelijker hoe de boekhouder/accountant van de toekomst eruit ziet. De belangrijkste kenmerken die hij naleeft heb ik omgedoopt tot ‘de 4A’s van Benno’: Accuraat, Alert, Adviseren en Automatiseren.

1. Accuraat

Accuratesse is in de accountancy geen vreemde eigenschap. Elke accountant of boekhouder heeft dit van nature. Boekingen moeten zorgvuldig worden ingevoerd en gecontroleerd. Automatisering in boekhoudsoftware zorgt ervoor dat dit al automatisch gebeurt. Uw klanten komen straks niet meer met ordners en schoenendozen. Nee, zij zorgen er zelf voor dat de facturen, bonnetjes en afschriften al in de administratie staan. Dit vraagt dus om een andere vorm van accuratesse: een meer controlerende rol.

Tip: Speciaal voor kantoren hebben wij een accountantsdashboard ontwikkeld. Hiermee heeft u meer inzicht uw werkstroom. Lees het blog over de vernieuwingen in 2017 voor uw kantoor.

2. Alert

Bij een bezoek aan een kantoor in Overijssel hoorde ik het verhaal van twee verbaasde assistent-accountants. Een klant kwam aanrijden in een spiksplinternieuwe Tesla. Zij vroegen zich af waar hij dat van deed. Ze vonden hem ook geen type voor een elektrische auto. Had iemand hem daarbij advies gegeven? Zij niet en daar baalden ze van.

''Zij realiseerden zich wel dat zij hun klant te weinig spraken''

Hoe vaak spreekt u uw klanten? Bent u alert genoeg? Zij in ieder geval nu wel. Hoe u dat kunt doen? Zoek uw klant eens op via social media.

3. Adviseren

U hoort vaak dat u uw klanten meer moet adviseren. Betekent dit ook dat u verkoper moet worden? Ja, eigenlijk wel. Ik hoor u denken: als accountmanager en zoon van een veehandelaar heeft hij makkelijk praten. Verkopen is voor mij een tweede natuur. En voor u eigenlijk ook. U bent thuis in de cijfers en heeft verstand van zaken. Het enige dat u nog hoeft te doen, is het gesprek aangaan met uw klant.

Misschien wilt uw klant gaan verbouwen? Stel: hij wil zijn asbestdak vervangen. Dan heeft de klant vast wel oren naar fiscaal advies. U kunt hem dan bijvoorbeeld zonnepanelen adviseren en inzichtelijk brengen wat de klant hieraan verdient of op bespaart. U hoeft niet alle kennis te hebben, als u maar kunt adviseren.

Verkopen is niet lastig, u doet het al. Hoe komt u anders aan nieuwe klanten? Waarschijnlijk vraagt u een aantal jaarrekeningen op en spit door de cijfers heen. Dat levert wellicht een aantal interessante besparingen of winstpunten op voor die ondernemer, waardoor die nieuwe klant wordt.

Tip: Bent u nog niet helemaal zeker van uw skills? Volg dan bijvoorbeeld een workshop commercieel adviseren.

4. Automatiseren

De automatisering van de boekhoudsoftware gaat enorm snel. Houdt u het nog bij? In Drenthe kwam ik een kantoor binnen lopen en werd ik aangesproken: “Benno, welkom op de ambassade van SnelStart. Er is alleen één probleem. De ambassadeurs kunnen al die vernieuwingen van jullie niet meer bijhouden.”

Ik begrijp het probleem van dit kantoor helemaal. De ontwikkelingen gaan hard. Daarnaast zijn wij niet de enige softwareleverancier die regelmatig updates uitbrengt. Als kantoor gebruikt u vaak meerdere boekhoudpakketten, fiscale software, een loonpakket, CRM en rapportagesoftware. Het kost wat tijd en energie, maar zorg ervoor dat u goed bijblijft. Deze investering verdient u later terug doordat het u veel tijd bespaart.

Tip: Bij SnelStart zijn we ook druk bezig met automatiseren. Werk online samen met uw klanten zodat u ook tijd kunt besparen.

Dit blog is geïnspireerd op de sessie 'De 4A’s van Benno' gegeven tijdens SnelStart Aangenaam 2017.


Meer over dit onderwerp?


Benno Bakker

Door Benno Bakker

Benno is accountmanager bij SnelStart. Hij adviseert boekhouders, accountants en administratiekantoren over SnelStart. Goed contact, tevredenheid en blije klanten, daar staat hij voor.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Benno Bakker.


Volg Benno Bakker op social media: