Wat als je klant een oplichter is?

Wat als uw klant een oplichter blijkt te zijn?

Wat als je klant een oplichter blijkt te zijn? Wees innovatief en beperk je debiteurenrisico zoveel mogelijk met deze 5 bruikbare tips.

Afgelopen week kreeg ik van een klant een incassodossier in behandeling. Na de gebruikelijke sommatie te hebben gestuurd, namen we na twee dagen telefonisch contact met hem op. Dit mislukte. Ondanks dat ik diverse nummers tot mijn beschikking had, kreeg ik niemand aan de telefoon en de voicemails die ik hoorde waren niet gepersonaliseerd.
Na wat zoekwerk in het KvK, er waren namelijk wat beheermaatschappijen en diverse BV kwam ik uiteindelijk achter de naam van de bestuurder. Toen ik deze naam googelde, was het eerste zoekresultaat er een van het programma Opgelicht?! Dat is doorgaans geen goed teken bij een nog te vorderen factuur. Na een half uurtje had ik de volgende feiten op een rij:

  • Deze ‘ondernemer’ heeft inmiddels 6 faillissementen op naam;
  • Deze ‘ondernemer’ is al sinds 1995 actief;
  • Deze ‘ondernemer’ is nog nooit veroordeelt voor fraude;
  • Er staat voor ruim € 500.000,- aan facturen open;
  • De volgende BV is al weer in oprichting.

Wat kun je doen? 5 tips

Wat kan je doen wanneer je een factuur bij een oplichter hebt openstaan? Eigenlijk heel weinig. Vaak is er weinig tot geen geld te halen of is het bedrijf inmiddels al failliet. Het is uiteraard altijd mogelijk om bij de politie aangifte te doen van oplichting, maar uit de praktijk blijkt dat daar bitter weinig mee wordt gedaan.

Het is daarom heel belangrijk om te weten met wie je zaken doet / gaat doen! Een half uurtje zoekwerk (op internet) bij een nieuwe klant kan veel onbetaalde facturen voorkomen. Hieronder een aantal tips.

    1. Check de KvK, hoeveel inschrijvingen heeft uw klant/prospect
    2. Wie is het gezicht achter de BV, stichting, beheermaatschappij
    3. Hoe lang bestaat het bedrijf al
    4. Waar is het bedrijf gevestigd, kijk eens op Google Maps
    5. Is het bedrijf goed bereikbaar?


Inmiddels heb ik mijn klant op de hoogte gebracht dat ook wij met onze incassoactiviteiten deze factuur niet kunnen incasseren. Uiteraard kunnen we wel een gerechtelijke procedure opstarten en een vonnis halen. Maar wanneer er geen geld is, kost dit onze klant alleen maar extra geld. Ik heb mijn klant wel op de hoogte gebracht van bovenstaande tips. Hij zal ze de volgende keer bij een nieuwe klant zeker gebruiken.

Deze blog is geschreven door Eliza Schreuder, adviseur debiteurenbeheer bij Sterk Financieel.


Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.