4 tips voor zzp'ers om openstaande facturen betaald te krijgen

4 tips voor ZZP-ers om openstaande facturen betaald te krijgen

Dat een bedrijf groeit is mooi. Tegelijk met de groei komt het vaak voor dat meerdere facturen niet op tijd worden betaald. Gevolg: de post dubieuze debiteuren groeit ook mee. Vaak groeit deze post niet gelijkwaardig mee met de omzet, maar wordt naar verhouding juist steeds groter. Hoe komt dat?

Er zijn veel redenen waardoor zzp'ers te veel facturen bij klanten hebben openstaan. Deze komen het meeste voor:

Te weinig tijd
Een zzp'er heeft veel dingen te doen en heeft helemaal geen tijd om zijn openstaande facturen na te bellen.


    • Geen zin facturen na te bellen
      Dit klink raar, maar veel zzp'ers willen helemaal geen klanten bellen met de vraag waarom de factuur niet betaald is. Zij laten het debiteurenbeheer daarom links liggen.

    • Het ontbreken van kennis wat betreft debiteurenbeheer
    • Vaak zijn er ook vragen rondom debiteurenbeheer. Wanneer kan ik achter mijn factuur aanbellen? Is de klant ook rente verschuldigd? Kan ik betaalafspraken maken met mijn klant? Een ZZP-er wordt soms afgetroefd, vooral door grote(re) bedrijven. Met de juiste kennis op zak zou dit niet nodig hoeven zijn.
Met deze 4 tips voorkom je de wildgroei aan debiteuren:

Tip 1: Maak tijd en bel onderweg uw openstaande facturen na
Je hebt misschien te weinig tijd om openstaande facturen na te bellen. Wanneer je je debiteurenbeheer bijhoudt, kost dit niet eens heel veel tijd. Je moet het echter wel doen. Neem het lijstje openstaande facturen mee wanneer je onderweg bent. Je belt die lijst in de auto zo langs en zult het resultaat merken!
Tip 2: Besteed het uit
Is je bedrijf echt zo groot geworden dat je niet alles meer zelf kunt? Dan is het wellicht goed om iemand in dienst te nemen voor het debiteurenbeheer. Daarnaast is het uitbesteden van debiteurenbeheer ook een mogelijkheid. Je hoeft dan geen personeel aan te nemen en het debiteurenbeheer wordt toch voor je geregeld. Vaak kan je het beheer al uitbesteden vanaf enkele uren per maand.
Tip 3: Moeilijk om klanten te vragen de factuur te betalen
Veel zzp'ers vinden het moeilijk om de klant als debiteur te zien. Daarom stellen ze het nabellen van openstaande facturen uit. Toch heeft een telefoontje het meeste effect. Probeer het eens, je zult zien dat deze gesprekken helemaal niet onprettig verlopen. Je hebt een relatie met je klant. En een betaalde factuur is het beste kenmerk van een goede relatie.
Tip 4: Houd uw kennis up to date
Blijf op de hoogte van de huidige wet- en regelgeving. Deze beschermt de zzp'er en mkb'er wat betreft betaaltermijnen. De regels van de Late Payment Derective van 16 maart 2013 gelden ook voor jou.

Een beheersbare debiteurenportefeuille geeft je als zzp'er rust. Daarnaast geeft het ook de nodige vrijheid om te kunnen ondernemen met je eigen geld.


 

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.